Rok 2013 okazał się bardzo dobry dla kondycji finansowej branży lotniczej. W Polsce liczba pasażerów przekroczyła 25 mln, choć wzrost ten (sięgający 2 proc.) był znacznie skromniejszy niż w poprzednich latach. Poniekąd na tą słabszą dynamikę wpływ miał efekt OLT Express oraz regres w segmencie przewozów czarterowych – wynika z raportu „Rynek Lotniczy” przygotowanego przez Instytut Turystyki SGTiR.
Mniej dynamiczny wzrost liczby pasażerów w polskich portach lotniczych, jak wskazują autorzy raportu, bezpośrednio wiąże się z ograniczeniem ruchu od kwietnia do lipca. Można to uznać za odłożony efekt działań OLT Express, ale również regres w segmencie przewozów czarterowych.
W odróżnieniu od trzech poprzednich lat na części naszych lotnisk w 2013 roku ruch był mniejszy, niż rok wcześniej. Wzrost dotyczy przede wszystkim lotnisk w Warszawie oraz Krakowie, w mniejszym stopniu w Katowicach, Gdańsku czy Rzeszowie. Pozostałe porty odnotowywały spadki, które np. w przypadku lotniska w Łodzi sięgnęły ponad 20%.
O 2,6%. wzrosła liczba cudzoziemców przybywających do Polski samolotem. Jak czytamy w raporcie, samolot okazał się bardziej popularny wśród Polaków wyjeżdżających za granicę: około 42% z nich wybrało właśnie ten sposób podróży. Zatem transport lotniczy staje się coraz bardziej konkurencyjny choćby w stosunku do podróży własnym samochodem, czy pociągiem.
W 2013 r. zmniejszył się ruch krajowy, przewieziono ponad 450 tys. pasażerów mniej, a udziały spadły o 4,5 pkt. proc. (w stosunku do roku 2012). To jednak głównie efekt OLT Express. Szacuje się, że koszty 4-miesięcznej działalności tej linii przewyższały wpływy o ok. 300 mln zł.
Instytut Turystyki przewiduje, że ruch całkowity na polskich lotniskach wzrośnie o około 7,7 proc. i przekroczy 27 mln pasażerów. Wynik ten uda się osiągnąć pomimo ograniczeń wynikających z sytuacji politycznej na Ukrainie i w Rosji, a także pewnego zmniejszenia się popytu na niektórych kierunkach Europy Centralnej. Znacznie wzrośnie również ruch krajowy – o około 7-8% a liczba pasażerów w tym segmencie powinna sięgnąć 2,6 mln. Niebagatelny wpływ na ten wynik będzie miał fakt, iż część krajówek w atrakcyjnych cenach oferuje od niedawna Ryanair.
W sezonie 2014 niezwykle dynamicznie rozwinął się ruch czarterowy. Tu również autorzy raportu przewidują wzrost sięgający 3,6 mln pasażerów przy prawie 20% wzroście przewozów (w układzie rok do roku). Zwiększy się też udział kierunków dalekich.
Prognoza w średnim horyzoncie czasowym na 2020 rok zakłada 41 mln pasażerów. Instytut pracuje obecnie nad prognozą ruchu lotniczego na 2025 rok.