Utrzymanie dróg, nadzór i zarządzanie z 10-proc. waloryzacją

fot. Pixabay
W umowach dotyczących prac przygotowawczych, utrzymania dróg, a także zarządzania kontraktami drogowymi będzie taki sam limit waloryzacji jak w przypadku robót budowlanych, tj. 10 proc. Waloryzacja będzie obejmowała wszystkie umowy zawarte na okres dłuższy niż 12 miesięcy.
O wprowadzeniu nowych zasad poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Do tej pory limit waloryzacji w tego rodzaju kontraktach wynosił 5 proc. Poza zmianą górnego limitu, bez zmian pozostanie zasada, zgodnie z którą waloryzacji podlega 50 proc. wartości kontraktu. Indeksacja, podobnie jak do tej pory, będzie także działała w dwie strony – wynagrodzenie wykonawcy na skutek zmiany cen na rynku będzie mogło być zwiększone, ale także zmniejszone, w przypadku gdy ceny będą spadać.
Obowiązująca w umowach z GDDKiA waloryzacja jest rozliczana na podstawie tzw. koszyka waloryzacyjnego. W jego skład wchodzą główne elementy kosztotwórcze, dla danego rodzaju prac. W przypadku kontraktów utrzymaniowych są to ceny paliwa i robocizny. W przypadku prac przygotowawczych uwzględniany jest wskaźnik inflacyjny, a w umowach na nadzór i zarządzanie kontraktem wskaźnik przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej.
Dla kontraktów na realizację robót, dla których limit waloryzacji został podniesiony do 10 proc. jeszcze w lutym, uwzględniane są m.in. ceny paliwa, cementu, asfaltu, stali, kruszywa oraz średnie wynagrodzenia pracowników branży. Dodatkowo brany jest pod uwagę także wskaźnik inflacji.
Jak wyjaśnia GDDKiA, zmiana maksymalnego poziomu waloryzacji w przypadku prac utrzymaniowych nie spowoduje automatycznego wzrostu wartości kontraktów. We wzorcowych umowach przyjęto, że maksymalny limit waloryzacji mieści się w wartości ceny kontraktowej. Oznacza to, że zmiana limitu może spowodować potencjalnie szybsze wyczerpanie się środków przeznaczonych na realizację umowy i tym samym skrócenie czasu jej trwania – tłumaczy krajowy zarządca dróg.
W ciągu najbliższych dwóch lat GDDKiA planuje ogłosić 56 przetargów na całoroczne utrzymanie dróg. We wszystkich będzie już nowy limit waloryzacji.
Do tej pory limit waloryzacji w tego rodzaju kontraktach wynosił 5 proc. Poza zmianą górnego limitu, bez zmian pozostanie zasada, zgodnie z którą waloryzacji podlega 50 proc. wartości kontraktu. Indeksacja, podobnie jak do tej pory, będzie także działała w dwie strony – wynagrodzenie wykonawcy na skutek zmiany cen na rynku będzie mogło być zwiększone, ale także zmniejszone, w przypadku gdy ceny będą spadać.
Obowiązująca w umowach z GDDKiA waloryzacja jest rozliczana na podstawie tzw. koszyka waloryzacyjnego. W jego skład wchodzą główne elementy kosztotwórcze, dla danego rodzaju prac. W przypadku kontraktów utrzymaniowych są to ceny paliwa i robocizny. W przypadku prac przygotowawczych uwzględniany jest wskaźnik inflacyjny, a w umowach na nadzór i zarządzanie kontraktem wskaźnik przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej.
Dla kontraktów na realizację robót, dla których limit waloryzacji został podniesiony do 10 proc. jeszcze w lutym, uwzględniane są m.in. ceny paliwa, cementu, asfaltu, stali, kruszywa oraz średnie wynagrodzenia pracowników branży. Dodatkowo brany jest pod uwagę także wskaźnik inflacji.
Jak wyjaśnia GDDKiA, zmiana maksymalnego poziomu waloryzacji w przypadku prac utrzymaniowych nie spowoduje automatycznego wzrostu wartości kontraktów. We wzorcowych umowach przyjęto, że maksymalny limit waloryzacji mieści się w wartości ceny kontraktowej. Oznacza to, że zmiana limitu może spowodować potencjalnie szybsze wyczerpanie się środków przeznaczonych na realizację umowy i tym samym skrócenie czasu jej trwania – tłumaczy krajowy zarządca dróg.
W ciągu najbliższych dwóch lat GDDKiA planuje ogłosić 56 przetargów na całoroczne utrzymanie dróg. We wszystkich będzie już nowy limit waloryzacji.
Komentarze:
Najnowsze wiadomości

Polecane wiadomości

Praca

Komentarze

Fotorelacje

Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS | Kontakt Pełna wersja strony |