Partner serwisu

ZOPI: Studium planistyczne dla Kolei Plus muszą przygotować firmy z doświadczeniem

Redakcja 07.12.2020

ZOPI: Studium planistyczne dla Kolei Plus muszą przygotować firmy z doświadczeniem
fot. pixabay.com/pl/bart-ms
Nie cena, lecz faktyczne kompetencje wykonawców powinny decydować o wyborze wykonawców przygotowujących studia planistyczne w ramach programu Kolej Plus. Tylko naprawdę dobrze przygotowane projekty mają szansę na dofinansowanie i prawidłową realizację w przyszłości – zwraca uwagę Związek Ogólnopolski Projektantów i Inżynierów.
Niedawno wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu Andrzej Bittel i prezes PKP PLK Ireneusz Merchel podsumowali zakończenie I etapu naboru wniosków do Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej „Kolej+”.

Do kolejnego etapu zakwalifikowanych jest 79 wniosków spośród 96 złożonych. Budżet programu to 6,5 mld złotych, zaś wartość projektów dochodzi do 30 mld. Oznacza to, że około 80% z projektów nie zostanie zrealizowana. Samorządy mają 12 miesięcy na opracowanie wstępnego studium planistyczno-prognostycznego.

Obecnie samorządy w całej Polsce rozpoczęły procedurę szacowania ceny dla potencjalnych zamówień.

Związek Ogólnopolski Projektantów i Inżynierów zwraca uwagę, że szacunek ceny jest bardzo ważny i określa budżet dla danego postępowania przetargowego. Jednak o wiele ważniejsze dla ostatecznego powodzenia lub nie projektu będzie doświadczenie potencjalnych wykonawców. – W przypadku gdy tak duże grono wniosków odpadnie na etapie oceny merytorycznej kluczowa jest jakość przygotowanych opracowań – zwraca uwagę ZOPI.

– Studium planistyczne musi być najwyższej możliwej jakości, aby analizy określające wskaźniki oceny merytorycznej nie budziły żadnej wątpliwości osób oceniających w PKP PLK. Rękojmię uzyskania wysokiej oceny studium, zwiększającej szanse na zakwalifikowanie do następnego etapu, dają tylko firmy i osoby z dużym i bogatym doświadczeniem w przygotowaniu kolejowych studiów infrastrukturalnych – podkreśla Anna Oleksiewicz, prezes Zarządu ZOPI.

Według organizacji zrzeszającej firmy projektowe i doradcze, dotychczasowe doświadczenia głównych zamawiających pokazują, że stosowanie jedynego kryterium wyboru wykonawców "100% cena” nigdy nie idzie w parze z jakością wykonywanych usług. Nawet jeśli w zamówieniach publicznych stosuje się wzory, a ostatecznie o wyborze wykonawcy decyduje cena inwestycje napotykają potem wiele problemów realizacyjnych, a czasami nawet kończą się rozwiązaniem umów.

Dlatego też ZOPI apeluje o niestosowanie przez samorządy jedynego kryterium wyboru wykonawców prac studialnych, którym będzie 100 proc. cena, lecz włączenie do oceny doświadczenia podmiotów i personelu w realizacji podobnych zamówień dla PKP PLK.

Przedstawiciele środowiska projektantów są przekonani, że zastosowanie zmodernizowanego punktowania potencjalnych wykonawców wpłynie pozytywnie na podwyższenie jakości realizowanych usług, a dokumentacje przygotowane przez wysokiej klasy specjalistów ułatwią decyzje w zakresie wyboru wniosków, które w kolejnym etapie zostaną zrealizowane.
Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony