W 2014 r. łączne przeładunki w zespole portowym Szczecin-Świnoujście wyniosły 23,4 mln ton. Oznacza to wzrost o 2,9% w porównaniu z wynikami przeładunków za 2013 r., kiedy to przeładowano 22,7 mln ton. Przypomnijmy, że także dwa pozostałe najważniejsze polskie porty, w Gdańsku i Gdyni, zanotowały w 2014 r. wzrost przeładunków w porównaniu z 2013 r.
Niezmiennie największy udział w przeładunkach w portach w Szczecinie i Świnoujściu mają przeładunki ładunków o charakterze drobnicowym. Wynik 10,33 mln ton jest o 10,1% lepszy od przeładunków drobnicy w 2013 r. Największy udział przeładunków wśród materiałów drobnicowych a drobnica promowa – w 2014 r. wskaźnik ten wyniósł 7,37 mln ton, czyli o 11,2% więcej niż rok wcześniej.
Drugą największą grupą towarów jest węgiel – w 2014 r. przeładowano go 4,6 mln ton, czyli o 1,6% więcej niż w 2013 r. Najwyższy wzrost przeładunków nastąpił natomiast w trzeciej największej grupie towarów – „innych masowych”, na które składają się m.in. kruszywa i nawozy. „Innych masowych” przeładowano w Szczecinie i Świnoujściu 3,25 mln ton, czyli 12,6% więcej niż w 2013 r. Istotne spadki zanotowano natomiast w przypadku ropy naftowej: wynik 1,88 mln ton jest gorszy od wyniku z 2013 r. o 29,2%. Przeładunki zboża utrzymały się na zbliżonym poziomie – wynik za 2014 r., wynoszący 1,64 mln ton, jest gorszy od wyniku z 2013 r. o 0,3%. Statystyki za 2014 r. uzupełniają niewielkie przeładunki drewna – 17,4 tys. ton (3,6% więcej niż w 2013 r.).
Ubiegłoroczne wyniki przeładunków w zespole Szczecin-Świnoujście (22,7 mln ton) były najwyższe od 1980 r. Absolutnie rekordowy był rok 1979 r., kiedy to przeładowano 26,7 mln ton, wliczając w to jednak 1,7 mln ton przeładowanych w Policach (od 1992 r. Port Police jest samodzielną jednostką; w 2013 r. w Policach przeładowano 2 mln ton).
Dodajmy jeszcze, że ubiegłoroczne przeładunki były
najwyższymi w historii dwóch pozostałych najważniejszych polskich portów – w Gdańsku i Gdyni. Wskaźniki w Porcie Gdańsk (32,3 mln ton) były lepsze o 7% od ubiegłorocznych, a w Porcie Gdynia (19,5 mln ton) – o 10%.