Partnerzy serwisu:

Szykuje się kolejna inwestycja dla Krakowa – węzeł na A4 do rozbudowy

ep/inf. pras. 06.10.2020

Szykuje się kolejna inwestycja dla Krakowa – węzeł na A4 do rozbudowy
fot. GDDKiA Kraków
Jest zielone światło dla rozbudowy węzła Kraków Południe na autostradzie A4. Minister infrastruktury podpisał program inwestycji dla tego zadania. Oznacza to, że może ruszać przetarg.
Sporo się dzieje na drogach wokół Krakowa. W poniedziałek ruszyła rozbudowa drogi krajowej nr 94 przez Modlnicę, ogłoszono też przetarg na dobudowę kolejnego pasa na odcinku między wiaduktem na ulicy Kąpielowej a węzłem Kraków Południe. Jest kolejna dobra wiadomość – sam węzeł też będzie rozbudowany. Jest już zatwierdzone finansowanie dla tego zadania.

Węzeł Kraków Południe rozprowadza ruch pomiędzy Południową Autostradową Obwodnicą Krakowa A4, DK-7 i Krakowem. W godzinach szczytów komunikacyjnych jeden z pasów autostrady na obu jezdniach jest blokowany przez pojazdy oczekujące na włączenie się do DK-7 w kierunku południowej granicy Polski (DK-7 i DK-47) oraz w kierunku Bielska Białej i Cieszyna (zjazd z DK-7 na DK-52 w Głogoczowie). Zatłoczona jest także ul. Zakopiańska, na której koncentruje się ruch z centrum miasta. Te potoki ruchu łączą się na miejskim odcinku DK7, gdzie na długości 1,3 km są cztery skrzyżowania z sygnalizacjami świetlnymi, co powoduje spiętrzenie ruchu, a kolejka samochodów czekających na zjazd z autostrady na południe Polski sięga często kilku kilometrów.

Skale problemu pokazał generalny pomiar ruchu z 2015 r. – średnio na odcinku Zakopianki pomiędzy Krakowem i Głogoczowem przejeżdża 40 806 pojazdów na dobę. Poprawę można uzyskać tylko poprzez zwiększenie przepustowości na łącznicach autostrady z kierunku Katowic i Rzeszowa w stronę Zakopanego.

 
fot. GDDKiA 
W tym celu węzeł musi być uzupełniony o brakujące łącznice Rzeszów – Centrum Krakowa oraz Centrum Krakowa – Rzeszów. – Brak tych relacji skutkuje zawracaniem pojazdów na ul. Zakopiańskiej i ma negatywny wpływ na przepustowość i bezpieczeństwo ruchu – zwraca uwagę GDDKiA. Konieczna jest także likwidacja sygnalizacji świetlnej na łącznicy oraz przebudowa skrzyżowania z sygnalizacją świetlną na ulicy Taklińskiego i Poronińskiej. W ramach rozbudowy węzła uwzględnione są: budowa estakady, ronda na skrzyżowaniu ulic Poronińskiej i Taklińskiego z ul. Zakopiańską, podziemnego przejścia dla pieszych, murów oporowych, ekranów akustycznych, dróg serwisowych oraz przebudowa łącznic.

Inwestycja ma być zrealizowana we współpracy z miastem Kraków, które zadeklarowało współudział finansowy – będzie partycypowało w kosztach odszkodowań i części robót.

Prace przygotowawcze w przypadku rozbudowy węzła A4 Kraków Południe zaplanowane są na lata 2020 – 2024, a realizacja robót na lata 2025 – 2026.

GDDKiA przypomina, że trwają już inne prace, które usprawnią ruch w tym rejonie. Od granicy miasta Krakowa na południe trwa już opracowanie studium techniczno – ekonomiczno – środowiskowego dla rozbudowy DK-7 w Libertowie, gdzie powstanie dwupoziomowy węzeł i bezkolizyjne przejście dla pieszych. Ogłoszenie przetargu w systemie „projektuj i buduj” planowane jest pod koniec 2021 r., a zakończenie budowy w 2025 r.

Dzięki przebudowie węzła autostradowego i budowie nowego układu komunikacyjnego z węzłem w Libertowie, poprawi się płynność przejazdu i bezpieczeństwo na ważnym dla ruchu tranzytowego, turystycznego i lokalnego odcinku Zakopianki. W sposób kompleksowy rozwiązane zostanie rozprowadzenie ruchu, kumulującego się przed wyjazdem z Krakowa na Podhale czy dalej na Słowację.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony