Partner serwisu

Żegluga śródlądowa w Polsce na równi pochyłej. GUS podał dane

GR 30.07.2022

Żegluga śródlądowa w Polsce na równi pochyłej. GUS podał dane
fot. Pixabay
O 13,2 % spadła w 2021 roku, licząc r/r, masa ładunków przetransportowanych w Polsce żeglugą śródlądową. Mniejsza była też liczba tonokilometrów pokonanych przez statki.
Szczegółowe dane podał niedawno Główny Urząd Statystyczny. W 2021 r. żeglugą śródlądową przetransportowano w Polsce prawie 3,5 miliona ton ładunków i wykonano 493 miliony tzw. tonokilometrów. – Wartości te były mniejsze niż w 2020 roku odpowiednio o 13,2% i 4,5%, a największy spadek przewozów oraz wykonanej pracy przewozowej w skali roku odnotowano w IV kwartale: odpowiednio o 24,6% i 15,3% – czytamy w analizie.

W porównaniu z 2020 r. w transporcie krajowym przewóz ładunków zmalał o 18,4 % do ok. 1,7 mln ton, a praca przewozowa była mniejsza o ponad 35 % i wyniosła 39,1 mln kilometrów.
– Spadek przewozów ładunków odnotowano prawie we wszystkich grupach ładunkowych, a największy w przypadku: koksu i produktów rafinacji ropy naftowej, metali podstawowych, wyrobów metalowych gotowych, z wyłączeniem maszyn i wyposażenia – czytamy w analizie.

Wzrost odnotowano tylko w przypadku drewna, wyrobów z drewna oraz korka (z wyłączeniem mebli), a także „maszyn i sprzętu gdzie indziej niesklasyfikowanego i produktów rolnictwa, łowiectwa, leśnictwa, rybołówstwa czy rybactwa.

Analitycy GUS ocenili, że „niedostateczne zagospodarowanie dróg żeglownych w Polsce, zarówno pod względem charakteru (rzeki są skanalizowane, swobodnie płynące), jak i parametrów żeglugowych (wymiary śluz, głębokość, szerokość szlaku i wysokość mostów) powoduje, że żegluga śródlądowa nie odgrywa znaczącej roli w polskim systemie transportowym”.

W 2021 roku ponad 50 % przewozów towarów zrealizowanych żeglugą śródlądową przez polskich armatorów odbyła się w ramach transportu międzynarodowego. Eksport stanowił 15,6% ogółu przewozów międzynarodowych, a głównym jego kierunkiem były Niemcy. – W stosunku do 2020 roku odnotowano spadek przewozów między portami zagranicznymi (o 5,7%), mimo to ich udział w transporcie międzynarodowym, ogółem był nadal dominujący i w 2021 r. wyniósł 79,5% (wzrost o 1,5 p. proc.). Zmniejszyły się przewozy ładunków eksportowanych (o 2,8%) oraz ładunków importowanych (o 37,4%) – czytamy w opracowaniu.

W ubiegłym roku średnia odległość przewozu tony żeglugą śródlądową w transporcie międzynarodowym wyniosła w naszym kraju prawie 260 kilometrów wobec ponad 241 km w 2020 r. W transporcie krajowym wyniosła z kolei niemal 23 kilometry wobec niemal 29 km w 2020 roku.
Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony