Partnerzy serwisu:

W tym roku poznamy przebieg nowej DK-7 Rabka – Chyżne?

Elżbieta Pałys 17.05.2020

W tym roku poznamy przebieg nowej DK-7 Rabka – Chyżne?
Fot. Google Maps
W południowej części kraju największa uwaga skoncentrowana jest obecnie na drogowym połączeniu do Zakopanego. Od ubiegłego roku jeździmy dwoma nowymi odcinkami S7 między Lubniem a Rabką, trzeci ma być gotowy w przyszłym roku, a na pozwolenie budowlane oczekuje dwujezdniowy odcinek od Rabki do Nowego Targu, z którego będą korzystać jadący w stronę stolicy Tatr. W przyszłości z Rabki dwujezdniowa droga ma prowadzić także w kierunku granicy Polski ze Słowacją. Według harmonogramu, w tym roku powinniśmy poznać wstępny przebieg i klasę drogi.
Dwujezdniowa droga łącząca Rabkę Zdrój i Chyżne nie jest przewidziana w obecnym Programie Budowy Dróg Krajowych. Plany dotyczące lepszego połączenia do polsko-słowackiej granicy nabrały bardziej konkretnego kształtu w październiku ub. roku. Przy okazji listu intencyjnego w sprawie Programu rozwoju systemu transportowego obszaru Podtatrza podpisanego przez ministra infrastruktury oraz samorządowców z południowej Małopolski, minister dał zielone światło do rozpoczęcia przygotowań dla tej trasy.

O to na jakim etapie jest inwestycja i czy należy się spodziewać opóźnień w jej realizacji w związku z COVID-19 zapytali w interpelacji poseł Hanna Gil-Piątek oraz grupa posłów Lewicy.

Wiceminister Rafał Weber potwierdził, że proces przygotowawczy dla tej trasy został rozpoczęty. Droga wstępnie została zaplanowana w przekroju trasy dwujezdniowej klasy GP, na parametrach klasy S.

Droga będzie miała nie tylko znaczenie w skali kraju. Ma to być szlak tranzytowy wiodący poprzez S7 z północy Polski na Słowację. Nasi południowi sąsiedzi – jak zwraca uwagę Rafał Weber – po swojej stronie planują budowę drogi R3 o parametrach odpowiadającym naszej klasie S. Droga dwujezdniowa na parametrach ekspresowej pozwoli na podróż drogą o podobnym standardzie po obu stronach granicy.

„W ramach aktualnie prowadzonych działań planowane jest opracowanie dokumentacji projektowej w zakresie studium korytarzowego z określeniem klasy technicznej planowanej drogi, a następnie zlecenie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej wraz z materiałami do decyzji środowiskowej oraz uzyskanie decyzji środowiskowej – poinformował wiceminister infrastruktury.

Efektem tych prac uwzględniających m.in. analizy ruchu, ma być przybliżony przebieg drogi, jej klasa techniczna, a także najbardziej optymalny przekrój. „Zgodnie z aktualnym harmonogramem prac opracowanie studium korytarzowego planowane jest na 2020 rok zaś studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego w latach 2021 – 2024” – podał przedstawiciel resortu.

Według wstępnych założeń, droga z Rabki do Chyżnego będzie miała ok.35 km długości. Wraz z trasą główną zakłada się budowę dróg dojazdowych, obiektów inżynierskich, zabezpieczeń akustycznych i urządzeń ochrony środowiska.

Podczas niedawnej videokonferencji prasowej minister infrastruktury Andrzej Adamczyk powiedział, że podchodząc z „umiarkowanym optymizmem” oddania tego odcinka drogi można się spodziewać około roku 2026 – 2027. – To pozwoli uznać „siódemkę” za równoległy korytarz komunikacyjny dla drogi autostradowej A1, dla Via Carpatii oraz S3, z pełnym dostępem do sieci dróg na południu Europy – stwierdził Andrzej Adamczyk.

Wcześniej, w okolicach roku 2025 powinien być gotowy kompletny ciąg drogowy ekspresowej S7 od Warszawy do Gdańska oraz na południe od stolicy, na tych odcinkach, dla których obecnie prowadzone są prace.    

Na całej długości siódemka z północy na południe kraju ma ponad 750 km długości. Do tej pory zrealizowanych zostało ponad 430 km w standardzie drogi ekspresowej, w budowie jest 171 km, a kolejnych 30 km jest na etapie postępowania przetargowego.


PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony