Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Krajowe - Polska

MIB: Szuflada z napisem jednolity system poboru opłat jest pusta. Pracujemy, by ją zapełnić

| Elżbieta Pałys źródło: RynekInfrastruktury.pl 08.01.2016

 

 

 MIB: Szuflada z napisem jednolity system poboru opłat jest pusta. Pracujemy, by ją zapełnić
fot. harry_nl, flickr.com, CCA

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

W listopadzie 2018 roku kończy się umowa, na mocy której pobierane są opłaty na drogach administrowanych przez GDDKiA. – Mamy kilka, może kilkanaście miesięcy, by przygotować nowe rozwiązanie, zdiagnozować jakiego systemu poboru opłat docelowo oczekujemy i w jaki sposób w ten system będą wpleceni koncesjonariusze – powiedział podczas konferencji prasowej Jerzy Szmit, wiceminister infrastruktury i budownictwa.
Jak zapewnił, w resorcie trwają prace nad budową jednolitego systemu poboru opłat. Zostały podjęte zaraz po objęciu resortu. – Rozmawiamy ze specjalistami, zastanawiamy się w jaki sposób jest to zorganizowane w innych krajach – mówił wiceminister. Jak wyjaśnił, chodzi o to, by wyeliminować sytuację, w której użytkownik podróżując po kraju spotykał się z różnymi systemami i stawkami poboru opłat, a jednocześnie, by nie było zagrożenia dla wpływów do Krajowego Funduszu Drogowego. Graniczną datą dla wdrożenia systemu, jak powiedział Szmit, jest listopad 2018 roku, kiedy wygasa umowa na obowiązujący na drogach zarządzanych przez GDDKiA system viaTOLL.

Pusta szuflada

– W 2014 roku minister Bieńkowska, uzasadniając podniesienie bramek na autostradzie A1 zapewniała, że niezwłocznie ruszą prace nad przygotowaniem jednolitego poboru opłat – przypomniał minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk. Jak mówił, według tamtych deklaracji, w okresie jesieni i zimy 2014 r. miały być przygotowane propozycje, a od marca system miał być instalowany, tak by w czerwcu 2015 roku ruszyły pilotaże. – Skończyło się to koniecznością kolejnego podniesienia bramek na A1. Jak mówił minister, koszt tej operacji wówczas szacowany był na 50 mln zł. – Przychodząc do resortu zastaliśmy pustą szufladę opisaną: jednolity system poboru opłat na autostradach – mówił minister. – Stoimy przed dużym problemem i ten problem musimy rozwiązać – powiedział.

Adamczyk dodał, że chciałby poddać pod debatę publiczną pytanie: czy jeśli państwo zleca podmiotowi administrowanie odcinkiem autostrady i uzgadnia z tym podmiotem, że ruch na danym odcinku musi być płynny, a kierowca nie może być narażony na szczególnie dolegliwe szykany, w postaci zatorów, to czy w takiej sytuacji państwo odpowiada za zatory? – Tak, odpowiada – mówił Adamczyk. Jak mówił, odpowiedzialność państwa polega przede wszystkim na niewłaściwym egzekwowaniu i żądaniu wypełnienia umowy przez koncesjonariuszy. – Jestem przekonany, że umowa nie pozwala na takie traktowanie kierujących, że są narażeni na postój w zatorach na punktach poboru opłat – powiedział. – To pytanie sobie zadajemy i ono stymuluje nasze działania – dodał. 

EETS nie podnosi opłat

Minister wyjaśniał jednocześnie zmiany, które idą za przyjętym przez Radę Ministrów 5 stycznia br. projektem nowelizacji ustawy o drogach publicznych oraz ustawy o drogach płatnych i Krajowym Funduszu Drogowym. Wprowadza on ramy prawne do funkcjonowania w Polsce usługi EETS. Pozwoli ona przedsiębiorcom korzystać z multimedialnego urządzenia obsługującego systemy poboru opłat w różnych krajach UE.

Ustawa nie reguluje natomiast powstania nowego systemu poboru opłat, ani nie wprowadza obowiązku ponoszenia nowej opłaty za poruszanie się po drogach w Polsce. Nie powoduje też zwiększenia stawek pobieranych w systemie viaTOLL – podkreślali przedstawiciele resortu. – Nie ma w planie podnoszenia opłat za przejazd drogami krajowymi dla samochodów ciężarowych powyżej 3,5 tony. Nie mówimy też o podnoszeniu opłat za przejazd autostradami – mówił, w kontekście projektu nowelizacji ustawy, minister Adamczyk.

Wiceminister Jerzy Szmit przyznał jednak, że nie jest wykluczone poszerzenie systemu poboru opłat w systemie viaTOLL. – Jest plan zostawiony przez poprzedni rząd. Zastanawiamy się na ile te decyzje podejmować, na ile są one uzasadnione. Pamiętajmy, że to koszty obciążające transport, ale też wpływy do Krajowego Funduszu Drogowego, więc musimy te decyzje podejmować rozważnie – powiedział minister Szmit.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 



ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS