S3 dojedzie do granicy kilka lat przed czeską D11

fot. GDDKiA
Wszystko wskazuje na to, że po wybudowaniu drogi ekspresowej S3 w województwie dolnośląskim kierowcy, którzy zechcą kontynuować podróż za południową granicą jeszcze przez kilka kat będą korzystać z drogi o niższym standardzie. Czesi zrealizują przygraniczy odcinek trasy ok. 3-4 lata później.
Taki informacje zostały przekazane po polsko-czeskim spotkaniu, które odbyło się pod koniec ubiegłego tygodnia.
Mowa o polskiej drodze ekspresowej S3 i czeskiej autostradzie D11, które mają się połączyć na granicy w Lubawce. Polska i Czechy co najmniej od kilku lat rozmawiają o potrzebie skoordynowania inwestycji drogowych po obu stronach granicy. W latach 2016 i 2017 podpisywane były porozumienia dotyczące działań w zakresie połączeń drogowych i kontynuacji inwestycji przygranicznych przez oba kraje. Już wiadomo, że polska S3 do granicy dojdzie wcześniej. Według przekazanych informacji będzie wyprzedzimy Czechów co najmniej o 3 lata. W tym czasie z nowej ekspresówki kierowcy będą zjeżdżać na drogę o niższym standardzie.
Trzy polskie odcinki
S3, która połączy granicę czeską z portami na Bałtyku będzie miała łącznie blisko 500 km. W szerszym wymiarze droga wpisze się w Środkowoeuropejski Korytarz Transportowy oraz europejski szlak E65 łączący szwedzkie Malmö z miastem Chania na Krecie.
W Polsce większość trasy jest już gotowa. Do wybudowania są jeszcze dwa odcinki na północy kraju, między Świnoujściem i Troszynem. Obecnie czekają na ZRID i mają być gotowe w 2024 roku.
W realizacji są także trzy odcinki na terenie Dolnego Śląska. Pierwszy z nich to mocno opóźniony fragment między węzłami Kaźmierzów i Lubin Północ. Tę trasę budowało (od 2014 roku!) konsorcjum Salini, Todini i Pribex. Kontrakt nie został zrealizowany, zakończył się zerwaniem umowy z wykonawcą. Od listopada 2019 roku inwestycję kontynuuje Mota Engil. Nowy wykonawca musiał m.in. wykonać poprawki po swoim poprzedniku. Droga ma być gotowa pod koniec tego roku.
W budowie są też dwa odcinki tuż przed granicą. Oba są w realizacji od października 2018 roku. Fragment od węzła Bolków do węzła Kamienna Góra Północ liczy 16,1 km. Zadaniem wykonawcy jest m.in. wykonanie dwóch tuneli drogowych. Jak informowaliśmy niedawno, drążenie dłuższego tunelu przekroczyło już półmetek. Za to zadanie odpowiada Porr. Zakończenie robót przewidziane jest w II połowie 2023 r.
Odcinek od węzła Kamienna Góra Północ do granicy państwa ma 15,3 km. Buduje go konsorcjum Mosty Łódź i Onde. Zaawansowanie prac na tym odcinku wynosi ok. 40 proc. Zakończenie robót przewidziane jest w II połowie 2022 r.
Co po stronie czeskiej
Za naszą południową granicą powstaje autostrada D11, która docelowo będziemy kontynuować podróż. To trasa łącząca Pragę przez Hradec Kralove z granicą państwa w Lubawce. Liczy ok. 155 km.
Do tej pory wybudowano ponad 90-kilometrowy odcinek z Pragi do miasta Hradec Kralove. Odcinek Hradec Kralove – Jaromer (ok. 22 km) ma być oddany do ruchu w grudniu tego roku.
Najmniej zaawansowane są prace nad odcinkiem bezpośrednio przy granicy z Polską. Trasa Jaromer – Trutnov – granica państwa o długości prawie 41 km obecnie jest jeszcze na etapie przygotowania. Jak przekazano, budowa ma się rozpocząć dopiero w latach 2023/2024, a zakończenie planowane jest na lata 2026/2027.
Jeśli po naszej stronie wszystko pójdzie zgodnie z planem, po przekroczeniu granicy na płynne kontynuowanie podroży drogą o podobnym standardzie trzeba będzie poczekać jeszcze ok. 3-4 lata.
Mowa o polskiej drodze ekspresowej S3 i czeskiej autostradzie D11, które mają się połączyć na granicy w Lubawce. Polska i Czechy co najmniej od kilku lat rozmawiają o potrzebie skoordynowania inwestycji drogowych po obu stronach granicy. W latach 2016 i 2017 podpisywane były porozumienia dotyczące działań w zakresie połączeń drogowych i kontynuacji inwestycji przygranicznych przez oba kraje. Już wiadomo, że polska S3 do granicy dojdzie wcześniej. Według przekazanych informacji będzie wyprzedzimy Czechów co najmniej o 3 lata. W tym czasie z nowej ekspresówki kierowcy będą zjeżdżać na drogę o niższym standardzie.
Trzy polskie odcinki
S3, która połączy granicę czeską z portami na Bałtyku będzie miała łącznie blisko 500 km. W szerszym wymiarze droga wpisze się w Środkowoeuropejski Korytarz Transportowy oraz europejski szlak E65 łączący szwedzkie Malmö z miastem Chania na Krecie.
W Polsce większość trasy jest już gotowa. Do wybudowania są jeszcze dwa odcinki na północy kraju, między Świnoujściem i Troszynem. Obecnie czekają na ZRID i mają być gotowe w 2024 roku.
W realizacji są także trzy odcinki na terenie Dolnego Śląska. Pierwszy z nich to mocno opóźniony fragment między węzłami Kaźmierzów i Lubin Północ. Tę trasę budowało (od 2014 roku!) konsorcjum Salini, Todini i Pribex. Kontrakt nie został zrealizowany, zakończył się zerwaniem umowy z wykonawcą. Od listopada 2019 roku inwestycję kontynuuje Mota Engil. Nowy wykonawca musiał m.in. wykonać poprawki po swoim poprzedniku. Droga ma być gotowa pod koniec tego roku.
W budowie są też dwa odcinki tuż przed granicą. Oba są w realizacji od października 2018 roku. Fragment od węzła Bolków do węzła Kamienna Góra Północ liczy 16,1 km. Zadaniem wykonawcy jest m.in. wykonanie dwóch tuneli drogowych. Jak informowaliśmy niedawno, drążenie dłuższego tunelu przekroczyło już półmetek. Za to zadanie odpowiada Porr. Zakończenie robót przewidziane jest w II połowie 2023 r.
Odcinek od węzła Kamienna Góra Północ do granicy państwa ma 15,3 km. Buduje go konsorcjum Mosty Łódź i Onde. Zaawansowanie prac na tym odcinku wynosi ok. 40 proc. Zakończenie robót przewidziane jest w II połowie 2022 r.
Co po stronie czeskiej
Za naszą południową granicą powstaje autostrada D11, która docelowo będziemy kontynuować podróż. To trasa łącząca Pragę przez Hradec Kralove z granicą państwa w Lubawce. Liczy ok. 155 km.
Do tej pory wybudowano ponad 90-kilometrowy odcinek z Pragi do miasta Hradec Kralove. Odcinek Hradec Kralove – Jaromer (ok. 22 km) ma być oddany do ruchu w grudniu tego roku.
Najmniej zaawansowane są prace nad odcinkiem bezpośrednio przy granicy z Polską. Trasa Jaromer – Trutnov – granica państwa o długości prawie 41 km obecnie jest jeszcze na etapie przygotowania. Jak przekazano, budowa ma się rozpocząć dopiero w latach 2023/2024, a zakończenie planowane jest na lata 2026/2027.
Jeśli po naszej stronie wszystko pójdzie zgodnie z planem, po przekroczeniu granicy na płynne kontynuowanie podroży drogą o podobnym standardzie trzeba będzie poczekać jeszcze ok. 3-4 lata.
Komentarze:
Zobacz też

Najnowsze wiadomości

Polecane wiadomości

Praca

Komentarze

Fotorelacje

Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS | Kontakt Pełna wersja strony |