Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Kolej | Linie kolejowe - Polska

Rok 2015 w PKP PLK: Rozmach inwestycyjny

| Rynek Kolejowy źródło: RynekKolejowy.pl 29.12.2015

 

 Rok 2015 w PKP PLK: Rozmach inwestycyjny
fot. PKP PLK

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

– PLK ściśle współpracuje z przewoźnikami, by zapewnić najbardziej atrakcyjne przejazdy i kontynuować największy w historii program inwestycji. Efekty prac w latach 2007-15 r. to 750 nowoczesnych peronów, 2300 mostów i wiaduktów, 7860 km nowych torów, 300 stacji poddanych estetyzacji i wyposażonych w stojaki rowerowe – wylicza rzecznik PKP PLK Mirosław Siemieniec.
O podsumowanie roku z punktu widzenia zarządcy infrastruktury poprosiliśmy rzeczniczka spółki, Mirosława Siemieńca. Oto niektóre najważniejsze wydarzenia z punktu widzenia PKP PLK: 

Krajowy Program Kolejowy

Rząd przyjął program inwestycyjny o wartości 67 mld złotych. KPK to ok. 300 projektów. Ich efektem będzie dalsze skrócenie czasu przejazdu pociągów pasażerskich, poprawa przepustowości linii kolejowych w obrębie aglomeracji i na odcinkach dojazdowych oraz znaczna poprawa warunków dla przewozów towarowych, m.in. dzięki programowi portowemu czy pracach na magistrali węglowej. Do 2023 roku powstanie spójna i nowoczesna sieć połączeń kolejowych, odpowiadających potrzebom przewoźników. Krajowy Program Kolejowy zapewnia finansowanie i sprawne prowadzenie projektów, przy znacznym wsparciu środkami Unii Europejskiej.
W starej perspektywie udało się zmodernizować najważniejsze magistrale, uruchomić Pendolino oraz przyspieszyć pociągi do 200 km/h, a w nowej więcej uwagi poświęcamy przewozom towarów. Stąd w planach PLK są modernizacje najważniejszych ciągów towarowych łączących południe kraju z portami i podniesienie blisko dwukrotnie średniej prędkości pociągów towarowych – do 60 km/h.

PLK jest jednak bardzo dobrze przygotowana do realizacji zadań w nowej perspektywie. Gwarancją sprawnej realizacji założonego planu jest m.in. wprowadzenie przetargów dwustopniowych, czy dodatkowe, poza ceną, kryteria oceny ofert. Takie działania pozwalają zmniejszyć ryzyko ze strony wykonawcy. Obowiązek przygotowania profesjonalnych harmonogramów realizacji projektu oraz efektywniejsze monitorowanie inwestycji to z kolei działania zarządcy infrastruktury, które gwarantują sprawną realizację i ograniczają opóźnienia.

Sprawne zarządzanie roszczeniami zwiększa kontrolę nad publicznymi pieniędzmi i ogranicza ryzyko niewykorzystania unijnych dotacji. W centrali PLK utworzono pion ds. roszczeń – to prawnicy i inżynierowie z ekspercką wiedzą oraz dedykowane osoby w regionach. Ich zadaniem jest sprawne i rzetelne rozpatrywanie roszczeń według stworzonej i przyjętej procedury zarządzania roszczeniami.

Poszerzenie rynku i współpraca z wykonawcami


PLK wprowadza nową formę dialogu z uczestnikami procesu inwestycji kolejowych i tworzy radę z udziałem firm i liderów branży kolejowej, którzy podzielą się doświadczeniami w zakresie usprawnienia procesu inwestycyjnego. PLK zabiega także o poszerzenie rynku wykonawców przez aktywną promocję oraz nawiązywanie kontaktów z partnerami zagranicznymi.

Jakość

PLK tworzy w Warszawie Centralne Laboratorium Jakości – jednostka zapewni właściwą realizację inwestycji z nowej perspektywy, wzmocni pion jakości zarządcy infrastruktury. Do tej pory PLK współpracowała z GDDKiA. 16 laboratoriów Generalnej Dyrekcji badało na zlecenie zarządcy infrastruktury próbki pochodzące z terenów objętych inwestycjami. W pierwszym półroczu 2015 roku wykonano 1,5 tysiąca badań jakości, lecz wraz ze wzrostem skali inwestycji, przewidywany jest 10-krotny wzrost liczby badań. Dlatego PLK kupuje 12 mobilnych laboratoriów do kontroli inwestycji (pierwsze dwa już odebraliśmy, kolejne 10 w przyszłym roku) oraz rozbudowuje własny pion jakości – w tym tworzy Centralne Laboratorium Badawczo – Rozwojowe. Właściwa realizacja inwestycji to m.in. ścisła kontrola materiałów, dokumentacji i placów budów. W praktyce oznacza to potrzebę realizacji na bieżąco badań kontrolnych jakości robót i zapewnienie stałego dostępu do laboratoriów. Jedno laboratorium mobilne PLK będzie w stanie wykonać średnio 41 badań dziennie, 12 laboratoriów mobilnych to już 492 badania dziennie.

Przetargi 

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły w 2015 roku przetargi na prawie 15 mld zł z nowej perspektywy – tylko kilka z nich jest dofinansowanych z programu CEF (to np. modernizacja podmiejskiej linii 447 na odcinku Warszawa Włochy – Grodzisk Mazowiecki, czyli jeden z najbardziej obciążonych ruchem odcinków kolejowych w Polsce) a reszta z POIiŚ (np. ostatnio ogłoszony przetarg na odcinek Otwock – Lublin).

Przykładowe duże przetargi:
W tym roku PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły 2 ostatnie przetargi na modernizację linii kolejowej pomiędzy Warszawą a Radomiem, zarządca infrastruktury kończy także remont stacji Radom. Już od połowy grudnia pasażerowie korzystają z 3 wyremontowanych i w pełni wyposażonych oraz dostosowanych do potrzeb osób niepełnosprawnych peronów. Po zakończeniu wszystkich prac podróż między tymi miastami najszybszym pociągiem zajmie około 70 minut.

Również w tym roku PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły wszystkie postępowania na modernizację linii Katowice – Kraków. To ważna trasa leżąca na międzynarodowym korytarzu E30 łączącym Polskę od Niemiec po Ukrainę. Oznacza to, iż zakończona została faza przygotowawcza i cały odcinek Kraków – Katowice wkroczył w fazę realizacyjną. Po zakończeniu prac skróci się czas przejazdu, gdyż pociągi pojadą z prędkością do 160 km/h.

W grudniu PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na modernizację linii kolejowej nr 7 na odcinku Otwock – Lublin. Warte blisko 3,5 mld postępowanie to pierwszy etap modernizacji trasy z Warszawy do Lublina. PLK wyremontują 150 km linii kolejowej, dzięki czemu podróż będzie bezpieczniejsza, szybsza i bardziej komfortowa. Po modernizacji pociągi pojadą tą trasą z prędkością 160 km/h, a czas przejazdu najszybszym pociągiem z Warszawy do Lublina skróci się do 90 minut.

Kolejne postępowanie przetargowe o kilkumiliardowej wartości dotyczyło budowy infrastruktury systemu ERTMS/GSM-R na ponad 13 600 km zarządzanych linii. Warunki przetargu pozwalają na składanie ofert nie tylko europejskim dostawcom systemu GSM-R, co gwarantuje dużą konkurencję. PLK zamierzają bezpiecznie pozyskać światową technologię i przeprowadzić cyfrową rewolucję na polskich torach. Do końca 2015 roku sieć GSM-R obejmie swoim zasięgiem ponad 1500 km sieci kolejowej zarządzanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. System wdrażany jest m.in. na linii kolejowej E 30 na odcinku Bielawa Dolna – Legnica – Wrocław – Opole, E65 na odcinku Warszawa – Gdynia, E 20 Kunowice – Terespol.

Wszystkie projekty PLK złożone w konkursie CEF z unijnym dofinansowaniem


Komisja Europejska pozytywnie oceniła wszystkie wnioski złożone w konkursie CEF, w ramach perspektywy finansowej UE na lata 2014–2020. To ogromny sukces, gdyż PLK otrzymają ponad 7,5 mld zł dotacji na realizację 7 projektów kolejowych.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przy wykorzystaniu funduszy z unijnego instrumentu finansowego „Łącząc Europę” (ang. Connecting Europe Facility – CEF) zmodernizują linii kolejowe o łącznej długości 570 km. Inwestycje, które zostały zaakceptowane przez Komisję Europejską to:
1. Modernizacja trasy Rawicz – Czempiń; ostatni element magistrali Wrocław – Poznań
2. Modernizacja trasy Sadowne – Białystok, ostatni element połączenia Warszawa – Białystok w ramach linii Rail Baltica
3. Modernizacja trasy Sochaczew – Swarzędz, kluczowa część magistrali Warszawa – Poznań
4. Modernizacja trasy Poznań – Szczecin
5. Modernizacja trasy Warszawa Włochy – Pruszków – Grodzisk Mazowiecki
6. Modernizacja kolei obwodowej w Warszawie; odcinek Warszawa Gołąbki/Warszawa Zachodnia – Warszawa Gdańska
7. Budowa wiaduktów drogowych nad CMK

PKP PLK zakłada, że wykorzysta 100 proc. unijnej alokacji. Na koniec listopada było to już 97 procent. 100 proc. środków ze starej perspektywy unijnej 2007-2013 r. to program realny do końca roku. Obecnie, dzięki dużej akcji mobilizacyjnej i intensywnemu nadzorowi inwestycji, do Spółki spływają faktury wykonawców, które pozwolą na wykorzystanie pełnej kwoty alokacji unijnych funduszy. Dzięki podjętym działaniom PLK uratowały prawie 1,5 miliarda złotych zagrożonej unijnej alokacji.

Korytarze towarowe w Polsce


10 listopada PLK uruchomiła oficjalnie dwa międzynarodowe korytarze do sprawnego przewozu towarów koleją: korytarz nr 5 Morze Bałtyckie – Morze Adriatyckie i korytarz nr 8 Morze Północne – Morze Bałtyckie. Stworzenie korytarza towarowego zobowiązuje zarządców infrastruktury do świadczenia usług wysokiej jakości na rzecz przedsiębiorstw kolejowych w międzynarodowym ruchu towarowym.

Korytarz nr 5 Morze Bałtyckie – Morze Adriatyckie połączy polskie porty z portami Morza Adriatyckiego. W jego wdrażanie zaangażowane są: Polska, Czechy, Słowacja, Austria, Słowenia oraz Włochy. Korytarz towarowy nr 8 Morze Północne – Morze Bałtyckie wdrażany jest przez Polskę, Belgię, Holandię, Niemcy, Czechy i Litwę i będzie stanowił łącznik między wschodem i zachodem Europy.

Więcej można przeczytać na portalu Rynek-Kolejowy.pl


Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5