Partner serwisu

W Polsce jeździ niespełna 20 tys. aut elektrycznych. Liczba rośnie

Magdalena Romanowska 28.02.2021

W Polsce jeździ niespełna 20 tys. aut elektrycznych. Liczba rośnie
fot. Pixabay
Choć liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów osobowych z napędem elektrycznym nie jest nawet bliska miliona, da się zauważyć tendencję wzrostową. Jak zauważają eksperci z PZPM i PSPA, pod koniec stycznia 2021 r. w Polsce było zarejestrowanych łącznie 19 671 sztuk tego typu pojazdów. W styczniu br. przybyło ich 796 sztuk, czyli o 35 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2020 r.
Jak wynika z Licznika Elektromobiności uruchomionego przez PZPM i PSPA, pod koniec stycznia 2021 r. po polskich drogach jeździło 19 671 elektrycznych samochodów osobowych, z których 52 proc. stanowiły pojazdy w pełni elektryczne (BEV, ang. battery electric vehicles) – 10 294 szt., a pozostałą część hybrydy typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles) – 9 377 szt.

Zwiększył się park elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych, było ich 864. Flota elektrycznych motorowerów i motocykli na koniec stycznia osiągnęła liczbę 9 025 szt.

Nie będzie rozwoju elektromobilności bez rozwoju infrastruktury ładowania. Pod koniec stycznia w Polsce funkcjonowało 1 395 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych (2 711 punktów). 33 proc. z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 67 proc. -wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. W styczniu uruchomiono 31 nowych, ogólnodostępnych stacji ładowania (70 punktów).

Pod koniec roku 2020 r. między innymi Warszawa przyjęła uchwałę dotyczącą budowy w mieście ponad 800 ogólnodostępnych punktów ładowania. Słychać też o nowych miejscach do ładowania pojazdów przy drogach szybkiego ruchu, tak jak to przy MOP-ie na S8 w kierunku Wrocławia.

Jak mówi, cytowany w komunikacie Jakub Faryś, prezes PZPM, w styczniu dynamika rejestracji pojazdów bateryjnych i hybryd plug-in nieco zmalała, ale dane za rok 2020 pokazują, że aż 18,5 proc. nabywców w Polsce wybrało pojazdy z napędami alternatywnymi, i że jest to poziom zbliżony do popytu na takie pojazdy w Europie, gdzie wynosi on 24,5 proc..

– Kilkukrotnie gorszy wynik, jeżeli chodzi o rejestrację samochodów bateryjnych i hybryd plug-in w Polsce, w porównaniu z Europą, wynika m.in. z braku systemu wsparcia zakupu pojazdów elektrycznych dla firm. Pozostaje mieć nadzieję, że już niebawem taki program zostanie ogłoszony, gdyż – co bardzo ważne – to właśnie nabywcy instytucjonalni w Polsce są odpowiedzialni za ok. ¾ nowych rejestracji. Jeżeli dodamy do tego fakt, że obecnie większość firm prowadzi politykę proekologiczną i wykazuje troskę o środowisko, to możemy być pewni sukcesu takiego programu – komentuje Jakub Faryś.
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony