Partnerzy serwisu:

Trzy warianty trasy Pychowickiej i Zwierzynieckiej

Przemysław Farsewicz 20.03.2021

Trzy warianty trasy Pychowickiej i Zwierzynieckiej
fot. Google Maps
Spółka Trasa Łagiewnicka zaprezentowała trzy warianty przebiegu tras Pychowickiej i Zwierzynieckiej. Po uzgodnieniach z miejskimi jednostkami i wojskiem, rozpoczną się społeczne konsultacje. Głównym elementem istotnym do rozstrzygnięcia będzie forma przekroczenia Wisły – tunelem lub mostem. Zależy od tego również przyszłość budowy tramwaju do ul. Ks. Józefa.
Trasy Pychowicka i Zwierzyniecka będą kontynuacją budowanej już Trasy Łagiewnickiej. Trakt ma połączyć Podgórze z Krowodrzą przez Wisłę oraz wzgórze św. Bronisławy i odciążyć aleję Trzech Wieszczów. Projektant przedstawił właśnie trzy wstępne warianty budowy tras. Zostaną one poddane uzgodnieniom z jednostkami miejskimi zaangażowanymi w powstanie dokumentacji, w tym także z wojskiem, gdyż trasa Pychowicka ma przebiegać w sąsiedztwie terenów wojskowych. Następnie warianty będą materiałem do przeprowadzenia konsultacji społecznych.

– Realizowana obecnie Trasa Łagiewnicka przejmie część ruchu międzydzielnicowego, takie też zadanie będzie miała trasa Zwierzyniecka i Pychowicka. Nie będzie to droga o charakterze ponadregionalnym. Jest to droga o charakterze lokalnym, o dobrych parametrach, umożliwiająca swobodny przepływ między dzielnicami Krakowa – mówi Krzysztof Migdał, inżynier kontraktu spółki Trasa Łagiewnicka. – Trasa na pewno nie będzie zachęcała do tranzytu przez Kraków jako alternatywy dla obwodnicy autostradowej – dodaje.

Warianty różnią się od siebie proponowanym sposobem przekroczenia Wisły oraz lokalizacją linii tramwajowych. Warianty zakładają rezygnację z budowy linii tramwajowej, jej budowę tylko wzdłuż Trasy Pychowickiej oraz budowę tramwaju wzdłuż obu Tras. Dla każdego wariantu zaproponowano budowę linii tramwajowej z Salwatora do hubu komunikacyjnego w rejonie Węzła Przegorzały.

Rozwiązanie z linią tramwajową wzdłuż Trasy Pychowickiej jest brane pod uwagę w wariantach związanych z przekroczeniem Wisły w formie mostu. W przypadku budowy tunelu pod rzeką nie będzie takiej możliwości, bowiem nie będzie warunków technicznych na stworzenie odpowiednich pochylni pozwalających wyprowadzić torowisko tramwajowe spod ziemi i połączyć go z planowanym hubem komunikacyjnym w rejonie ulicy Księcia Józefa, skąd ma zostać poprowadzona kolejna linia tramwajowa do pętli w Salwatorze.


Wariant pierwszy

Ten wariant zakłada dla Trasy Pychowickiej przekroczenie Wisły mostem. Wariant ten umożliwia poprowadzenie linii tramwajowej na odcinku od ul. Grota Roweckiego do planowanego hubu komunikacyjnego w rejonie ul. Ks. Józefa. Zaplanowano bezkolizyjne rozwiązanie ruchu tramwajowego i autobusowego po wydzielonych pasach oraz przystanek tramwajowy w rejonie ul. Tynieckiej.

Założono przebieg układu drogowego bez ingerencji w teren Jaskini Wiślanej. Wprowadzono minimalizacje ilości pasów ruchu (przekrój 2×2 za wyjątkiem niezbędnych odcinków pasów włączeń i wyłączeń). Zaplanowano powiązanie z ul. Tyniecką poprzez węzeł typu „caro” z rozprowadzaniem na poziome terenu w formie ronda. Ciągi piesze i rowerowe na odcinku Trasy Pychowickiej realizowane byłyby w formie wydzielonej wzdłuż ulicy Norymberskiej z doprowadzaniem od planowego ronda w rejonie skrzyżowania Kamieniarska – Norymberska.

Na obiekcie mostowym poprowadzono by obustronne ciągi piesze i ścieżki rowerowe. Układ projektowaniach ciągów pieszych i rowerowych byłby powiązany z istniejącym układem drogowym. Zaznaczono, że węzeł Trasy Pychowickiej z ul. Ks. Józefa uwarunkowany byłby układem wysokościowym przebiegu linii tramwajowej i rezerwą terenu pod Nową Ks. Józefa wraz z włączeniem do projektowano hubu komunikacyjnego w typie „trójkąt”.

Dla Trasy Zwierzynieckiej w wariancie pierwszym przewidziano przebieg na odcinku od Ks. Józefa do ul. Odlewniczej w formie dwunawowego tunelu pod wzgórzem bł. Bronisławy i pod rzeką Rudawą. Oś tunelu przesunięta byłaby w kierunku zachodnim od Kopca Kościuszki. W rejonie węzła z planowaną Trasą Balicką, Trasa Zwierzyniecka poprowadzona byłaby w poziomie -1. Powstałby węzeł w formie dwupoziomowego ronda z wydzieleniem pasów ruchu dla komunikacji autobusowej.

Na odcinku pomiędzy węzłem z Trasą Balicką a ul. Zarzecze Trasa Zwierzyniecka poprowadzona byłaby w tunelu. Ciąg ul. Armii Krajowej planowany jest nad tunelem Trasy Zwierzynieckiej. Na dalszym odcinku od ul. Zarzecze w kierunku ronda Ofiar Katynia ciąg Trasy Zwierzynieckiej pokrywa się z obecnym przebiegiem ul. Armii Krajowej. W rejonie węzła z ul. Balicką uwzględniono realizowany parking park&ride. Wzdłuż całego odcinka od ul. Odlewniczej do ronda Ofiar Katynia przewidziano obustronny układ ciągów pieszych i tras rowerowych.

W ramach realizacji przewidziano likwidację istniejącej pętli na Salwatorze, podniesienie niwelety drogi przy klasztorze. Na odcinku wzdłuż klasztoru linia tramwajowa poprowadzona byłaby po układzie drogowym wraz z ruchem samochodów. Linia tramwajowa w wariancie pierwszym byłaby doprowadzona do hubu komunikacyjnego. W jego ramach zaplanowano pętlę tramwajową, autobusową, parking autobusów turystycznych oraz parking P&R.

Drugi wariant

Założenia dla Trasy Pychowickiej oraz linii tramwajowej z Slawatora jak w Wariancie 1, zmieniono założenia co do Trasy Zwierzynieckiej. Projektant wprowadził jedynie zmianę polegającą na tym, że linia tramwajowa poprowadzona byłaby pod Wzgórzem Św. Bronisławy. Natomiast dla Trasy Zwierzynieckiej zaplanowano przebieg na odcinku od Ks. Józefa do ul. Odlewniczej już w formie 3 nawowego tunelu pod Wzgórzem Św. Bronisławy i pod rzeką Rudawą. Dwie nawy byłyby samochodowe a jedna tramwajowa. Początek naw drogowych byłby poniżej ul. Ks. Józefa. Nawa tramwajowa zlokalizowana byłaby w poziomie ul. Ks. Józefa.

Nawy drogowe i tramwajowe za rzeką Rudawą byłyby wyprowadzone w jednym poziomie – poniżej terenu. W rejonie Węzła z Trasą Balicką Trasa Zwierzyniecka zostałaby poprowadzona w poziomie -1. Linia tramwajowa mogłaby być wyprowadzona na poziom terenu.

Węzeł zaplanowano w formie 2 pozimowego ronda z wydzieleniem na rondzie pasów ruchu dla komunikacji autobusowej. Na odcinku pomiędzy Węzłem z Trasą Balicką a ul. Zarzecze Trasa Zwierzyniecka byłaby poprowadzona w tunelu. Natomiast ciąg Armii Krajowej byłby poprowadzony nad tunelem trasy Zwierzynieckiej. Na dalszym odcinku od ul. Zarzecze w kierunku Ronda Ofiar Katynia ciąg Trasy Zwierzynieckiej pokrywałby się z obecnym przebiegiem ul. Armii Krajowej.

W pasie dzielącym poprowadzono linię tramwajową z dowiązaniem do linii tramwajowej w ciągu ul. Balickiej. W rejonie Węzła z ul. Balicką uwzględniono realizowany parking P&R. Układ Trasy w rejonie Wiaduktów uwzględnia wykorzystanie bez przebudowy nowo wykonanych przez PKP wiaduktów kolejowych. Wzdłuż całego odcinka od ul. Odlewniczej do Ronda Ofiar Katynia przewidziano obustronny układ ciągów pieszych i tras rowerowych.

Trzeci wariant – bez tramwajów

Od wariantu 1 odróżnia go sposób przekroczenia Wisły, a co za tym idzie rezygnacja z budowy linii tramwajowej między ul. Grota Roweckiego a hubem komunikacyjnym w rejonie ul. Ks. Józefa. – Koniec tunelu pod rzeką Wisłą będzie zlokalizowany na takiej głębokości, która uniemożliwia poprowadzenie linii tramwajowej w kierunku hubu komunikacyjnego, z uwagi na dopuszczalne dla linii tramwajowych pochylenia podłużne – wyjaśnia Krzysztof Migdał, inżynier kontraktu spółki Trasa Łagiewnicka.

Układ drogowy Trasy Pychowickiej na odcinku wylotu tunelu pod Grota Roweckiego poprowadzony byłby poniżej poziomu terenu. W rejonie ul. Sodowej układ drogowy ułożony byłby w dwie nawy tunelu, który prowadziłby ruch poniżej koryta Wisły. Istniejący układ drogowy na poziomie terenu zaprojektowano bez zmian (Sodowa – Norymberska). Brak byłby jednak możliwości bezpośredniego skomunikowania układu drogowego ul. Tynieckiej z Trasą Pychowicką. Z uwagi na wprowadzenie Trasy w układ tunelowy brak byłby także możliwości zlokalizowania przystanku autobusowego na trasie w rejonie ul. Tynieckiej. Powiązanie Trasy Pychowickiej prowadzonej w tunelu pod Wisłą z ul. Nowa Ks. Józefa byłoby w formie węzła drogowego typu zbliżonego do „pół koniczyny” (konieczność zajęcia terenu ogródków działkowych zlokalizowanych po stronie zachodniej w stosunku do Trasy Pychowickiej).


PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony