Partnerzy serwisu:

Samorządy z Pomorza zwierają szyki. Zbudują drogi dojazdowe do OMT

Elżbieta Pałys 13.07.2020

Samorządy z Pomorza zwierają szyki. Zbudują drogi dojazdowe do OMT
Fot. Google Maps
Zgodnie z przedwyborcza obietnicą, jeszcze w te wakacje ma ruszyć przetarg na budowę Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej. Samorządy, które czekają na realizację tej inwestycji porozumiały się w sprawie budowy dróg dojazdowych.
Jeszcze niedawno OMT – zgodnie z decyzją Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów z połowy czerwca 2018 roku – miała być jedną z pięciu inwestycji realizowanych w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Niedawno, pozytywna opinię, zezwalającą na niewliczanie związanych z tym przedsięwzięciem wydatków do długu publicznego, wydał Eurostat. To otwierało drogę do ogłoszenia przetargu na wybór partnera prywatnego. Postępowanie miało ruszyć w tym roku.

Teraz sytuacja jest już inna – na początku czerwca, podczas spotkania z wyborcami na Pomorzu ubiegający się o reelekcję prezydent Andrzej Duda, poinformował, że OMT będzie realizowana z pieniędzy budżetowych, co ma m.in. przyspieszyć realizację tej trasy. Zadanie to wycenione jest na 2,2 mld zł.

Z takiej decyzji zadowolone są gminy leżące przy planowanej trasie, w tym m.in. Żukowo. To w ty mieście kilka dni temu podpisane został list intencyjny dotyczący współpracy prawnej, planistycznej i projektowej przy budowie dróg dojazdowych do obwodnicy. Podpisali go Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego, a także samorządy Gdańska, Żukowa, powiatu kartuskiego oraz przedstawicieli Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot i Portu Lotniczego Gdańsk.

Punktem wyjścia do przyszłej współpracy ma być koncepcja przebiegu odcinków dróg przygotowana przez samorząd województwa pomorskiego.

Samorząd Województwa uwzględnił projektowany przebieg Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta w Planie Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Pomorskiego 2030 oraz stanowiącym jego część Planie Zagospodarowania Obszaru Metropolitalnego Gdańsk – Gdynia – Sopot 2030. Pomorskie Biuro Planowania Regionalnego przygotowało koncepcje przebiegu następujących odcinków dróg: węzeł Wysoka z węzłem Chwaszczyno, węzeł Matarnia – Port Lotniczy z węzłem Miszewo”, węzeł Glincz – miejscowość Borkowo, węzeł Żukowo – węzeł Gdańsk Karczemki.

Zostały one uwzględnione w Planie Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Pomorskiego 2030 oraz stanowiącym jego część Planie Zagospodarowania Obszaru Metropolitalnego Gdańsk – Gdynia – Sopot 2030.

W zawartym porozumieniu przewidziano utworzenie Zespołu, który do końca roku przygotuje harmonogram dalszych prac oraz wskaże źródła ich finansowania.

– Skoro mamy już informacje, że Obwodnica Metropolitalna będzie realizowana ze środków centralnych to rozpoczynamy prace nad połączeniem planowanych węzłów w Chwaszczynie, Miszewie, Żukowie i w Glinczu z układem drogowym, który jest przecież krwioobiegiem nie tylko naszej gminy, ale i regionu – mówi, cytowany w komunikacie Wojciech Kankowski, burmistrz Żukowa.

Obwodnica Metropolitalna Trójmiasta ma powstać pomiędzy węzłem Gdańsk Południe a Chwaszczynem (połączyłaby południową obwodnicę Gdańska z Trasą Kaszubską). Będzie miała ok. 30 km długości i usprawni transport w obrębie aglomeracji trójmiejskiej.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony