Partner serwisu

Wieczorek: drony będą dostarczać np. lakiery do włosów

GR 13.11.2021

Wieczorek: drony będą dostarczać np. lakiery do włosów
fot. Pixabay
W najbliższej przyszłości kobieta wybierająca się do pracy, będzie mogła np. „poprosić drona” o przywiezienie lakieru do włosów – przewiduje Joanna Wieczorek z Aeroklubu Polskiego.
Dyskusja była częścią Kongresu Rynku Lotniczego. Joanna Wieczorek oceniła, że „ludzie zaprzyjaźnili się z dronami”. – Tak jak w 2015 roku ich widok budził niepokój, tak obecnie traktujemy drony, jako coś pozytywnego. Pandemia udowodniła, że nie tylko w Polsce, ale też w skali globalnej, wiele firm zainteresowało się dostawami przy wykorzystaniu dronów – zauważyła. Dodała, że „w raporcie z 2017 r. tzw. cargo drone deliveries było na 17. miejscu w rankingu różnych funkcjonalności dronów, tak obecnie przedsiębiorstwa, które zajmują się dronami, wskazują w znacznej mierze na cargo deliveries jako główny przedmiot swojej działalności”.

Podała przykład pochodzącej z Bułgarii firmy Dronamics, która aktywnie działa na rynku niemieckim i specjalizuje się w tzw. transporcie ostatniej mili. – Zajmuje się m.in. przewozem mebli, ma już swoich pierwszych klientów i pierwsze sukcesy. Jest przykładem firmy, która chce mocno współpracować z dotychczasowymi uczestnikami rynku cargo – powiedziała Wieczorek. Mariusz Kuczek, cargo business development manager w Międzynarodowym Porcie Katowice w Pyrzowicach przypomniał, że katowickie lotnisko podpisało niedawno umowę o współpracy właśnie z firmą Dronamics. – Jest to program współpracy z portami, które chcą wdrażać nowe rozwiązania. Są to dostawy rzędu 2500 kg – wyjaśnił.

Joanna Wieczorek podała też przykłady zza Oceanu. – Na rynku amerykańskim ciekawym przykładem dostaw za pomocą dronów jest firma Wing należąca do grupy Amazon. Podczas pierwszej fazy pandemii dostarczała książki do domów uczniów, a także do rodzin, które chciały czytać, a nie mogły pójść do biblioteki np. z racji kwarantanny. Obecnie przedsiębiorstwo prężnie rozwija się w Stanach Zjednoczonych i Europie, gdzie ich centralą jest Finlandia – zauważyła Wieczorek, która przewiduje, że „w najbliższej przyszłości kobieta wybierająca się do pracy, będzie mogła np. „poprosić drona” o przywiezienie lakieru do włosów”. – Może nie będzie to za rok czy za dwa, ale w perspektywie 4-5 lat jest to całkiem realne – uważa.

Zdania w tej sprawie są jednak podzielone. Przypomnijmy, że według Pharma.Aero i Humanitarian Logistics Association w najbliższych latach drony staną się preferowanym środkiem transportu, jeśli chodzi o dostawy produktów farmaceutycznych na ostatniej mili. Dotyczy to zwłaszcza obszarów trudno dostępnych. Nie wszyscy jednak podzielają entuzjazm ws. cargo drone deliveries. Autor artykułu na portalu aerotime.aero przypomniał, że 5 lat temu Amazon przeprowadził pierwszą dostawę za pomocą drona. Firma obiecywała uruchomienie tzw. Amazon Prime Air, które miało polegać na regularnym dostarczaniu przesyłek ekspresowych za pomocą dronów. Usługa dalej jednak nie istnieje. Autor kwituje, że firmy często mówią o gotowości do wprowadzania nowych technologii, ale nie zawsze dochodzi to do skutku.
Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony