Partner serwisu

Włoska firma znów wyrzucona z budowy. Mowa o dawnej Salini

Elżbieta Pałys 08.12.2020

Włoska firma znów wyrzucona z budowy. Mowa o dawnej Salini
fot. GDDKiA
GDDKiA zerwała umowę dotyczącą budowy drogi S7 Widoma – Kraków. Jej wykonawcą była włoska firma Webuild, wcześniej Salini. Inwestor zarzuca m.in. że od czasu wydania zezwolenia na realizację inwestycję drogowej w lipcu tego roku, wykonawca prowadził jedyni prace przygotowawcze. Nie przedstawił także harmonogramu robót. Będzie nowy przetarg.
Umowa została rozwiązana z dniem 7 grudnia. Jak podała GDDKiA to skutek braku należytego wykonywania robót i niereagowanie przez wykonawcę na wezwania do poprawy. Inwestor wskazuje także na zwłokę w realizacji prac na tym odcinku drogi ekspresowej S7.

Umowa na realizację tego odcinka został podpisana pod koniec września 2018 roku. Miała ona wartość 1,072 mld zł. Zawarcie kontraktu poprzedziła długa procedura przetargowa. Początkowo batalię o kontrakt toczyły firma Salini i Impresa Pizzarotti. Ta druga była tańsza, ale inwestor początkowo wykluczył ją z przetargu wybierając Salini. Do udziału w dalszej procedurze Impresę Pizzarotti przywróciła ja KIO, firma jednak nie złożyła wymaganych wyjaśnień dotyczących ceny i znów odpadła z gry.

Były podstawy do obaw

W międzyczasie inne okoliczności rzuciły cień na Salini Impregilo – wykonawca został bowiem wyrzucony z budowy obwodnicy Marek w ciągu S8 (potem firma straciła kontrakty także na A1 i S3 a czasie trwania przetargu wiadomo było, że są poważne kłopoty z realizacją). Inwestor powołując się na ten fakt odrzucił włoskiego oferenta, ale ten wybronił się przed KIO (uznano, że nastąpiło „przekroczenie zakresu stosowania art. 24 ust. 2a Pzp”) ostatecznie zdobywając kontrakt. Więcej na ten temat pisaliśmy TUTAJ.

Salini Impregilo miała 34 miesiące na wykonanie zadania, z czego pierwszych 10 to okres projektowania.

Zezwolenie na realizację tego odcinka zostało wydane 20 lipca tego roku, a tydzień później został przekazany pac budowy.

Zasadnicze prace nie ruszyły

„Przez następne ponad dwa miesiące prowadzono wyłącznie roboty przygotowawcze i to w niezadawalającym zakresie. W związku z tym, 5 października 2020 r., inżynier kontraktu wezwał wykonawcę, firmę Webuild (dawniej Salini), do poprawy. Nadzór inwestycji stwierdził, że wykonawca nie wykonuje lub nienależycie wykonuje zadania objęte umową” – czytamy teraz w komunikacie GDDKiA.

Inwestor informuje, że 8 października 2020 r. GDDKiA wezwała wykonawcę do należytego wykonywania obowiązków i usunięcia wszystkich nieprawidłowości. Wykonawca otrzymał na to 30 dni. „Podkreśliliśmy, że dalsza zwłoka w realizacji robót spowoduje niedotrzymanie terminu na ukończenie prac, określonego w umowie” – informuje GDDKiA.

Drogowa Dyrekcja stwierdza w wydanym komunikacie, że od przekazania placu budowy do grudnia 2020 r. wykonawca nie przedstawił harmonogramu, który zapewniłby realizację robót w terminie i prowadził wyłącznie prace przygotowawcze. „Wycięto ok. 90 proc. drzew, częściowo odhumusowano obszar pod drogi dojazdowe i również częściowo wykonano dojazdy do terenu budowy. Nie rozpoczęto żadnych prac drogowych ani mostowych na trasie głównej. Pomimo wezwań do poprawy wykonawca nie zmobilizował ani niezbędnej liczby pracowników, ani potrzebnego sprzętu. Dalsze kontynuowanie prac w takim tempie nie pozwoliłoby na wykonanie inwestycji w terminie określonym w umowie, stąd też decyzja o jej rozwiązaniu” – czytamy w komunikacie.

Będzie nowy przetarg

Teraz wykonane prace mają być zinwentaryzowane i GDDKiA przystąpi do przygotowania dokumentacji na potrzeby nowego przetargu. Drogę o długości 18,3 km od węzła Widoma (bez węzła) do włączenia do węzła Kraków Nowa Huta wybuduje nowy wykonawca.

Firma Salini Impregilo zmieniła nazwę na Webuild w styczniu tego roku. Wiązało się to z planami przejęcia innych wykonawców, w tym Astaldi.


PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony