Partnerzy serwisu:

S1, o który zabiegali Chińczycy, wybuduje wykonawca sąsiedniego odcinka?

Elżbieta Pałys 06.04.2021

S1, o który zabiegali Chińczycy, wybuduje wykonawca sąsiedniego odcinka?
fot. Google Maps
Projekt i budowę S1 pomiędzy Bieruniem i Oświęcimiem ma zrealizować podmiot wybrany z wolnej ręki. Zamówienie w tym trybie GDDKiA planuje zlecić wykonawcy sąsiedniego odcinka, tj. konsorcjum firm Porr oraz Mota Engil. Mowa o fragmencie trasy, o której realizację ubiegali się Chińczycy, jednak postępowanie zostało unieważnione.
W lutym GDDKiA unieważniła przetarg na budowę drogi ekspresowej S1 Mysłowice – Oświęcim, który miała realizować chińska firma China State Construction Engineering. Wybór tego wykonawcy był wynikiem odwołań do KIO oraz decyzji sądu. Przetarg trwał od października 2019 r. Chińska oferta była najtańsza, ale została wykluczona. Wykonawca odwołał się do KIO, ta wydała wyrok korzystny dla przedsiębiorstwa, ale decyzja Izby została zaskarżona przez inwestora. GDDKiA złożyła skargę do Sądu Okręgowego w Katowicach, który także stanął po stronie wykonawcy.

W lutym inwestor poinformował jednak o unieważnieniu postępowania. Jak tłumaczył – chodziło o lepsze skoordynowanie z sąsiednimi odcinkami, dla których wykonawców wybrano wcześniej.

„Podjęliśmy taką decyzję, chcąc zapewnić możliwość funkcjonowania kolejnych dwóch odcinków przyszłej S1, od Oświęcimia do Bielska-Białej, po ukończeniu na nich prac w 2023 r. Osiągniemy to poprzez podzielenie odcinka Mysłowice – Oświęcim na dwie części i sprawną realizację krótkiego fragmentu S1 z węzłem Bieruń i obwodnicą tego miasta” – informowała wówczas GDDKiA.

Takie rozwiązanie miało umożliwić, na okres dokończenia prac przy pozostałej części S1, przekierowanie ruchu na DK-44 z pominięciem terenów zurbanizowanych i dróg lokalnych.

Teraz wiadomo, że budowa fragmentu Bieruń – Oświęcim ma być zlecona z wolnej ręki wykonawcy sąsiedniego odcinka, tj. Oświęcim – Dankowice. Kontrakt na tę cześć trasy został podpisany z konsorcjum Porr i Mota Engil, a umowa została zawarta 14 maja 2020 roku i miała wartość 989,751 mln zł.

Inwestor korzysta w tym przypadku z możliwości wynikającej z art. 214 ust. 1 pkt 7 ustawy Prawo zamówień publicznych. Zgodnie z nim zamawiający może udzielić zamówienia z wolnej ręki w okresie 3 lat od dnia udzielenia zamówienia podstawowego dotychczasowemu wykonawcy jeśli zamówienie dodatkowe polega na powtórzeniu podobnych usług lub robót budowlanych i było przewidziane w ogłoszeniu o zamówieniu dla zamówienia podstawowego, a całkowita wartość zamówienia została uwzględniona przy obliczaniu jego wartości. Szacunkowa wartość zamówienia podobnego została w tym przypadku określona na 418,881 mln zł netto.

Dodatkowe zamówienie ma obejmować odcinek od węzła Bieruń (z węzłem) do węzła Oświęcim (bez węzła), tj. niespełna 3 km wraz z obwodnicą Bierunia. Teraz inwestor przeprowadzi negocjacje z konsorcjum, które realizuje sąsiedni odcinek S1.  
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony