Partnerzy serwisu:

Rząd przyjął trzy projekty ustaw dotyczące gospodarki morskiej

Leonard Dolecki 26.06.2019

Rząd przyjął trzy projekty ustaw dotyczące gospodarki morskiej
fot. Port Gdańsk
Jak podaje Polska Agencja Prasowa (PAP) – rada ministrów przyjęła trzy projekty ustaw, które dotyczą: zwolnienia z podatku dochodowego marynarzy, portów i przystań morskich oraz budowy portów zewnętrznych.
Jak zaznaczył wiceminister w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej (MGMiŻŚ) – przyjęte dokumenty mają przyśpieszyć rozwój całej polskiej gospodarki morskiej.

Pierwszy z projektów ustaw dotyczy budowy portów zewnętrznych. Nowe przepisy mają pozwolić na szybką i nieskomplikowaną budowę nowych portów zewnętrznych, szczególnie terminala kontenerowego na wschód od gazoportu Świnoujście oraz portów zewnętrznych i centralnego portu w Gdańsku i w Gdyni.

– Pragnę przypomnieć, że w ubiegłym roku polskie porty przeładowały rekordową ilość towarów: ponad 100 mln ton. Dzięki temu z opłat celno-skarbowych do Skarbu Państwa wpłynęło ponad 40 mld zł. To są gigantyczne kwoty i mamy nadzieję, że w tym roku będzie tego jeszcze więcej. Biorąc pod uwagę dynamikę rozwoju i światowego rynku żeglugowego i światowego handlu, musimy zacząć inwestować w rozwój polskich portów. Ustawa o budowie portów zewnętrznych nam to umożliwi – ocenił.

Z poczynań rządu najbardziej zadowolony może być Port Gdynia. Wszystko z powodu przyjęcia projektu ustawy o portach i przystaniach morskich, która umożliwi również m.in. budowę tzw. drogi czerwonej w Gdyni z portu do obwodnicy Trójmiasta. – To będzie droga dwujezdniowa, która będzie prowadziła od terminala kontenerowego w Gdyni do ulicy Morskiej, do końca Trójmiejskiej Obwodnicy. (...) Nie może być sytuacji, w której jeden z największych polskich portów jest uzależniony tylko i wyłącznie od Trasy Kwiatkowskiego w Gdyni. Musimy wybudować alternatywną drogę do tego portu, to jest kwestia polskiej racji stanu – ocenił Witkowski.

Ponadto, jak podaje wiceminister, ustawa ma dawać zarządom morskich portów, czyli Skarbowi Państwa, większą kontrolę i większą władzę nad gruntami, nieruchomościami oraz gospodarką finansową w polskich portach w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu.

Jak powiedział przedstawiciel MGMiŻŚ, koszt wybudowania tej drogi, liczącej ok. 6,5 km, wyniesie ok. 1,5 mld zł w ciągu najbliższych ośmiu lat. Ma ona być dostępna zarówno dla ciężkiego transportu kolejowego z portu, aby go wyprowadzić poza granicę miasta Gdyni, jak i dla ruchu lokalnego. Dodał, że budowa powinna rozpocząć się w ciągu najbliższych dwóch lat, gdyż potrzebny jest czas na przygotowanie dokumentacji oraz wykup działek.

Niemniej jednak, jako najistotniejszy z dokumentów wiceminister określił ten, który dotyczy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

– Zwalniamy z podatku dochodowego marynarzy, którzy przepracowali pół roku na morzu – mówił Witkowski. Jak powiedział, projekt noweli stanowi drugi z trzech kroków, które mają zachęcić do przerejestrowania statków z tzw. tanich bander pod polską banderę. Jak wyjaśnił, pierwszym była ustawa o podatku tonażowym. – To była ustawa dedykowana armatorom. Dzisiaj wykonaliśmy drugi krok, czyli dedykujemy tę ustawę o podatku dochodowym dla marynarzy. Trzecim krokiem, będzie ustawa, nad którą pracuje Kancelaria Prezydenta, o ZUS dla marynarzy, tak aby on był konkurencyjny i aby oni mogli przejść pod polską banderę – powiedział.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony