Partnerzy serwisu:

Tunel w Świnoujściu na półmetku

ep./inf. pras. 14.07.2021

arrow
arrow
Tunel w Świnoujściu na półmetku
fot. GDDKiA
Tunel w Świnoujściu na półmetku
Tunel w Świnoujściu na półmetku
Tunel w Świnoujściu na półmetku
Tunel w Świnoujściu na półmetku
Tunel w Świnoujściu na półmetku
Tunel w Świnoujściu na półmetku
Tunel w Świnoujściu na półmetku
Tunel w Świnoujściu na półmetku
Jesienią powinno się zakończyć drążenie tunelu pod Świną w Świnoujściu. Obecnie prace są na półmetku - wydrążono 742 metry podwodnej przeprawy, czyli połowę długości tunelu, która powstanie tą metodą.
Maszyna drążąca TBM (ang. Tunnel Boring Machine) „Wyspiarka” ułożyła 417 pierścieni obudowy. Po dojściu do brzegu Świny po stronie wyspy Wolin, co ma nastąpić jesienią, rozpoczną się prace związane z wykończeniem tunelu. Finał wszystkich prac przewidziano na wrzesień przyszłego roku.

Maszyna TBM drąży tunel, usuwając równocześnie urobek, jak i wykonuje obudowę tunelu z prefabrykowanych elementów – tubingów. Na każdy pierścień tunelu składa się osiem takich elementów, które powstają w specjalnie wykonanym zakładzie prefabrykacji. Wszystkie 6280 tubingi zostały już wykonane, część z nich zamontowano w tunelu, a pozostałe oczekują na placach składowych. Teraz w zakładzie prefabrykacji będą powstawały elementy wewnętrznych konstrukcji tunelu.

Po przewierceniu się na wyspę Wolin rozpocznie się kolejny etap prac. Jak wyjaśnia GDDKiA, która jest inwestorem zastępczym dla tej inwestycji, tunel ma przekrój kolisty, odpowiadający kształtowi tarczy TBM. Po wywierceniu przeprawy, wykonana musi być płyta, na której powstanie jezdnia. Pod nią zostanie umieszczona galeria ewakuacyjna wraz z większością instalacji tunelu.

– Ważnym elementem będą również wyjścia awaryjne do galerii ewakuacyjnej wymagające przebicia się poza obudowę tunelu. Wykonane zostaną również systemy wentylacji, przeciwpożarowe, zarządzania ruchem i monitoringu – informuje GDDKiA.

Całkowita długość inwestycji to 3,2 km. Sam tunel drążony pod Świną będzie miał długość 1,48 km. To tunel jednorurowy, w którym powstanie dwupasowa jezdnia. Nowa trasa zastąpi przeprawę promową, która obecnie jest jedynym połączeniem wysp Wolin i Uznam, a tym samym Świnoujścia z resztą kraju.

Inwestorem dla tego zadania jest miasto Świnoujście, w imieniu którego, jako inwestor zastępczy prowadzi ją GDDKiA Szczecin. Wykonawcą jest konsorcjum Porr i Gulermak. 
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony