Partner serwisu

Koniec inwestycji drogowej pod Iłżą z przesunięciem linii kolejowej

Kasper Fiszer 21.09.2022

Koniec inwestycji drogowej pod Iłżą z przesunięciem linii kolejowej
fit Krzysztof Dobrzański, lic. CC BY-SA 4.0
Zakończyła się budowa drogowej obwodnicy Iłży, której elementem było przesunięcie przeszło dwukilometrowego odcinka Starachowickiej Kolei Wąskotorowej. Na razie ruch pociągów turystycznych nie został jednak wznowiony. Konieczna jest bowiem konserwacja nieużywanego od kilku lat torowiska do miejscowości Marcule.
Dawna Starachowicka Kolej Dojazdowa jest od niemal dwóch dekad zarządzana przez tamtejszy powiat, który przejął infrastrukturę wąskotorówki o prześwicie toru 750 mm od PKP. Linia Starachowice – Iłża jest obecnie wykorzystywana wyłącznie w ruchu turystycznym, a połączenia uruchamiane przez powiat realizowane były przez lata na dwóch niestykających się odcinkach rozpoczynających się w Starachowicach i w Iłży. W ostatnich latach ten drugi był jednak nieczynny z uwagi na budowę drogowej obwodnicy Iłży.

Za przesunięcie toru zapłaciła GDDKiA


Inwestycja realizowana przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad wymusiła nie tylko czasowe wstrzymanie kursów, ale i przesunięcie toru mającej status zabytku kolei. – Prace przy budowie nowego toru na odcinku Pastwiska – Blaziny rozpoczęły się w 2019 r. – mówi Katarzyna Szyderska, kierownik Biura Rozwoju Powiatu w Starostwie Powiatowym w Starachowicach, podkreślając, że na przełożenie torowiska o kilkadziesiąt metrów zgodził się konserwator zabytków. W sierpniu tego roku nastąpił odbiór techniczny robót przy budowie obwodnicy, w tym tych związanych z ułożeniem nowego, mierzącego 2240 m odcinka wąskotorówki.

Pierwotnie powiat miał móc korzystać z nowego toru już w lipcu 2021 r., ostatecznie zaś zawarł on z dyrekcją umowę umożliwiającą wykorzystywanie szlaku dopiero w tym miesiącu. – Teraz udało nam się więc podjąć prace konserwacyjne na odcinku Iłża – Marcule, do którego wcześniej nie mieliśmy dostępu – stwierdza nasza rozmówczyni. Przesunięcie torowiska sfinansował zarządca drogi, a wykonał Intercor.

Kiedy przejezdna będzie cała trasa ze Starachowic do Iłży?


Ze względu na budowę obwodnicy Iłży również w tym roku nie udało się uruchomić ruchu na odcinku Iłża – Marcule. Samorząd zapewnia jednocześnie, że w przyszłości chciałby wznowić przewozy nie tylko na tym fragmencie, ale i w pełnej relacji Starachowice Wschodnie Wąskotorowe – Iłża. –– Zabiegamy o środki oraz o stare [staroużyteczne] materiały na dokończenie brakującego, prawie pięciokilometrowego odcinka – informuje przedstawicielka starostwa.

Na razie samorząd pozyskał materiały pochodzące z rozbiórki starego toru zrealizowanej podczas budowy obwodnicy Iłży. Powiatowi nie udało się jednak porozumieć z wykonawcą w sprawie takiej organizacji prac, by stopniowo wywozić szyny koleją. Zamiast tego zostały one zgromadzone w miejscu, z którego ich przewiezienie jest zdaniem zarządcy kolejki trudne. Zwraca on też uwagę na problem rosnących cen robót budowlanych. Opóźnienie planowanych sprawiło, że wyasygnowane pierwotnie środki przestały wystarczać do przeprowadzenia odbudowy.

Jeśli chodzi o obwodnicę Iłży, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad informuje, że zakończenie kontraktu przypadało na maj 2022 r., a za sprawą uwzględnionego roszczenia wykonawcy termin ten został on wydłużony o trzy miesiące do sierpnia 2022 r. 
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony