Partnerzy serwisu:

To ma być największa maszyna drążąca tunel w Polsce. Będzie pracować w Świnoujściu

ep. 25.09.2019

To ma być największa maszyna drążąca tunel w Polsce. Będzie pracować w Świnoujściu
fot. GDDKiA Szczecin
Maszyna o zewnętrznej średnicy blisko 13,5 m oraz wadze ponad 2,7 tys. ton. będzie drążyła tunel pod Świną w Świnoujściu. Na specjalne zamówienie wykonawcy jest już konstruowana w Chinach. To będzie największe „wiertło” z dotychczas używanych w Polsce.
Konsorcjum, które będzie realizowało jedną z najważniejszych inwestycji dla Świnoujścia – Porr, PORR Bau GmbH, Gulemark i Energopol Szczecin, zamówiło maszynę, która wydrąży przejście pod cieśniną. – Będzie to największa dotychczas używana w Polsce maszyna do drążenia tego typu połączeń – informuje Urząd Miasta w Świnoujściu.

Jak podano, negocjacje w tek sprawie były prowadzone z kilkoma producentami tego rodzaju sprzętu. Ostatecznie wybrano China Railway Engineering Group – to ona złożyła najlepsze, zdaniem konsorcjum warunki.

Producent już rozpoczął prace nad wykonaniem maszyny. – Tego rodzaju urządzenia wykonywane są pod konkretne zamówienie i jego parametry – podkreślono w komunikacie. Maszyna, która będzie wykorzystywana w Świnoujściu ma mieć zewnętrzną średnicę 13,46 m. Sama tarcza będzie miała średnicę 12-metrową. Cała konstrukcja ma mieć długość 101 m i ważyć 2,740 tys. ton.

Maszyna ma być zbudowana i złożona na miejscu w Chinach, gdzie przejdzie testy. Mają być przeprowadzone najpóźniej w 2020 roku. Potem konieczny będzie demontaż w celu przetransportowania jej do Polski, gdzie dotrze w kilkuset elementach. Do Świnoujścia ma dotrzeć najpóźniej we wrześniu 2020 r.

Montaż na miejscu potrwa ok. 2-3 miesiące.

– Maszyna będzie napędzana za pomocą energii elektrycznej. Firma ENEA już zagwarantowała dostawę odpowiedniej mocy – wyjaśnia Adam Łosiński, pełnomocnik miasta Świnoujścia ds. budowy tunelu.

Tunel pod Świną, czyli stała przeprawa łącząca wyspy Uznam i wolin w Świnoujściu będzie miała jedną jezdnię o długości ok. 3,2 km. Sam tunel ma mieć ok. 1,78 km, z czego część drążona to 1,48 km. pozostała część (295 m) będzie wykonana metodą odkrywkową.

Średnica zewnętrzna tunelu będzie miała 13 m.

Stała przeprawa zastąpi przeprawę promową, co istotnie poprawi komunikację w tym miejscu – przeprawa ma ograniczoną przepustowość, a ponadto jest uzależniona od pogody.

Za sfinansowanie inwestycji odpowiada miasto Świnoujście. Inwestorem zastępczym dla tego zadania jest GDDKiA w Szczecinie.

Przeprawa z tunelem powinna być gotowa we wrześniu 2022 r. Obecnie trwa rozpatrywanie wniosku o ZRID dla tej inwestycji – wniosek o wydanie tej decyzji wpłynął do Urzędu Wojewódzkiego w lipcu tego roku. Drążenie tunelu planowane jest od marca 2021 roku.

Inwestycja będzie kosztowała ponad 793 mln zł. 



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony