Partnerzy serwisu:

S6 na Pomorzu z budżetu państwa zamiast w PPP – decyzja rządu w tym tygodniu?

Elżbieta Pałys 09.06.2020

S6 na Pomorzu z budżetu państwa zamiast  w PPP – decyzja rządu w tym tygodniu?
fot. Google Maps
Droga ekspresowa S6 Koszalin – Bożepole Wielkie, która była planowana do realizacji w formule partnerstwa publiczno-prywatnego będzie sfinansowana z budżetu państwa – taką zmianę zapowiedział prezydent Andrzej Duda podczas spotkania z mieszkańcami Lęborka.
Urzędujący prezydent i jednocześnie kandydat na ten urząd na następną kadencję poinformował, że decyzja w tej sprawie zostanie podjęta przez rząd jeszcze w obecnym tygodniu, a sama inwestycja zostanie włączona do tzw. Planu Dudy.

Podczas spotkania w Lęborku 8 czerwca br. Andrzej duda mówił o konieczności realizacji „wielkich inwestycji” wśród których wymienił Centralny Port Komunikacyjny czy przekop Mierzei Wiślanej. Odniósł się także do mniejszych inwestycji, jak budowa przystanków kolejowych i drogi, w tym S6 przebiegająca przez teren, na którym odbywało się spotkanie.

– W tym tygodniu na posiedzeniu rządu zostanie podjęta decyzja o tym, że droga ta będzie finansowana z budżetu centralnego, co przyspieszy jej budowę o 3 lata – powiedział prezydent. – To nie będzie tak, jak do tej pory postanawiano: partnerstwo publiczno-prywatne, tylko Gdynia, przez tę część [drogi], która jest w tej chwili budowana, poprzez Lębork, poprzez Słupski i jego obwodnice zostanie połączona z Koszalinem z pieniędzy pochodzących z budżetu centralnego. W efekcie o umożliwi dużo szybszą realizację tej inwestycji – stwierdził.

Powołując się na ekspertów ocenił, że dzięki temu droga będzie mogła powstać o 3 lata wcześniej. – Premier zgodził się co do tego, żeby uczynić tę drogę częścią Planu Dudy, czyli tych inwestycji, które będą się znajdowały pod moim szczególnym patronatem – zapowiedział prezydent.

Droga ekspresowa S6 wcześniej była już planowana do realizacji w formule tradycyjnej. W 2015 roku ogłoszony nawet został przetarg ograniczony na projekt i budowę tego fragmentu drogi. Do drugiego etapu przetargu nigdy nie doszło. W 2019 roku oficjalnie przetarg unieważniono. Już wcześniej wiadomo było, że rząd chce budować te drogę w formule PPP.

Jako powód unieważnienia podano wówczas, że wystąpiła istotna zmiana okoliczności, która spowodowała, że prowadzenie postępowania nie leży w interesie publicznym. Było to następstwo zmiany w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (PBDK) dokonanej w lipcu 2017 roku. Wtedy to wspomniany odcinek znalazł się poza limitem finansowym na realizację programu. W limicie zmieściła się tylko trasa do okolic Lęborka.

O tym, że odcinek od węzła Bożepole Wielkie do Koszalina ma być budowany w PPP Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów zdecydował w czerwcu 208 roku. Został on wskazany jako jedno z czterech przedsięwzięć planowanych do realizacji w tej formule. Poza tym w ten sposób miały powstać także S6 – Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej, S6 Zachodnia Obwodnica Szczecina oraz S10 między Toruniem i Bydgoszczą. Najwcześniej miałoby dojść do realizacji obwodnicy Trójmiasta – dla tej inwestycji jest zgoda Eurostatu co do niewliczania kosztów jej realizacji do długu publicznego, co jest wskazywane przez stronę publiczną jako warunek skorzystania z tej formuły.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony