Partnerzy serwisu:

Tunel w Świnoujściu. Tarcza drążąca dotarła na drugi brzeg

ep. 16.09.2021

Tunel w Świnoujściu. Tarcza drążąca dotarła na drugi brzeg
fot. GDDKiA
Ważny etap prac przy budowie tunelu, który połączy wyspy Wolin i Uznam w Świnoujściu zakończony. Tarcza TBM, która drążyła tunel dotarła na drugi brzeg Świny. Wkrótce będzie mogła być rozebrana.
„Wielki kret” rozpoczął drążenie tunelu w marcu tego roku. Przeszedł pod ziemią ok. 1,5 km. Teraz znajduje się kilka metrów od komory odbiorczej na wyspie Wolin. 

- Proces technologiczny wprowadzania maszyny TBM do komory odbiorczej jest wieloetapowy i musi być wykonany z dużą precyzją - tłumaczy GDDKiA. Obecnie komora odbiorcza jest zalana wodą, co ma na celu wyrównanie ciśnienia podczas wejścia tarczy do komory. Tarcza, która zakończyła pracę będzie teraz demontowana. Ten proces potrwa ok. 2 miesiące.

Wydrążony przez „wielkiego kreta” tunel ma niemal 1,5 km długości. Teraz rozpoczną się pozostałe prace w tunelu. To m.in. prace związane z wyposażeniem tunelu, w tym z montażem konstrukcji wewnętrznych. Jak informuje GDDKiA, obecnie w zakładzie prefabrykacji na placu budowy trwa już produkcja płyt podstropowych i elementów, na których będzie posadowiona jezdnia w tunelu.

W dalszej kolejności prace będą obejmowały m.in. instalacje wewnętrzne, systemy monitoringu, wentylacji, przeciwpożarowe i pozostałe roboty wykończeniowe.  

– Mieszkańcy i turyści od lat czekali na stałe połączenie drogowe między wyspami Wolin i Uznam. Teraz tunel staje się faktem. Każda część naszego kraju zasługuje na duże inwestycje. Na tym właśnie polega zrównoważony rozwój – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, który wspólnie z prezydentem Andrzejem Duda i wiceministrem infrastruktury Markiem Gróbarczykiem wizytowali inwestycję.

Maszyna TBM, która zakończyła dziś pracę waży 2740 ton i 101 m długości. Jej zadaniem było drążenie tunelu z jednoczesnym usuwaniem powstającego urobku i układaniem obudowy tunelu z betonowych fabrykatów powstających w sąsiedztwie placu budowy.

Budowana przeprawa będzie miała w sumie 3,2 km, z czego blisko połowa przypada na tunel, w którym znajdzie się dwukierunkowa jezdnia. Pod jezdnią zaplanowano galerię ewakuacyjną.

Inwestorem dla budowanego tunelu jest miasto Świnoujście, a Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad pełni rolę Inwestora zastępczego. Inwestycja jest warta blisko 914 mln zł, z czego 775 mln zł dokłada Unia Europejska.

PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony