Partnerzy serwisu:

Zmiany w drogowych przepisach technicznych. Będzie mniej wniosków o odstępstwo

Elżbieta Pałys 13.09.2019

Zmiany w drogowych przepisach technicznych. Będzie mniej wniosków o odstępstwo
fot. Schutterstock
Od 13 września weszły w życie trzy nowelizacje rozporządzeń w zakresie przepisów technicznych dla dróg, obiektów inżynierskich i autostrad płatnych. To na razie zmiany doprecyzowujące obowiązujące przepisy. Prace nad nowymi warunkami technicznymi są w toku.
Nowelizacje, które właśnie weszły w życie dotyczą trzech rozporządzeń: w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie, w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie, w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących autostrad płatnych.

– Rozporządzenia zawierają przede wszystkim korekty, doprecyzowania i uszczegółowienia – tłumaczy, cytowany w komunikacie, minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. – Celem nowelizacji nie jest wprowadzanie nowych rozwiązań i warunków, a usunięcie niejasności w już obowiązujących przepisach. Wprowadzany jest szereg ułatwień i uproszczeń, a wybrane przepisy, ze względu na optymalizację dotychczasowych wymagań i likwidację barier prawnych, pozwolą na sprawniejsze i szybsze przygotowywanie inwestycji drogowych, bez obniżania poziomu bezpieczeństwa dla użytkowników dróg publicznych – dodaje.

J wyjaśnia resort, najwięcej wprowadzonych zmian jest wynikiem analizy rozpatrywanych wniosków o odstępstwa od przepisów. Teraz, w przypadkach, w których nie będzie ryzyka istotnego obniżenia bezpieczeństwa, nie trzeba będzie wnioskować o zgodę na odstępstwo. Według szacunków, pozwoli to zaoszczędzić ok. 4 miesiące na etapie przed uzyskaniem zezwolenia na realizację.

Nowe przepisy za dwa lata

Obecnie trwają także prace zmierzające do opracowania zupełnie nowych przepisów techniczno-budowlanych. Docelowo zastąpią one rozporządzenia w sprawie warunków technicznych dla dróg. Nowe przepisy mają powstać w ciągu najbliższych dwóch lat.

– Do tego czasu, w związku ze wzrostem liczby inwestycji realizowanych na drogach publicznych oraz ujawniających się w toku prowadzonych postępowań niedoskonałości obowiązujących przepisów, zdecydowano się na ich nowelizację – tłumaczy ministerstwo Infrastruktury.

Podręcznik dla projektantów

Jak informuje MI, w związku ze zmianą podejścia do projektowania drogowych obiektów inżynierskich na obciążenia ruchome, resort zlecił firmie Promost Consulting opracowanie podręcznika pt. „Projektowanie obiektów mostowych według Eurokodów w praktyce”.
Ma to być praktyczny poradnik w tym zakresie, zawierający m.in. przykłady obliczeń niezbędnych do prawidłowego zaprojektowania obiektu. Z założenia podręcznik ma służyć osobom pełniącym samodzielne funkcje techniczne w budownictwie, zwłaszcza w specjalności mostowej, studentom uczelni technicznych na kierunkach związanych z budownictwem mostowym, przedstawicielom administracji drogowej, architektoniczno-budowlanej i nadzoru budowlanego.

Wytyczne ministra

Jednocześnie na zlecenie resortu infrastruktury powstają opracowania specjalistyczne, mające na celu m.in. pomoc w przygotowywaniu i realizacji inwestycji oraz w zarządzaniu drogami. Są one udostępniane jako wytyczne rekomendowane przez ministra. Do tej pory rekomendowano: wytyczne poszerzenia jezdni o dodatkowe pasy ruchu w zależności od przewidywanego natężenia ruchu drogowego (2017 r.), Wytyczne prawidłowego oświetlenia przejść dla pieszych (2018 r.), Katalog typowych konstrukcji drogowych obiektów mostowych i przepustów (2019 r.) oraz Wytyczne bezpiecznego ruchu rowerowego (2019 r.).
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony