Partnerzy serwisu:

Węgry: Powstaje intermodalna „Brama” między Wschodem a Zachodem

Roman Czubiński 17.01.2021

Węgry: Powstaje intermodalna „Brama” między Wschodem a Zachodem
Zdjęcie ilustracyjnefot. Pixabay
Milion TEU – to zakładana przepustowość budowanego terminala intermodalnego na granicy węgiersko-ukraińskiej. Obiekt ma być największym i najnowocześniejszym lądowym terminalem w Europie. Jego wyróżnikiem ma też być zastosowanie nowoczesnych technologii, w tym – „zielonych” źródeł energii.
Jak informuje portal DailyNewsHungary.com, terminal zaczął powstawać w miejscowości Fényeslitke, niedaleko granicy węgiersko-ukraińskiej. Lokalizacja nie jest przypadkowa: obiekt znajduje się na południowej nitce Nowego Jedwabnego Szlaku, na którym Węgry zamierzają zwiększyć swoją rolę. Jego położenie ma ułatwiać obsługę potoku ładunków do i z krajów takich, jak Austria, Szwajcaria, Włochy, Słowenia i Chorwacja, a także południa Niemiec.

Nazwany East-West Gate (EWG) obiekt ma być pierwszym w Europie terminalem, którego działanie będzie oparte o własną sieć 5G. Przewidziano też zastosowanie wielu technologii ograniczających negatywny wpływ na środowisko, takich jak pompy ciepła oraz zasilanie energią solarną z pobliskiej farmy. Wszystkie wykorzystywane do obsługi ładunków pojazdy mają mieć napęd elektryczny.

Maksymalna przepustowość ma wynosić milion TEU rocznie (w pierwszym etapie – od 300 do 500 tys. TEU). Powierzchnia centrum logistycznego będzie wynosiła 125 hektarów. Znajdzie się w nim po 5 normalnych i szerokich torów o długości 850 metrów każdy, wyposażonych w żurawie przeładunkowe. Pozwoli to na jednoczesną obsługę do czterech 740-metrowych składów pociągów towarowych. Same żurawie mają mieć konstrukcję przystosowaną do przenoszenia ładunków niebezpiecznych, takich jak zbiorniki z gazem czy chemikaliami. Terminal będzie też przystosowany do załadunku na wagony naczep.

Inwestorzy planują koncentrować się nie tylko na ofercie dla importerów produktów z Chin, lecz także dla eksporterów do tego kraju i całej Azji. Testy gotowego terminalu mają rozpocząć się w styczniu 2022 r. i potrwać do końca pierwszego kwartału. Do dyspozycji będzie początkowo 15 tysięcy metrów kwadratowych powierzchni magazynowej. Kolejnych 50 tysięcy może powstać w razie potrzeby na sąsiednich, niezabudowanych na razie działkach.

Warta 61 milionów euro inwestycja jest finansowana głównie przez kapitał prywatny. 8,2 mln euro pochodzi z dofinansowania z budżetu państwa na utworzenie nowych miejsc pracy.
Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Intermodal
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony