W 2019 roku najtańsze oferty w przetargach GDDKiA za drogie średnio o 22%

fot. LD
Od początku 2019 roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) otworzyła oferty w osiemnastu przetargach, które przekraczały swoją wartością unijne progi i dotyczyły budowy lub rozbudowy dróg krajowych, ekspresowych i autostrad. Większość z nich została unieważniona, a w zaledwie trzech z nich pojawiły się propozycje, które mieściłyby się w budżecie przewidzianym przez zamawiającego.
W lutym br. publikowaliśmy tekst dotyczący przetargów GDDKiA, w których do otwarcia ofert doszło w 2019 roku. Już wtedy (po 1,5 miesiąca) statystyki były bardzo niepokojące (tekst można znaleźć tutaj). Po ok. 5 miesiącach sytuacja nie wygląda jakby miała się poprawić. Wcześniej we wszystkich przetargach brakowało ok. 200 mln zł, a teraz ta kwota wzrosła do ponad 570 mln zł.
Poniżej publikujemy wykres, na którym można zauważyć, jak bardzo różniła się wycena inwestycji, przez wykonawców i przez Generalną Dyrekcję, w których oferty otwarto w 2019 roku, a ich budżet opiewał na więcej niż 40 mln zł. Tylko w dwóch z nich pojawiły się propozycje mieszczące się w szacowanym budżecie.
Na wykresie brakuje jeszcze dwóch postępowań, w których oferty otwarto w tym roku, których wartość przewyższała unijne progi, ale nie przekraczała 40 mln zł.
Fala unieważnień
W związku z tak dużymi różnicami w szacowaniu kosztów przez wykonawców i Generalną Dyrekcję, mała część z tych postępowań zakończyło się podpisaniem umowy.
Postępowania w toku
Aktualnie trwają cztery przetargi na realizację dużych zadań na polskich drogach krajowych, ekspresowych i autostradach, w których poznaliśmy już zestawienie potencjalnych wykonawców. Trzy z nich są po otwarciu ofert, ale nie wybrano w ich jeszcze najkorzystniejszej propozycji.
Najniższe szanse na pozytywne zakończenie ma postępowanie dotyczące rozbudowy DK-28 na odcinku Przemyśl – Medyka. W tym przypadku zestawienie potencjalnych wykonawców poznaliśmy 5 lutego br., a najtańsza propozycja przekraczała budżet GDDKiA (równy ok. 85 mln zł) o niemal 20 mln zł.
Pozostałe dwa projekty, w których otwarto oferty, ale nie wybrano najlepszej z nich, to druga część S14 Zachodnia Obwodnica Łodzi oraz powtórzony przetarg na rozbudowę DK-94 w Olkuszu. Propozycje w tych postępowaniach poznaliśmy kolejno na początku kwietnia i na końcu maja. W obu przypadkach budżet został jednak znacznie przekroczony (S14: ok. 53 mln zł, DK-94: ok. 40 mln zł). Oznacza to, że tu najprawdopodobniej też możemy spodziewać się unieważnień.
Inwestycją, która ma największe szanse na rychłe zawarcie kontraktu, jest budowa mostu na DK-75 w Kurowie w województwie małopolskim. Tam, mimo przekroczenia budżetu o 18,7 mln zł, zamawiający zdecydował się na wybór najkorzystniejszej oferty, co prawdopodobnie doprowadzi do zawarcia umowy.
GDDKiA prowadzi jeszcze 5 inwestycji, w których nie doszło do opublikowania listy firm, które chcą je zrealizować. Są to:
W opisywanych postępowaniach do GDDKiA trafiły łącznie 97 ofert od firm i konsorcjów, które chciały zrealizować inwestycje. Niestety tylko ok. 6% (czyli 6 ofert) mieściło się w przewidzianych przez zamawiającego budżetach. Dodatkowo pojawiły się one tylko w trzech postępowaniach:
Teraz GDDKiA zapowiada bardziej partnerskie podejście, a zdjęcie części ryzyka z wykonawcy ma poskutkować spadkiem cen (więcej na ten temat pisaliśmy tutaj). W praktyce okazało się to jednak powrotem do sytuacji gdzie jedynym kryterium (już również w przetargowej dokumentacji) stała się cena. Tak jest np. w przypadku powtórzonego postępowania na budowę południowej jezdni odcinka autostrady A18 w województwie lubuskim (więcej na ten temat pisaliśmy tutaj).
Podsumowanie
Zestawienie danych dotyczących przetargów GDDKiA (powyżej progów unijnych, dot. budowy dróg), w których oferty otwarto w 2019 roku:
Poniżej publikujemy wykres, na którym można zauważyć, jak bardzo różniła się wycena inwestycji, przez wykonawców i przez Generalną Dyrekcję, w których oferty otwarto w 2019 roku, a ich budżet opiewał na więcej niż 40 mln zł. Tylko w dwóch z nich pojawiły się propozycje mieszczące się w szacowanym budżecie.
Droga | Inwestycja | Najtańsza oferta (mln zł) | Budżet GDDKiA (mln zł) | Status |
---|---|---|---|---|
DK-28 | Obwodnica Chełmca | 55,170 | 32,612 | Przetarg unieważniony |
DK-94 | Rozbudowa odcinka Modlnica – Giebułtów | 35,490 | 36,001 | Podpisano umowę |
Fala unieważnień
W związku z tak dużymi różnicami w szacowaniu kosztów przez wykonawców i Generalną Dyrekcję, mała część z tych postępowań zakończyło się podpisaniem umowy.
Przetargi | Liczba | Wartość (mln zł) | Procent całego budżetu w 20 przetargach |
---|---|---|---|
Unieważnione | 9 | 1619,408 | 37% |
Zakończone podpisaniem umowy | 5 | 1782,587 | 40% |
W toku (po otwarciu ofert bez wybranego wykonawcy) | 3 | 862,524 | 19% |
W toku (po otwarciu ofert z wybranym wykonawcą) | 1 | 170,428 | 4% |
Suma | 18 | 4476,304 | 100% |
Postępowania w toku
Aktualnie trwają cztery przetargi na realizację dużych zadań na polskich drogach krajowych, ekspresowych i autostradach, w których poznaliśmy już zestawienie potencjalnych wykonawców. Trzy z nich są po otwarciu ofert, ale nie wybrano w ich jeszcze najkorzystniejszej propozycji.
Najniższe szanse na pozytywne zakończenie ma postępowanie dotyczące rozbudowy DK-28 na odcinku Przemyśl – Medyka. W tym przypadku zestawienie potencjalnych wykonawców poznaliśmy 5 lutego br., a najtańsza propozycja przekraczała budżet GDDKiA (równy ok. 85 mln zł) o niemal 20 mln zł.
Pozostałe dwa projekty, w których otwarto oferty, ale nie wybrano najlepszej z nich, to druga część S14 Zachodnia Obwodnica Łodzi oraz powtórzony przetarg na rozbudowę DK-94 w Olkuszu. Propozycje w tych postępowaniach poznaliśmy kolejno na początku kwietnia i na końcu maja. W obu przypadkach budżet został jednak znacznie przekroczony (S14: ok. 53 mln zł, DK-94: ok. 40 mln zł). Oznacza to, że tu najprawdopodobniej też możemy spodziewać się unieważnień.
Inwestycją, która ma największe szanse na rychłe zawarcie kontraktu, jest budowa mostu na DK-75 w Kurowie w województwie małopolskim. Tam, mimo przekroczenia budżetu o 18,7 mln zł, zamawiający zdecydował się na wybór najkorzystniejszej oferty, co prawdopodobnie doprowadzi do zawarcia umowy.
GDDKiA prowadzi jeszcze 5 inwestycji, w których nie doszło do opublikowania listy firm, które chcą je zrealizować. Są to:
- dokończenie obwodnicy Marek w ciągu S8,
- budowa S11 Koszalin Południe – Bobolice,
- budowa S11 Zegrze Pomorskie – Koszalin Południe,
- budowa S11 Koszalin Zachód – Zegrze Pomorskie,
- powtórzony przetarg na budowę południowej jezdni A18 Olszyna – Golnice.
W opisywanych postępowaniach do GDDKiA trafiły łącznie 97 ofert od firm i konsorcjów, które chciały zrealizować inwestycje. Niestety tylko ok. 6% (czyli 6 ofert) mieściło się w przewidzianych przez zamawiającego budżetach. Dodatkowo pojawiły się one tylko w trzech postępowaniach:
- budowa obwodnicy Praszki w ciągu DK-45 w województwie opolskim (4 oferty w budżecie),
- budowa A1 Bełchatów – Kamieńsk w województwie łódzkim (1 oferta w budżecie),
- rozbudowa DK-94 Modlnica – Giebułtów (1 oferta w budżecie).
Teraz GDDKiA zapowiada bardziej partnerskie podejście, a zdjęcie części ryzyka z wykonawcy ma poskutkować spadkiem cen (więcej na ten temat pisaliśmy tutaj). W praktyce okazało się to jednak powrotem do sytuacji gdzie jedynym kryterium (już również w przetargowej dokumentacji) stała się cena. Tak jest np. w przypadku powtórzonego postępowania na budowę południowej jezdni odcinka autostrady A18 w województwie lubuskim (więcej na ten temat pisaliśmy tutaj).
Podsumowanie
Zestawienie danych dotyczących przetargów GDDKiA (powyżej progów unijnych, dot. budowy dróg), w których oferty otwarto w 2019 roku:
- Poznaliśmy propozycje cenowe w 18 takich inwestycjach
- 9 z nich zostało dotychczas unieważnionych
- Najtańsze oferty w tych przetargach przekraczały budżet GDDKiA średnio o 22%
- Całkowity budżet GDDKiA na te projekty wynosił 4434,947 mld zł
- Łącznie we wszystkich tych przetargach brakowało 0,570 mld zł, czyli ok. 13% całego budżetu
- We wszystkich tych przetargach do zamawiającego dotarło 97 oferto, z których 6 mieściło się w budżecie GDDKiA
- Generalna Dyrekcja otrzymała propozycje mieszczące się w budżetach tylko w 3 z 18 przetargów
Komentarze:
Zobacz też

Najnowsze wiadomości

Polecane wiadomości

Praca

Komentarze

Fotorelacje

Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS | Kontakt Pełna wersja strony |