Partnerzy serwisu:

W 2020 roku przewozy Odrą sięgną 20 mln ton

Elżbieta Pałys 11.04.2016

W 2020 roku przewozy Odrą sięgną 20 mln ton
fot. Pixabay
Strategię rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce zaprezentowali dziś we Wrocławiu minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk oraz wojewoda dolnośląski Paweł Hreniak. Jej celem jest rozwój dróg wodnych w Polsce do 2020 roku z perspektywą do roku 2030.
Chodzi przede wszystkim o dostosowanie dróg wodnych do parametrów co najmniej IV klasy żeglowności. Poprawa parametrów eksploatacyjnych dróg wodnych ma się przyczynić do wzrostu znaczenia i udziału żeglugi śródlądowej w rynku usług transportowych. Jak szacują eksperci, do roku 2020 przewozy na Odrzańskiej Drodze Wodnej wzrosną do 20 mln ton. W perspektywie długoterminowej wzrost przewozów na drodze wodnej E-30 ma wynieść do 25 mln ton. Eksperci szacują też, że już po pierwszym etapie modernizacji regulacyjnej Dolnego odcinka Wisły przewozy ładunków żeglugą śródlądową mogą wynosić ok. 7,8 mln ton, w relacji z portami morskimi.

Międzynarodowe drogi wodne 

Jak przypomina Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, w sieci dróg wodnych o międzynarodowym znaczeniu, które określa Konwencja AGN, znajdują się trzy śródlądowe szlaki wodne przebiegające przez Polskę. Są to:
– E-30, łączący Morze Bałtyckie z Dunajem w Bratysławie, obejmując na terenie Polski Odrę, od Świnoujścia do granicy z Czechami;
– E-40, łączący Morze Bałtyckie w Gdańsku z Dnieprem w rejonie Czarnobyla i dalej przez Kijów, Nową Kachowkę i Chersoń z Morzem Czarnym, obejmując na terenie Polski Wisłę od Gdańska do Warszawy, Narew oraz Bug do Brześcia;
– E-70, łączący Holandię z Rosją i Litwą, a na terenie Polski obejmujący Odrę od ujścia kanału Odra-Hawela do ujścia Warty w Kostrzynie, drogę wodną Wisła-Odra oraz od Bydgoszczy dolną Wisłę i Szkarpawę lub Wisłę Gdańską.
Ministerstwo prowadzi działania mające na celu przystąpienie Polski do Porozumienia AGN, co ma nastąpić jeszcze w tym roku.

Priorytety strategii

Przedstawiona dziś strategia zawiera kilka priorytetów. Wśród nich jest osiągnięcie międzynarodowej klasy żeglowności i włączenie w europejską sieć dróg wodnych Odrzańskiej Drogi Wodnej (E-30). Priorytetem jest także znaczna poprawa warunków nawigacyjnych na drodze wodnej Wisły, a także połączenie Odra – Wisła – Zalew Wiślany i Warszawa – Brześć, czyli rozbudowa dróg wodnych E-70 i E-40. Do ważnych zadań zapisanych w strategii zaliczono też rozwój partnerstwa i współpracy na rzecz śródlądowych dróg wodnych.

Jakie koszty

Jak podano, szacunkowe koszty budowy i modernizacji wybranych polskich śródlądowych dróg wodnych pozwalające na przystosowanie ich do parametrów szlaków żeglugowych o znaczeniu międzynarodowym, w zależności od przyjętej koncepcji oraz wariantów kształtują się następująco:
Odrzańska Droga Wodna, wraz Kanałem Gliwickim i połączeniem Odra – Dunaj – od 16,5 do 22,6 mld zł,
Środkowy i dolny odcinek Wisły od Warszawy do Gdańska – ok. 31,5 mld zł,
Kanał Śląski – ok. 11 mld zł,
Droga Wodna Warszawa–Brześć – od 8,1 do 25,5 mld zł.

Efekty inwestycji 

Środki zainwestowane w drogę wodną będą służyć nie tylko żegludze, ale także innym ważnym funkcjom gospodarczym – podkreślał Jerzy Materna, wiceminister MGMiŻŚ. Chodzi m.in. o funkcje przeciwpowodziowe, przemysłowe, komunalne, wykorzystanie stopnia wodnego jako przeprawy drogowej czy też energii przepływającej wody do produkcji energii elektrycznej. 

Odrzańska Droga Wodna ma pobudzić gospodarkę, ożywić rzekę i wesprzeć rozwój samorządów. Atrakcyjność gospodarcza Odry jest bezdyskusyjna – stwierdził wojewoda Paweł Hreniak.




Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony