Partnerzy serwisu:

System zarządzania ruchem już w budowie. Efekty w przyszłym roku

Redakcja 24.06.2021

System zarządzania ruchem już w budowie. Efekty w przyszłym roku
fot. GDDKiA
Rozpoczęła się budowa elementów Krajowego Systemu Zarządzania Ruchem Drogowym (KSZRD) na sieci dróg krajowych zarządzanych przez GDDKiA, będących częścią sieci TEN-T. Prace obejmują Centralny Projekt Wdrożeniowy (CPW) oraz Regionalny Projekt Wdrożeniowy (RPW) we Wrocławiu i Opolu. To pierwsza część dużego projektu, który ułatwi bieżące zarządzanie ruchem na najważniejszych drogach.
Centralny Punkt Wdrożeniowy to serce KSZRD. W jego ramach powstanie Krajowe Centrum Zarządzania Ruchem z całym zaawansowanym systemem informatycznym. Oprócz punktu centralnego powstaną także 4 punkty wdrożeniowe. Pierwszy, to wspomniane RPW we Wrocławiu i Opolu.

– W ramach podpisanych w 2020 r. umów najbardziej obciążone odcinki dróg w województwie mazowieckim (A2 od Warszawy do Łodzi, S7 i S8) oraz autostrady A4 i A8 w woj. dolnośląskim i opolskim (A4 od węzła Wrocław Południe aż do granicy z województwem śląskim oraz Autostradową Obwodnicę Wrocławia A8) zostaną wyposażone w nowoczesne urządzenia monitorujące na bieżąco warunki ruchu drogowego i jego zmiany. Pozwoli to na bieżące przekazywanie istotnych komunikatów kierowcom – informuje GDDKiA.

Teraz rozpoczęła się budowa kanalizacji telekomunikacyjnej i posadowienia dla siedmiu stacji koncentracyjnych (szaf telekomunikacyjnych) w obszarze węzła Wiskitki na A2. To wstępny etap instalacji urządzeń zdefiniowanych w ramach projektu jako tzw. moduły wdrożeniowe rozproszone.

Moduły będą służyć informowaniu kierowców, sterowaniu ruchem drogowym i dokonywaniu pomiarów na drogach objętych projektem. Na drogach pojawią się znaki zmiennej treści (VMS), detektory i liczniki pojazdów oraz kamery. Po ich uruchomieniu kierowcy będą informowani w czasie rzeczywistym o wszelkich utrudnieniach w ruchu drogowym, sytuacjach losowych czy warunkach jazdy.

Z kolei na opolskim i wrocławskim odcinku A4 pierwsze prace będą realizowane na MOP-ach, a ich zakres obejmie wykonanie przyłączy elektrycznych pod urządzenia z zakresu sterowania ruchem drogowym.

Na terenie woj. opolskiego wymienione zostaną znaki zmiennej treści, zamontowane będą kamery, zainstalowane stacje zliczania pojazdów, dzięki czemu ruch pojazdów będzie mierzony na bieżąco.

Będą także nowe stacje pogodowe oraz system do zliczania miejsc parkingowych na MOP-ach. Informacja o wskaźniku zajętości miejsc będzie przekazywana poprzez znaki zmiennej treści.

W praktyce efektów wprowadzanych nowości doświadczymy w roku 2022.

Projekt Krajowego Systemu Zarządzania Ruchem Drogowym na sieci TEN-T Etap I uzyskał 123 mln euro dofinansowania ze środków unijnych w ramach Instrumentu „Łącząc Europę”.
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony