Partner serwisu

Wyspiarka wkrótce wejdzie pod dno Świny. Wydrążyła już 419 m tunelu

Redakcja 10.05.2021

Wyspiarka wkrótce wejdzie pod dno Świny. Wydrążyła już 419 m tunelu
fot. UM Świnoujście
Tarcza TBM, przy pomocy której powstaje tunel pod Świną, wydrążyła już 419 m. Prace zbliżają się do kluczowego momentu, w którym maszyna zacznie pracować pod dnem Świny.
Dotychczasowy efekt pracy to także prawie 250 ułożonych betonowych pierścieni obudowy tunelu. – Po 53 dniach pracy nasza Wyspiarka doszła już praktycznie do Świny – mówi prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz, cytowany w komunikacie. – Jeszcze ostatnia przerwa technologiczna i za chwilę budowa tunelu wejdzie w kolejną ważny etap – drążenie pod dnem Świny.

Maszyna drążąca rozpoczęła pracę 5 marca. Pracuje w tempie 6 centymetrów na minutę. Prace prowadzone są przez całą dobę, a jej obsługa zajmuje się 25 pracowników. Dotąd wbudowanych zostało 170 półtorametrowych ringów i 76 dwumetrowych.

Jeśli dotychczasowe tempo pracy zostanie utrzymane, na przełomie czerwca i lipca spodziewany jest półmetek drążenia, natomiast finał prac związanych z drążeniem we wrześniu.

Praca maszyny wymaga regularnych przerw z uwagi na konieczność wykonania okresowych przeglądów oraz wymiany narzędzi skrawających i dysków tnących.

Wyprodukowana na indywidualne zamówienie tarcza TBM ma 13,5 m średnicy. Jest ona przesuwana przy pomocy siłowników hydraulicznych. Na jej przodzie znajdują się dysze wstrzykujące tzw. płuczkę bentonitową, która służy zagęszczaniu i uplastycznianiu drążonego gruntu. Płuczka jest dostarczana do maszyny z zakładu separacji jednym z rurociągów, drugim wraca z wydobytym już urobkiem do zakładu, gdzie jest czyszczona i oddzielana od urobku i może być wykorzystana ponownie.

Jak poinformował w komunikacie inwestor, zbliżający się kolejny etap prac związany z przejściem pod Świną będzie szczególnym wyzwaniem z uwagi na niewielki naziom w tym miejscu. Konieczne będzie także wykonanie wyjść ewakuacyjnych przy zastosowaniu mrożenia gruntu.

– Szalowanie i betonowanie ściany na styku segmentów S11 i S12, uszczelnianie płyty dennej oraz uszczelnienie ścian szczelinowych – m.in. tego rodzaju prace prowadzono w ostatnim czasie w komorze startowej, która znajduje się na wyspie Uznam – mówi cytowany w komunikacie Piotr Flisiak, dyrektor projektu generalnego wykonawcy konsorcjum PORR/Gülermak i dodaje: – Nie ustaje produkcja w zakładzie prefabrykacji, gdzie powstają segmenty obudowy tunel, który będzie się składać z 785 pierścieni, a każdy z nich z 8 elementów.

Poza tym kontynuowane są przebudowa i budowa sieci uzbrojenia terenu oraz roboty drogowe. Trwa wzmocnienie podłoża pod konstrukcję odcinka drogi dojazdowej nr 1 oraz drogi krajowej 93.

Tunel, który połączy wyspy Wolin i Uznam będzie najdłuższym tunelem podwodnym w Polsce. Ma mieć 1484 m długości. Wykonawcą jest konsorcjum Porr i Gulermak, a koszt budowy to ok. 912,5 mln zł. Inwestycja ma się zakończyć w 2022 roku.
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony