Partnerzy serwisu:

S16 do Mrągowa z nowymi kryteriami. Czy będzie taniej?

Elżbieta Pałys 26.08.2019

S16 do Mrągowa z nowymi kryteriami. Czy będzie taniej?
Fot. Google Maps
Cena, przedłużenie okresu gwarancji na niektóre elementy oraz termin realizacji kontraktu – takie kryteria przyjęto w nowym przetargu na budowę drogi ekspresowej S16 Borki Wielkie – Mrągowo. To drugie podejście do tej inwestycji – za pierwszym razem było za drogo. Czy tym razem wykonawcy obniżą swoje wyceny?
Chodzi o inwestycję polegająca na budowie drogi ekspresowej S16 między miejscowościami Borki Wielki i Mrągowo wraz z obwodnicą Mrągowa. Nowa droga ma mieć 17,1 km długości, w tym 13,1 km w ciągu S16 oraz 4 km w ciągu DK-59 (obwodnica Mrągowa).

Na odcinku S16 będzie miała przekrój dwujezdniowy, po dwa pasy ruchu w każdym kierunku, natomiast na odcinku stanowiącym obwodnicę Mrągowa będzie w większości jednojezdniowa. Na trasie planowane są węzły: Sorkwity, Bagienice i Mrągowo. Zaplanowano także dwa miejsca obsługi podróżnych.

Po pierwszym przetargu okazało się, że do najtańszej oferty brakuje ponad 100 mln zł (najtańsza oferta to 708,4 mln zł złożona przez Porr, a budżet inwestora 604,9 mln zł).

Pierwszy przetarg został unieważniony. W nowym przetargu zapowiedziano inne kryteria oceny ofert. Teraz są to: cena – 60 proc., termin realizacji kontraktu – 10 proc. przedłużenie okresu gwarancji jakości na ekrany akustyczne wraz z ich posadowieniem, instalacje zasilające oraz konstrukcje wsporcze – 30 proc.

Za pierwszym razem oprócz ceny i czasu realizacji oceniano także właściwości przeciwpoślizgowe nawierzchni, równość podłużną nawierzchni oraz personel wykonawcy. Ponadto uwzględniano podkryterium środowiskowe związane z zagospodarowaniem gruntu rodzimego.

To nie jedyny przetarg, który w ostatnim okresie trzeba było powtórzyć ze względu na ceny przekraczające zaplanowane budżet. GDDKiA próbowała już także zmieniać kryteria oceny ofert – w przypadku A18 od Olszyny do okolic węzła Żary, zdecydowano o zastosowaniu tylko jednego kryterium – ceny. Jak tłumaczył wówczas szef GDDKiA, Tomasz Żuchowski, kryteria pozacenowe są traktowane przez wykonawców jak dodatkowe ryzyko, a w praktyce niczego nie zmieniają, gdyż przeważnie wszyscy oferenci deklarują maksymalne parametry.

W przypadku wspomnianego A18 zabieg się udał. Wprawdzie przekroczenie w pierwszym przetargu niewielkie – ok. 4,3 mln zł, to jednak w drugim siedem spośród ośmiu ofert zmieściło się w zaplanowanej puli finansowej (najtańsza blisko 35 mln zł poniżej kwity inwestora) .

Czy tym razem będzie taniej, powinniśmy się przekonać 1 października – wtedy mają być otwarte oferty. Na realizację zamówienia GDDKiA przewiduje 39 miesięcy.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony