Partnerzy serwisu:

S16 przez Mazury. Nie wszyscy za, ale i nie wszyscy przeciw

Elżbieta Pałys 25.08.2019

S16 przez Mazury. Nie wszyscy za, ale i nie wszyscy przeciw
Fot. Google Maps
Kilkanaście samorządów z województwa warmińsko-mazurskiego wyraziło poparcie dla realizacji drogi ekspresowej S16 Mrągowo – Orzysz – Ełk. Za budową trasy opowiedział się także Warmińsko-Mazurski Klub Biznesu. Nie brakuje też przeciwników, którzy obawiają się „rozjeżdżania” Mazur i wznoszenia olbrzymich obiektów. GDDKiA uspokaja: nie ma planów budowy mostu z pylonami „jak Pałac Kultury”.
Planowana droga ekspresowa Mrągowo – Orzysz – Ełk ma być kręgosłupem komunikacyjnym regionu Warmii i Mazur. Tak jak można się było spodziewać, ze względu na bogactwo przyrodnicze Krainy Wielkich Jezior Mazurskich, inwestycja budzi sporo emocji. Na etapie planowania, dla najbardziej kontrowersyjnego odcinka od Sorkwit do Ełku zaproponowanych było 41 wariantów trasy. Po analizach, obecnie rozpatrywane są trzy. Spośród nich ma być wybrany jeden, dla którego – jak liczy GDDKiA – do 2021 roku uda się uzyskać decyzję środowiskową. W kolejnym roku możliwe byłoby wówczas ogłoszenie przetargu na projekt i budowę trasy.

Samorządowy głos za

Bez zgody społecznej trudno jednak będzie mówić o sprawnej (a nawet jakiejkolwiek) realizacji tej inwestycji. Glos w sprawie zabrały m.in. samorządy z tego regionu. Jak poinformował nasz portal Paweł Czemiel, radca ministra infrastruktury, radny sejmiku województwa warmińsko-mazurskiego, w pierwszej połowie sierpnia wiadomo było o 17 uchwałach samorządowych wyrażających poparcie dla tej inicjatywy.

„Tak” inicjatywie powiedziały m.in. miasto, a także gmina Ełk, powiaty: ełcki, kętrzyński, gołdapski, olecki, giżycki, piski i mrągowski. S16 poparły także miasto Giżycko, gmina Wieliczki, miasto Olecko, gmina Prostki, a także samorządy miejskie Kętrzyna i Białej-Piskiej.

Swoją akceptację dla przedsięwzięcia wyraził także Warmińsko-Mazurski Klub Biznesu.



Wyświetl większą mapę

„Wschodnia część województwa warmińsko-mazurskiego boryka się z zacofaniem nie tylko technologicznym, ale i komunikacyjnym” – wskazuje rada powiatu gołdapskiego. „Wybudowanie S16, razem z inwestycjami kolejowymi może zmienić nasz region, co ma znaczenie dla każdej sfery naszej gospodarki, rolnictwa, turystyki, przemysłu, różnorodnych usług” – wskazują radni powiatowi.

Wybudowanie S16 w przyszłości zadziała na korzyść miejscowości leżących przy tej trasie – od niej będą odchodziły mniejsze drogi lokalne. Droga przyczyni się do rozwoju regionu i usprawni połączenia komunikacyjne – przekonują radni powiatu piskiego. To jedna z najważniejszych inwestycji, która stanowi ogromną szansę dla mieszkańców, turystów i inwestorów – wskazują w uzasadnieniu dla uchwały popierającej inwestycję.

Obawy o „rozjeżdżanie” Mazur

Uchwały przeciwne budowie S16 nowym szlakiem przyjęły samorządy w Rynie, Orzyszu, Mikołajkach i Mrągowie.

Samorząd tego ostatniego miasta stwierdza, że nowa droga rozbija spójność przyrodniczą Warmii i Mazur i przerywa korytarze ekologiczne na Mazurach, a sama budowa wiąże się z przemieszczaniem olbrzymich mas ziemnych i zmianą stosunków wodnych i wznoszeniem – jak napisano – olbrzymich obiektów inżynieryjnych w postaci przepraw mostowych.

Jednocześnie prowadzona jest akcja pod hasłem „Ratujmy Mazury”. Jej inicjatorzy opowiadają się za budową połączeń regionalnych oraz remontami i modernizacją istniejących dróg. S16 – zdaniem przedstawicieli tej inicjatywy – to nie jest droga dla Mazur, a tylko przez Mazury. Trasa – jak wskazują – będzie przyciągała dużą liczbę tirów.

Rezygnacja z S16 nie zmniejszy ruchu

Obecnie ruch na Mazurach jest rozproszony pomiędzy drogi krajowe nr 16, 59 i 58 oraz drogi wojewódzkie nr 610, 656 i 655 – zaznacza z kolei GDDKiA. To drogi o niskich parametrach technicznych, kręte, wiodące blisko zabudowy mieszkaniowej. Droga ekspresowa skanalizuje ten ruch odciążając szlaki lokalne – przekonuje inwestor. A ruch, bez względu na to czy inwestycja zostanie zrealizowana czy nie, i tak będzie rósł, zwłaszcza po tym, jak zbudowane zostaną S5, S16 i S61. Wtedy skumuluje się on na istniejącej sieci, której przepustowość się wyczerpuje i nie zmieni się tego jedynie modernizując drogi.

GDDKiA odnosi się także do obaw o most przez jezioro Tałty, którego wysokość porównywana jest do Pałacu Kultury i Nauki. „W 2012 r. analizowaliśmy zastosowanie różnych wariantów konstrukcji mostów zaproponowanych przez projektantów, w tym obiektów podwieszanych o wysokościach pylonów ok. 80 m i 130 m. Te obiekty nie zyskały akceptacji GDDKiA” – informuje inwestor.

Ze względów tak ekonomicznych, jak technicznych i środowiskowych, ostatecznie jako preferowany wskazany został obiekt trzyprzęsłowy skrzynkowy, żelbetowy o rozpiętości przęseł 150-180-150 m.





Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony