ZZDW: Nie było porozumienia z Onde w sprawie DW-152

fot. Google Maps
Kilka dni temu – w ślad za komunikatem wykonawcy – informowaliśmy, że Onde nie przebuduje drogi wojewódzkiej nr 152, a zaniechanie współpracy odbywa się w uzgodnieniu z inwestorem. Żadnych uzgodnień nie było – prostuje Zarząd Dróg Wojewódzkich w Koszalinie. Wykonawca, mimo że wcześniej informował o podpisaniu umowy, odesłał do ZZDW dokumenty bez podpisu.
Na początku marca niedoszły wykonawca przebudowy drogi wojewódzkiej nr 152 poinformował w raporcie bieżącym ze swojej działalności, że „Spółka Onde S.A. w dniu 7 marca 2022 r. zawarła umowę na roboty budowlane: w ramach projektu pn.: „Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 152 na odcinku Świdwin – Połczyn Zdrój – etap 1”. Odnosząc się do tego raportu, 1 kwietnia firma zakomunikowała, że podjęła decyzję „o niekontynuowaniu” tego projektu.
Jako przyczynę wskazała znaczne zmiany cen materiałów w stosunku do cen obowiązujących w dacie złożenia oferty. „Decyzja Emitenta została poprzedzona uzgodnieniami z Inwestorem wobec czego w ocenie Emitenta niekontynuowanie projektu nie będzie wiązało się z nałożeniem przez Inwestora jakichkolwiek kar lub ponoszeniem przez Emitenta innego rodzaju odpowiedzialności” – napisała Onde.
Tej sytuacji zaprzecza inwestor, do którego dopiero dziś dotarło pismo [datowane na 1 kwietnia] od wykonawcy. Przede wszystkim, jak informuje ZZDW (wbrew komunikatowi wykonawcy z 7 marca, na który powołaliśmy się w tekście – dop. red.), do podpisania umowy w ogóle nie doszło. – ZZDW w Koszalinie dopiero w dniu dzisiejszym, tj. 6 kwietnia 2022 r. otrzymał pismo z informacją o nie podpisaniu umowy – informuje zamawiający. – Odesłano nam wszystkie egzemplarze bez podpisu wykonawcy – podaje dyrektor ZZDW Michał Żuber, dodając, że z tego powodu nie może być mowy o jakimkolwiek porozumieniu z wykonawcą.
Kar umownych dla wykonawcy faktycznie nie będzie, bo umowa nie została podpisana, a termin związania ofertą minął.
Onde w piśmie do inwestora powołuje się na okoliczności związane z wojną w Ukrainie, która poskutkowała m.in. brakiem dostępności, lub opóźnieniami w dostawie materiałów, a co za tym idzie wysokimi kosztami. Wskazuje także na kłopoty z dostępnością sprzętu, wysokimi kosztami paliwa oraz brakiem pracowników. Trudne warunki spowodowałyby, zdaniem wykonawcy, brak możliwości kontynuowania robót, lub przerwy w realizacji.
Decyzja o niekontynuowaniu współpracy, zdaniem Onde, jest podyktowana „nie tylko ochroną swojego interesu, ale również interesu zamawiającego, który w przypadku zawarcia umowy na roboty w takich okolicznościach, zderzyłby się z licznymi przeszkodami uniemożliwiającymi prowadzenie robót, związanymi ze skokowym wzrostem cen, co z dużym prawdopodobieństwem doprowadziłoby do fiaska inwestycji (przerwania robót/zerwania kontraktu) lub do sporu sądowego”.
Postępowanie dotyczące drogi wojewódzkiej nr 152 musi być powtórzone – wszystkie oferty, z uwagi na termin ich składania – grudzień 2021 r. – są już nieaktualne. – Ogłosimy przetarg ponownie, aby wykonawcy startowali w równych warunkach już w obecnej sytuacji rynkowo-gospodarczej – mówi dyrektor ZZDW Michał Żuber.
Jako przyczynę wskazała znaczne zmiany cen materiałów w stosunku do cen obowiązujących w dacie złożenia oferty. „Decyzja Emitenta została poprzedzona uzgodnieniami z Inwestorem wobec czego w ocenie Emitenta niekontynuowanie projektu nie będzie wiązało się z nałożeniem przez Inwestora jakichkolwiek kar lub ponoszeniem przez Emitenta innego rodzaju odpowiedzialności” – napisała Onde.
Tej sytuacji zaprzecza inwestor, do którego dopiero dziś dotarło pismo [datowane na 1 kwietnia] od wykonawcy. Przede wszystkim, jak informuje ZZDW (wbrew komunikatowi wykonawcy z 7 marca, na który powołaliśmy się w tekście – dop. red.), do podpisania umowy w ogóle nie doszło. – ZZDW w Koszalinie dopiero w dniu dzisiejszym, tj. 6 kwietnia 2022 r. otrzymał pismo z informacją o nie podpisaniu umowy – informuje zamawiający. – Odesłano nam wszystkie egzemplarze bez podpisu wykonawcy – podaje dyrektor ZZDW Michał Żuber, dodając, że z tego powodu nie może być mowy o jakimkolwiek porozumieniu z wykonawcą.
Kar umownych dla wykonawcy faktycznie nie będzie, bo umowa nie została podpisana, a termin związania ofertą minął.
Onde w piśmie do inwestora powołuje się na okoliczności związane z wojną w Ukrainie, która poskutkowała m.in. brakiem dostępności, lub opóźnieniami w dostawie materiałów, a co za tym idzie wysokimi kosztami. Wskazuje także na kłopoty z dostępnością sprzętu, wysokimi kosztami paliwa oraz brakiem pracowników. Trudne warunki spowodowałyby, zdaniem wykonawcy, brak możliwości kontynuowania robót, lub przerwy w realizacji.
Decyzja o niekontynuowaniu współpracy, zdaniem Onde, jest podyktowana „nie tylko ochroną swojego interesu, ale również interesu zamawiającego, który w przypadku zawarcia umowy na roboty w takich okolicznościach, zderzyłby się z licznymi przeszkodami uniemożliwiającymi prowadzenie robót, związanymi ze skokowym wzrostem cen, co z dużym prawdopodobieństwem doprowadziłoby do fiaska inwestycji (przerwania robót/zerwania kontraktu) lub do sporu sądowego”.
Postępowanie dotyczące drogi wojewódzkiej nr 152 musi być powtórzone – wszystkie oferty, z uwagi na termin ich składania – grudzień 2021 r. – są już nieaktualne. – Ogłosimy przetarg ponownie, aby wykonawcy startowali w równych warunkach już w obecnej sytuacji rynkowo-gospodarczej – mówi dyrektor ZZDW Michał Żuber.
Komentarze:
Najnowsze wiadomości

Polecane wiadomości

Praca

Komentarze

Fotorelacje

Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS | Kontakt Pełna wersja strony |