Partnerzy serwisu:

Szmit: Usługi ochrony świadczone przez Pocztę Polską to nie nowość

Elżbieta Pałys 04.05.2017

Szmit: Usługi ochrony świadczone przez Pocztę Polską to nie nowość
fot. Poczta Polska
W marcu Poczta Polska wygrała przetarg na kontrolę bezpieczeństwa i dostępu Portu Lotniczego w Pyrzowicach. Oferta warta 30 mln zł okazała się bardziej konkurencyjna od propozycji prywatnych firm ochroniarskich. – Szeroko rozumiane usługi ochrony, w tym ochrona lotnisk nie są nowymi usługami świadczonymi przez Pocztę Polską – zaznacza wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit. Jak podaje, spółka zabiega o kontrakty związane z ochroną zlecane przez różne podmioty, w tym m.in. Polskie Koleje Państwowe.
Wejście Poczty Polskiej na rynek usług ochroniarskich zainteresowało posła Arkadiusza Marchewkę, który skierował w tej sprawie interpelacje poselska do ministra infrastruktury i budownictwa.

Czy potencjał jest wystarczający?

Jak zauważył poseł, Poczta w ciągu pięciu lat chce obsługiwać 1/5 rynku ochrony, w pierwszej kolejności zajmując się ochroną lotnisk, instytucji publicznych i spółek Skarbu Państwa. To natomiast musi oznaczać zatrudnienie dodatkowych pracowników, którym trzeba będzie zaoferować pensje konkurencyjne w stosunku do obowiązujących na rynku. Będzie to także wymagało odpowiednich kompetencji od Poczty Polskiej.

Poseł obawia się czy firma będzie w stanie wykazać się odpowiednim profesjonalizmem. Jak zaznacza, pracownicy ochrony Poczty Polskiej dotychczas funkcjonowali w ramach tzw. wewnętrznej służby ochrony służącej jedynie do ochrony jednostek organizacyjnych Poczty Polskiej, a ta ma „z założenia charakter niekomercyjny, ale służebny wobec głównej działalności danego przedsiębiorcy”. Arkadiusz Marchewka pyta zatem MIB w jaki sposób Poczta Polska poradzi sobie z tymi wyzwaniami.

Długoletnia tradycja

Wiceminister Jerzy Szmit nie podziela tych obaw. Odwołuje się przy tym do tradycji działalności związanej w ochroną mienia w Poczcie polskiej sięgających… dwudziestolecia międzywojennego. Wtedy to, jak podał, „powołano Pocztowe Przysposobienie Wojskowe, stanowiące istotne ogniwo w systemie obronnym Państwa na wypadek wojny, oraz utworzono Pocztową Służbę Ochronną, do której zadań należało konwojowanie mienia pocztowego, jak też pełnienie służby wartowniczej w obiektach i Urzędach Pocztowych”. Pierwszą po wojnie służbą ochrony Poczty Polskiej była Straż Pocztowa, przekształcona w 2005 roku w Centrum Usług Koncesjonowanych, a w 2015 roku w Pion Poczta Polska Ochrona.

Ta jednostka, oprócz usług ochrony i logistyki gotówki na potrzeby jednostek organizacyjnych Poczty Polskiej, może również świadczyć usługi dla klientów zewnętrznych. Dotychczas jedna oferty PP często były niekonkurencyjne, m.in. ze względu na fakt, że jako spółka Skarbu Państwa Poczta zatrudniała pracowników na umowy o pracę, co nie jest powszechną praktyką w firmach ochroniarskich.

Ochrona lotnisk i obiektów kolejowych w zasięgu 

Sytuacja jednak zmieniła się po podniesieniu minimalnej stawki godzinowej oraz płacy minimalnej. – Ponadto odkąd w postępowaniach przetargowych nie liczy się wyłącznie cena, a istotnymi warunkami zamówienia stają się inne kryteria m.in. doświadczenie, kompetencja czy też kryterium zatrudnienia pracowników w formie umowy o pracę, Poczta Polska naturalnie stała się firmą konkurencyjną i zauważalną na rynku – stwierdza w odpowiedzi na interpelację wiceminister Jerzy Szmit.

Zaznacza też, że Poczta Polska jako pierwszy w kraju podmiot zewnętrzny pozyskała w 2012 roku kontrakt na ochronę oraz kontrolę bezpieczeństwa osób i bagażu w Porcie Lotniczym Warszawa – Modlin. Brała również udział w przetargu na kontrolę bezpieczeństwa osób i bagażu w Międzynarodowym Porcie Lotniczym na Lotnisku im. Fryderyka Chopina w Warszawie, tam jednak nie udało jej się zdobyć kontraktu. Powodzeniem zakończyło się jednak podobne postępowanie dla lotniska w Pyrzowicach, gdzie obecnie Poczta Polska świadczy usługi kontroli bezpieczeństwa osób i bagażu.

Podobne usługi – jak zaznacza wiceminister – Poczta Polska realizuje także na zlecenie banków, instytucji finansowych czy podmiotów administracji publicznej.

– Jako podmiot rynkowy składa oferty oraz bierze udział w postępowaniach przetargowych, w tym również tych ogłaszanych przez Polskie Koleje Państwowe – informuje wiceminister infrastruktury. Zaznacza jednak, że spółka nie zamierza dublować zadań Straży Ochrony Kolei w zakresie ochrony obiektów PKP.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony