Unia dołoży 680 mln zł do budowy Północnej Obwodnicy Krakowa

fot. GDDKiA
Jest umowa o dofinansowanie budowy Północnej Obwodnicy Krakowa w ciągu drogi ekspresowej S52. Unia Europejska dołoży 680 mln zł. Dofinansowana inwestycja kosztuje 1,671 mld zł i wiąże się z budową m.in. trzech tuneli.
Mowa o odcinku S52 Modlnica – Kraków Mistrzejowice. Inwestycja jest obecnie w trakcie realizacji, a za budowę odpowiedzialne jest konsorcjum Gulermak i Mosty Łódź.
W ramach inwestycji powstanie dwujezdniowa droga ekspresowa o długości ok. 12,5 km. Każda jezdnia będzie miała po trzy pasy ruchu. Trasa będzie poprowadzona w trzech tunelach: pod rzeką Prądnik i miejscowością Zielonki powstanie tunel o długości 653 m, pod wzgórzem w Batowicach o długości 496 m oraz pod wzgórzem „Syberia” na terenie Krakowa o długości 95 m.
Na trasie wykonanych zostanie dodatkowo 27 obiektów inżynierskich, 4 km murów oporowych oraz 25 km dróg dojazdowych do obsługi przyległych terenów. Na trasę będzie można wjechać poprzez węzły: Modlnica (w ramach kontraktu do istniejącego węzła dobudowane zostaną cztery łącznice), Zielonki – na skrzyżowaniu POK S52 z ulicami: Na Zielonki, Ks. Adama Zięby, Waliszewskiego, Na Popielówkę w Zielonkach i projektowaną przez Samorząd Wojewódzki Trasą Wolbromską, Węgrzce – na przecięciu DK-7 i Al. 29 listopada w Krakowie, a także Batowice – w miejscu skrzyżowania S52 i drogi powiatowej 2293K (ul. Karola Wojtyły w Batowicach).
Część trasy będzie poprowadzona w wykopach i na nasypach. Wykopane zostanie 1,3 mln metrów sześciennych gruntu, a na nasypy zużyte będzie 800 tys. metrów sześciennych gruntu – wyliczył inwestor.
Kontrakt z wykonawcą został podpisany w listopadzie 2018 roku, a roboty – po wydaniu decyzji ZRID – ruszyły w lipcu 2020 r.
Obecnie, jak podała GDDKiA, prowadzone są roboty żelbetowe na obiektach inżynierskich, wzmacniane jest podłoże gruntowe pod drogi, wykonywane są roboty ziemne, wykopy, nasypy i roboty branżowe. Na budowie tunelu Zielonki głębione są ściany szczelinowe, montowane zbrojenia stropu tunelu. Skuwane są też głowice ścian szczelinowych. W tunelu Batowice wykonywany jest wykop podstropowy i montaż izolacji stropu tunelu.
Zaawansowanie prac drogowych wynosi 22 proc., mostowych 56 proc., a tunelowych 41 proc.
Północna Obwodnica Krakowa S52 domknie IV obwodnicę tego miasta. Trasa połączy wszystkie wyloty dróg krajowych po północnej stronie miasta, tj. A4, DK-79, DK-94 i S7 i wyprowadzi z miasta ruch tranzytowy.
Finał prac na odcinku Modlnica - Mistrzejowice planowany jest na połowę 2024 r. W przygotowaniu jest jeszcze krótki odcinek S52 liczący 2,1 km pomiędzy węzłem Modlnica i Modlniczka.
W ramach inwestycji powstanie dwujezdniowa droga ekspresowa o długości ok. 12,5 km. Każda jezdnia będzie miała po trzy pasy ruchu. Trasa będzie poprowadzona w trzech tunelach: pod rzeką Prądnik i miejscowością Zielonki powstanie tunel o długości 653 m, pod wzgórzem w Batowicach o długości 496 m oraz pod wzgórzem „Syberia” na terenie Krakowa o długości 95 m.
Na trasie wykonanych zostanie dodatkowo 27 obiektów inżynierskich, 4 km murów oporowych oraz 25 km dróg dojazdowych do obsługi przyległych terenów. Na trasę będzie można wjechać poprzez węzły: Modlnica (w ramach kontraktu do istniejącego węzła dobudowane zostaną cztery łącznice), Zielonki – na skrzyżowaniu POK S52 z ulicami: Na Zielonki, Ks. Adama Zięby, Waliszewskiego, Na Popielówkę w Zielonkach i projektowaną przez Samorząd Wojewódzki Trasą Wolbromską, Węgrzce – na przecięciu DK-7 i Al. 29 listopada w Krakowie, a także Batowice – w miejscu skrzyżowania S52 i drogi powiatowej 2293K (ul. Karola Wojtyły w Batowicach).
Część trasy będzie poprowadzona w wykopach i na nasypach. Wykopane zostanie 1,3 mln metrów sześciennych gruntu, a na nasypy zużyte będzie 800 tys. metrów sześciennych gruntu – wyliczył inwestor.
Kontrakt z wykonawcą został podpisany w listopadzie 2018 roku, a roboty – po wydaniu decyzji ZRID – ruszyły w lipcu 2020 r.
Obecnie, jak podała GDDKiA, prowadzone są roboty żelbetowe na obiektach inżynierskich, wzmacniane jest podłoże gruntowe pod drogi, wykonywane są roboty ziemne, wykopy, nasypy i roboty branżowe. Na budowie tunelu Zielonki głębione są ściany szczelinowe, montowane zbrojenia stropu tunelu. Skuwane są też głowice ścian szczelinowych. W tunelu Batowice wykonywany jest wykop podstropowy i montaż izolacji stropu tunelu.
Zaawansowanie prac drogowych wynosi 22 proc., mostowych 56 proc., a tunelowych 41 proc.
Północna Obwodnica Krakowa S52 domknie IV obwodnicę tego miasta. Trasa połączy wszystkie wyloty dróg krajowych po północnej stronie miasta, tj. A4, DK-79, DK-94 i S7 i wyprowadzi z miasta ruch tranzytowy.
Finał prac na odcinku Modlnica - Mistrzejowice planowany jest na połowę 2024 r. W przygotowaniu jest jeszcze krótki odcinek S52 liczący 2,1 km pomiędzy węzłem Modlnica i Modlniczka.
Komentarze:
Najnowsze wiadomości

Polecane wiadomości

Praca

Komentarze

Fotorelacje

Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS | Kontakt Pełna wersja strony |