Partnerzy serwisu:

W ciężkim transporcie niskoemisyjnym przeważa gaz

mr 12.07.2020

W ciężkim transporcie niskoemisyjnym przeważa gaz
fot. Google Maps
Jak wynika z ,,Licznika elektromobilności” opracowanego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) oraz Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM), liczba ciężarówek zasilanych CNG lub LNG w Polsce systematycznie rośnie. Technologie oparte na naturalnym gazie ziemnych przyczyniają się do obniżenia stopnia emisyjności pojazdu ciężarowego. Wpływa też na obniżenie kosztów paliwa.
W opublikowanym przez PSPA i PZPM „Liczniku elektromobilności” znalazły się dane mówiące o tym, że pod koniec maja 2020 r. w Polsce było zarejestrowanych 2 956 samochodów ciężarowych zasilanych sprężonym (CNG) lub skroplonym (LNG) gazem ziemnym. W ciągu pięciu pierwszych miesięcy 2020 r. na krajowe drogi wyjechało łącznie 239 ciężarowych NGV (ang. natural gas vehicles).

Z kolei liczba całkowicie elektrycznych ciężarówek zarejestrowanych w Polsce pozostaje daleko w tyle – takich pojazdów jest jedynie 21 sztuk. Gaz ziemny pozostaje więc najpopularniejszym paliwem alternatywnym w segmencie pojazdów ciężarowych.

W kolejnych latach, jak przewidują eksperci z PSPA, sprzedaż zeroemisyjnych, zelektryfikowanych pojazdów ciężarowych będzie dynamicznie rosnąć wraz ze stopniowym wyrównywaniem się cen EV (ang. electric vehicles) oraz ich konwencjonalnych odpowiedników oraz z rozszerzaniem oferty modelowej. Mimo rozwoju elektromobilności, samochody ciężarowe zasilane naturalnym gazem ziemnym jeszcze przez długi czas mogą stanowić atrakcyjną cenowo, ekologiczną alternatywę dla pojazdów z napędami dieslowskimi.

Na przestrzeni ostatnich lat kolejni przewoźnicy decydowali się na inwestycję w niskoemisyjną flotę. . W Polsce dostępne są m.in. niskoemisyjne, zasilane LNG, pojazdy Iveco. 07 grudnia 2018 r. firma EPO-Trans Logistic z siedzibą w Tychach podpisała umowę na dostawę 20 ciągników siodłowych Iveco Stralis NP 460, zasilanych skroplonym gazem ziemnym. NGV Iveco zamówili również tacy przewoźnicy jak bydgoska spółka Don Trucking, Citronex, EPO-Trans Logistic czy Agromex.

Ciężarowe NGV na rynku polskim oferuje również m.in. Scania. 10 szt. zasilanego LNG ciągnika siodłowego R410 zamówiła spółka Sachs Trans International. Z kolei w lutym 2020 r. Elmex Logistics Group Sp. z o.o. otrzymała pierwszą partię 10 pojazdów tego typu. Docelowo firma zamierza dysponować flotą składającą się z kilkudziesięciu pojazdów zasilanych skroplonym gazem ziemnym. Pojedynczy egzemplarz modelu R410 dołączył także do floty podlaskiej firmy Wojtex Transport Międzynarodowy. W 2019 r. ciężarówka Wojtexu przejechała najdłuższą w historii regularną trasę z wykorzystaniem skroplonego gazu ziemnego jako paliwa. Licząca 7 822 km podróż z siedziby firmy zlokalizowanej w okolicy Białegostoku do Hiszpanii trwała 10 dni. Co istotne, spalanie okazało się wyjątkowo niskie – na jednym z odcinków pojazd zużył zaledwie 22,3 kg LNG na 100 km.

Także Poczta Polska przeprowadziła testy ciągników siodłowych z napędem gazowym przeprowadziła. Spółka testowała modele Scania R410 oraz Iveco Stralis Natural Power w rzeczywistych warunkach użytkowania. Projekt stanowił element planu wymiany floty realizowanego przez największego w kraju dostawcę usług pocztowych.

Jak czytamy w zestawieniu PSPA, impuls dla dalszego rozwoju gazomobilności w segmencie pojazdów ciężarowych będzie stanowić rozbudowa sieci tankowania gazu ziemnego, którą przewidują normy Unii Europejskiej. Według najnowszych danych NGVA Europe (European Natural and Bio Gas Vehicles Association – Europejskiego Stowarzyszenia na rzecz Pojazdów Zasilanych Gazem Ziemnym i Biogazem) w UE funkcjonuje obecnie 288 punktów, w których można zatankować pojazdy z napędem LNG. Liczba stacji CNG wynosi 3852. W najbliższych kilku latach ich liczba ma jednak znacząco wzrosnąć. Na podstawie zapisów Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady, 2014/94/UE z dnia 22 października 2014 r. w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych, średnia odległość między punktami tankowania gazu ziemnego powinna wynosić maksymalnie ok. 400 km.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Elektromobilność
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony