Partnerzy serwisu:

W Obwodzie Kaliningradzkim otwarto konkurenta dla polskich terminali

Jakub Madrjas 05.10.2021

W Obwodzie Kaliningradzkim otwarto konkurenta dla polskich terminali
fot. mat. pras.
W rosyjskim Czerniachowsku zainaugurowano działalność nowego terminala intermodalnego. Będą tu przeładowywane kontenery dążące Jedwabnym Szlakiem z Chin do Europy. Przeładunki z szerokiego na europejski tor obecnie odbywają się w większości w polskich Małaszewiczach, ale Rosja liczy na rozwój własnych usług.
1 października odbyło się uroczyste otwarcie nowego centrum transportowo-logistycznego "Wschód-Zachód" w Czerniachowsku w obwodzie kaliningradzkim. Wybudowany został w 2020 roku na podstawie umowy pomiędzy rosyjskim Ministerstwem Transportu, RZD i rządem obwodu kaliningradzkiego w sprawie realizacji rosyjskiego projektu federalnego "Centra transportowo-logistyczne".

Konkurencja dla Małaszewicz

Hub ma się specjalizować w transporcie importowo-eksportowym i obsłudze kontenerów tranzytowych pomiędzy Europą, a Azją. Rosjanie podkreślają, że perspektywie średnioterminowej ma stać się jednym z najważniejszych węzłów transportowych wzdłuż Nowego Jedwabnego Szlaku. W ostatnim roku doszło do 7-krotnego wzrostu transeuroazjatyckiego ruchu kolejowego w rosyjskiej eksklawie.

W swoim przemówieniu, Alexei Grom, dyrektor organizującej większość przewozów Chiny-Europa spółki UTLC ERA podkreślił, że przewiduje on dalszy wzrost natężenia ruchu kolejowego na trasie tranzytowej między Europą, a Chinami. W 2020 roku, w Kaliningradzie będzie obsługiwanych łącznie około 8% wszystkich przewozów kolejowych między Europą, a Chinami (W 2019 roku było to 3%).

Nowy terminal kolejowy będzie obsługiwał transport kolejowy UTLC ERA na trasie Chiny-Europa-Chiny. Spółka planuje, że w terminalu będzie obsługiwać do dwóch par pociągów tygodniowo. Pociągi pilotażowe przeszły pomyślnie testy. W Czerniachowsku kontenery są przenoszone z torów szerokotorowych (1520 mm) na węższe tory europejskie (1435 mm), a następnie jadą do przejścia granicznego w Żeleznodorożnyju, po stronie rosyjskiej, i Skandawie, po stronie polskiej.

Nawet 450 tys. TEU rocznie

UTLC podkreśla, że nowy termnal ma umożliwić zwiększenie tranzytu towarów do Europy w sytuacji, gdy inne przejścia graniczne, zwłaszcza białorusko-polskie, będą pracować na granicy swojej wydolności. Nowy terminal ma zdolność przeładunkową na poziomie 450 000 standardowych kontenerów (TEU) rocznie.

Odnosząc się do szybkiej budowy terminalu Alexei Grom dodał, że szybkość przewozu to nie tylko kwestia prędkości jazdy pociągów, ale również temp podejmowania decyzji o dostosowaniu ruchu tranzytowego do nowych celów i zastosowania nowych technologii w kolejnictwie. Oprócz przejść granicznych do Polski, kontenery jadące przez Obwód Kaliningradzki wysyłane są do Europy Zachodniej i północnej również drogą morską.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony