Partnerzy serwisu:

Wspólnie z Czechami chcemy rozwijać korytarze transportowe

Leonard Dolecki 23.02.2016

Wspólnie z Czechami chcemy rozwijać korytarze transportowe
fot. mib.gov.pl
Rozwój dróg ekspresowych S3-R11 infrastruktury połączeń kolejowych linii E59 i E65 wchodzących w skład korytarza transportowego „Bałtyk – Adriatyk” – były głównymi tematami rozmów, w których wzięli udział minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk i minister transportu Republiki Czeskiej Dan T’ok. Transport to sektor, w którym współpraca z naszymi południowymi sąsiadami silnie się rozwija w ostatnim czasie.
Ekspresówka po obu stronach granicy

Jednym z głównych punktów rozmów podczas spotkania był rozwój dróg ekspresowych S3 (po stronie polskiej) oraz R11 (po stronie czeskiej). Uczestnicy wyrazili chęć równoległej rozbudowy tych tras po obu stronach granicy. – Budowa odcinków przygranicznych dróg ekspresowych S3 i R11 stanowi jedno z kluczowych zadań infrastrukturalnych w relacjach pomiędzy Polską i Republiką Czeską. Inwestycja ta jest bardzo oczekiwana nie tylko na poziomie Unii Europejskiej, ale przede wszystkim przez obywateli regionów przygranicznych obu państw – powiedział minister Andrzej Adamczyk.

Dodatkowo jak zadeklarował minister, droga może być częściowo gotowa w 2021 roku. – Polska złożyła wniosek do Komisji Europejskiej o dofinansowanie budowy brakującego odcinka S3 w ramach programu CEF "Łącząc Europę". Liczymy, że ta inwestycja co najmniej w połowie zostanie sfinansowana ze środków europejskich, jej koszty to około 1,2 mld zł. Jeżeli otrzymamy finansowanie to fragment tej trasy od Legnicy do Lubawki powstanie do 2021 roku – mówił szef resortu.

Możliwości jakie niesie ze sobą ta inwestycja są ogromne. Przede wszystkim oznacz to udrożnienie jednego z głównych tranzytowych szlaków drogowych łączących oba kraje na osi północ – południe, co wiąże się także z poprawą dostępności transportowej polskich portów morskich dla czeskich kontrahentów.

Kolejne projekty

Podczas spotkania rozmawiano także o innych gałęziach transportu. Jak stwierdzono – ważnym elementem korytarza sieci bazowej TEN-T „Bałtyk – Adriatyk” jest także kolej. W kierunku jej rozwoju poruszony został temat poprawy infrastruktury połączeń kolejowych na liniach E59 i E65. Ich modernizacja znacznie pomogłaby w rozwoju korytarza, który został uznany jako priorytetowy w skali całej UE. Dofinansowanie inwestycji w perspektywie finansowej UE 2014-2020 na korytarzach przewidziane jest m.in. z instrumentu finansowego CEF.

Wśród tematów poruszanych znalazła się także kwestia koordynacji stanowisk państw Grupy V4 w zakresie kwestii socjalnych w transporcie drogowym oraz pakietu lotniczego. W centrum zainteresowania Polski pozostaje od dłuższego czasu sprawa regulacji wymiaru socjalnego transportu drogowego w porządkach prawnych niektórych państw członkowskich UE (szczególnie Niemiec i Francji), w tym przede wszystkim przepisy nakładające obowiązek stosowania lokalnych stawek płacy minimalnej dla kierowców w transporcie międzynarodowym.

Kolejnym tematem rozmów była polityka poboru opłat za użytkowanie infrastruktury drogowej. Polska jest zainteresowana doświadczeniami strony czeskiej w tym zakresie oraz liczy na możliwość kontynuowania współpracy na poziomie eksperckim.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony