Partnerzy serwisu:

Toto już nie wróci na S5. GDDKiA odstąpiła od umowy

Elżbieta Pałys 12.06.2019

Toto już nie wróci na S5. GDDKiA odstąpiła od umowy
fot. GDDKiA
Po bezskutecznych wezwaniach do powrotu na plac budowy drogi S5 Poznań – Wronczyn, w środę Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad odstąpiła od umowy z firmą Toto, z winy wykonawcy. Firma, która kilka dni temu poinformowała, że nie będzie dalej realizować budowy, ma naliczone kary w wysokości 87 mln zł.
Przypomnijmy, w piątek 7 czerwca do GDDKiA wpłynęło pismo, w którym firma Toto poinformowała, że nie dokończy budowy drogi S5 pod Poznaniem. Na drodze w tym tygodniu miały być prowadzone odbiory, a jeszcze przed wakacjami kierowcy mieli mieć do dyspozycji dwie jezdnie (jedna jest użytkowana od grudnia).

GDDKiA informowała wówczas, że działanie firmy jest niezasadne. Wykonawca został wezwany do powrotu na budowę.

– Po wielokrotnych wezwaniach do rzetelnej i zgodnej z podpisaną umową realizacji kontraktu na odcinku S5 Poznań – Wronczyn, GDDKiA podjęła decyzję o odstąpieniu od umowy z wykonawcą tej inwestycji, konsorcjum firm w składzie Toto Construzioni Generali (lider) i Vianini Lavori (partner) – poinformowała Dyrekcja.

Jak podano, wykonawca odcinka S5 Poznań – Wronczyn nie powrócił na plac budowy, mimo wystosowanego przez GDDKiA 7 czerwca br. wezwania i nie wykonywał podstawowych obowiązków kontraktowych. Inwestor naliczył już kary umowne – w sumie ponad 87 mln zł.

Na tę kwotę składają się: 7 mln złotych z tytułu: odstąpienia od umowy z winy wykonawcy: 25,731 mln zł, niewykonania kamienia milowego nr 1: 9,314 mln zł, niewykonania kamienia milowego nr 2: 13,019 mln zł, a także z tytułu roszczeń zamawiającego wraz z odsetkami z tytułu dokonanych płatności bezpośrednich na rzecz podwykonawców, dostawców i usługodawców: 38,980 mln zł.

Teraz GDDKiA wykonuje inwentaryzację, która pozwoli określić ilość prac, które dokończy inny wykonawca. – Podejmujemy działania, aby w zakresie jezdni głównych, podróżujący z Poznania do Wrocławia mogli skorzystać z 16-kilometrowego odcinka do końca bieżącego roku – mówi Jan Krynicki, rzecznik GDDKiA.

Inwestor rozliczy też należności w stosunku do zatwierdzonych podwykonawców.

Rzecznik GDDKiA uspokaja, że budowa pozostałych odcinków S5 jest niezagrożona. Chodzi o trasę od Wronczyna przez Kościan do Radomicka – w sumie 35 km. Odcinki te powinny być oddane w IV kwartale tego roku.

Przetarg ograniczony na budowę S5 od Poznania do Wronczyna był ogłoszony w 2013 roku. Wyboru wykonawcy dokonano w kwietniu 2015 roku, a lipcu podpisano umowę z wykonawcą. Kontrakt dotyczył tylko budowy drogi. Toto wygrało przetarg kwotą 529,2 mln zł, przy budżecie zamawiającego 639,4 mln zł.

Zaawansowanie rzeczowe na kontrakcie wynosi obecnie 83 proc.

Toto wygrało kontrakt kwotą 529,2 mln zł, przy budżecie zamawiającego 639,4 mln zł.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony