Partner serwisu

Wielka tarcza już na placu budowy

Redakcja 30.11.2022

Od 11 listopada tarcza TBM, która wydrąży tunel na odcinku drogi ekspresowej S19 Rzeszów – Babica była w drodze z Opola na Podkarpacie. Największy transport drogowy został już zakończony – maszyna dotarła na plac budowy.
To była największa operacja logistyczna w Polsce. Była przygotowywana od wielu miesięcy. Cały transport składa się z czternastu zestawów transportowych podzielonych na trzy konwoje.

Pierwszym transportowano największe elementy. Podróż z Opola, przez Warszawę na Podkarpacie rozpoczęła się 11 listopada o godzinie 22.00 i zakończyła we wtorek 29 listopada.

Z uwagi na gabaryty i ciężar przewożonych ładunków nie można było wybrać najkrótszej trasy. W sumie specjalne pojazdy pokonały 750 km, zaczynając od portu w Opolu, przez województwa śląskie, łódzkie, mazowieckie i lubelskie do podkarpackiego.

Transport przejechał m.in. autostradą A4, dalej przez węzeł Gliwice Sośnica wjechał na A1, a następnie poruszał się po S8 w kierunku Warszawy. Dalej, mostem w ciągu S2 przekroczył Wisłę i drogą ekspresową S17 i S12 dotarł do Lublina. Stąd skierował się na S19 i w okolicach Rzeszowa na obecną DK-19.

Maszyna przemieszczała się nocą, z prędkością ok. 10 km na godzinę.

Teraz, po przewiezieniu największych elementów w drogę ruszą mniejsze części. Jak zapowiada GDDKiA, w nocy z 2 na 3 grudnia wyruszy kolejny, bardzo podobny konwój. Największy element tego transportu – napęd główny maszyny – będzie niewiele węższy, a jego waga to około 240 ton. Na drodze należy się spodziewać podobnych utrudnień jak w przypadku pierwszego transportu – tj. ograniczeń w ruchu na trasie lub czasowych wyłączeń pasów ruchu.

Trzeci konwój, składający się z czterech zestawów, ma ruszyć w drogę w styczniu. Wówczas transportowane będą mniejsze części maszyny. Obędzie się bez większych utrudnień, a droga zostanie pokonana w ciągu dwóch nocy.

Tarcza TBM została produkowana w Hiszpanii. Do Polski była transportowana w postaci elementów, które zostaną złożone już na placu budowy. Najmniejsze części były transportowane od razu z Hiszpanii drogą lądową do Polski, inne – większe – przypłynęły z portu Santander do Szczecina, a dalej transportem rzecznym, po Odrze do Opola, skąd już drogą lądową na Podkarpacie. Tarcza będzie miała docelowo średnicę 15,2 m i długość 112 m.

Wykonawcą odcinka S19 Rzeszów Południe – Babica jest konsorcjum Mostostal Warszawa i Acciona.

W ramach kontraktu powstanie ponad 10-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej o przekroju dwujezdniowym, po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Sam tunel będzie miał 2255 m długości. Wybudowane zostaną także m.in. węzeł Babica zlokalizowany w pobliżu skrzyżowania DK-19 z DW-988, 6 estakad, dwa wiadukty nad S19 oraz bezkolizyjny przejazd nad linią kolejową w ciągu istniejącej DK-19.
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony