Partnerzy serwisu:

System płatnych dróg musi być rozszerzany

Adrian Furgalski 01.07.2020

System płatnych dróg musi być rozszerzany
fot. viaToll
Krajowy System Poboru Opłat 1 lipca po raz drugi w ciągu niecałych 2 lat zmienia zarządcę. Tym razem zostanie nim Krajowa Administracja Skarbowa po nieudanym eksperymencie z Głównym Inspektoratem Transportu Drogowego. Inspekcja miała zapewnić tańszą obsługę, ale z tych planów nic nie wyszło. Czy KAS będzie docelowym miejscem dla KSPO?
Powinna być, bo nieustająca wędrówka po różnych instytucjach tak poważnego systemu przynoszącego tak poważne środki na zadania drogowego na pewno nie służy jego stabilizacji. Zmiana zarządcy na administrację skarbową daje także szansę na większą skuteczność systemu. KAS może z łatwością zintegrować KSPO z systemem przewozu towarów wrażliwych SENT (np. paliwa silnikowe), co w teorii powinno dodatkowo zwiększyć wpływy z podatków i opłat.

Można też wykorzystać – o co apeluję od momentu powstania systemu – już istniejące bramownice do ważenia pojazdów będących w ruchu, co jest skuteczniejsze od wyrywkowych kontroli wyłapujących przeładowane samochody. To zaś pozwoli w przyszłości oszczędzić pieniądze z naszych podatków przekazywane na utrzymanie dróg.

Oszczędności w perspektywie długoterminowej to jedno, ale pozostaje jeszcze kwestia szybkiego zwiększenia wpływów. Dlatego budowie zintegrowanego systemu zarządzania drogami przez KAS powinno towarzyszyć rozszerzenie płatnych odcinków dróg, gdyż największym wyzwaniem nie jest obecnie szczelność, ale zasięg KSPO.

Od 2018 roku, kiedy to oddanych zostało do użytku ponad 300 km dróg krajowych, nie było rozszerzenia KSPO. W 2019 r. kolejne 400 km nowych tras nie zostało objętych opłatami. Trudno akceptować taką rozrzutność, zwłaszcza teraz, gdy finanse publiczne są mocno nadwyrężone walką z gospodarczymi skutkami koronawirusa. Z ostrożnych szacunków wynika, że utracone w ten sposób korzyści wynoszą rocznie od 700 mln do nawet 1 mld zł.

Co więcej, z bezpłatnych dróg korzystają przewoźnicy, dla których Polska jest krajem tranzytowym, np. firmy spedycyjne z Litwy. Nie płacą one za część infrastruktury, z której korzystają. Na takie traktowanie nie mogą liczyć polskie przedsiębiorstwa transportowe w żadnym innym kraju, do którego jeżdżą polscy kierowcy.

W szerszej perspektywie rozszerzenie systemu przybliża nas do całkowitej integracji kilku obecnie funkcjonujących rozwiązań w zakresie poboru opłat. Na odcinkach koncesyjnych i autostradach państwowych docelowo musi obowiązywać jednolity system poboru opłat co znacznie ułatwi nam z korzystanie z nich.


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony