Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Regulacje - Polska

A. Porawski: Ustawa metropolitalna, choć niedoskonała, uruchomiła energię w samorządach

| Agnieszka Serbeńska źródło: RynekInfrastruktury.pl 12.04.2016

PARTNER DZIAŁU


 

A. Porawski:  Ustawa metropolitalna, choć niedoskonała, uruchomiła energię w samorządach
fot. Pixabay

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Z początkiem tego roku weszły w życie przepisy uchwalonej przez Sejm minionej kadencji ustawy o związkach metropolitalnych. Ta regulacja – już od momentu podjęcia prac nad jej projektem, aż do jej ostatecznego uchwalenia – nie cieszyła się opinią aktu doskonałego, ale była oczekiwana przez samorządy. Miała przede wszystkim rozwiązać problemy transportu i planowania przestrzennego w obszarach aglomeracyjnych. Okazuje się jednak, że jej „żywot” może być krótki.
„Kosz” a naprawa aktu to zasadnicza różnica

Podejście do tego aktu obecnej ekipy rządzącej wskazuje, że już wkrótce ta ustawa trafi do kosza. – To nie jest powiedziane wprost, chociaż wypowiedzi o tej ustawie przedstawicieli Ministerstwa Administracji i Spraw Wewnętrznych są negatywne, szczególnie wiceministra Jarosława Zielińskiego – zauważa Andrzej Porawski, dyrektor Biura Związku Miast Polskich.

Andrzej Porawski przyznaje, że uchwalona ostatecznie ustawa powstała z projektu, który rzeczywiście nadawał się do kosza. Związek Miast Polskich przeredagował pewne zapisy dopracowując projekt tak, by ustawa została uchwalona w wersji do przyjęcia, choć dalekiej od oczekiwanego ideału. – Ale między wyrzuceniem do kosza a wersją do przyjęcia, która daje jakieś możliwości działania, jest ogromna różnica. Nie jestem do tej ustawy na tyle przywiązany, bym chciał ją bronić, natomiast na pewno bym jej nie wyrzucał. Co więcej, tym którzy chcą rozpocząć działania na podstawie tej regulacji umożliwiłbym ich podjęcie – podkreśla Andrzej Porawski. Dyrektor przytacza przykład konkretnej sytuacji, tj. Górnego Śląska, gdzie w zasadzie samorządy wypracowały już konsensus w sprawie związku metropolitalnego.

Rezygnacja z ustawy o związkach metropolitalnych będzie złą decyzją

Ustawa ustanawia transport jednym z priorytetowych zadań na obszarach metropolitalnych. Jest to ważny element tej regulacji, ale, jak zaznacza Andrzej Porawski, najważniejsze wprowadzone w niej rozwiązanie dotyczy ramowego studium zagospodarowania przestrzennego.

Dzisiaj, w świetle prawa regulującego to zagadnienie, planowanie przestrzenne jest ułomne. – Brakowało w nim instrumentu, który pozwoliłby planowanie skoordynować pomiędzy gminami. A dla obszarów metropolitalnych taki instrument się pojawił. To jest cenna rzecz. Miasta się „rozlewają” w sposób niekontrolowany. Ramowe studium – którego zadaniem nie jest oczywiście przeciwdziałanie temu zjawiskowi, temu nawet nie powinniśmy przeciwdziałać – daje samorządom możliwość skoordynowania kierunków wyprowadzania się ludzi z miast. Muszą one planować przyszłe tereny osiedlenia w miejscach infrastrukturalnie tańszych – podkreśla Andrzej Porawski.

Przedstawiciel ZMP przypomina, że w tej chwili osiedla powstają tam, gdzie brakuje dostępu do infrastruktury. Oznacza to, że na ich włączenie do układu drogowego, bądź przyłączenie do mediów, trzeba wydać trzy razy więcej niż w warunkach istniejących już uzbrojonych terenów. – Tę emigrację z miast udałoby się więc opanować poprzez wspólne miast i gmin wyznaczanie miejsc pod zabudowę mieszkaniową. Miasto wskazywałoby np. kierunek, w jakim jest gotowe budować drogi, włączając dany obszar w system miejski – argumentuje Andrzej Porawski. I nie kryje, że rezygnacja z wprowadzonej ustawy o związkach metropolitalnych będzie złą decyzją.

Kto stoi, ten się cofa

Na wycofaniu się z obecnej ustawy metropolitalnej może nie stracą samorządy, które nie podjęły jeszcze żadnych inicjatyw w kierunku powołania związku. Na pewno natomiast stanie się to ze szkodą dla Górnego Śląska, Pomorza i Zachodniopomorskiego, gdzie już podjęto ten wysiłek. – Będzie to utrata pewnej mobilizacji. Na Śląsku była to duża mobilizacja. Tam potrafiono uzgodnić, choć z pewnym oporem, różne czasem rozbieżne interesy. Tego nie można lekkomyślnie zmarnować. Ustawa być może wymaga przebudowy, ale już uruchomiła pozytywną energię samorządów, którą należy wykorzystywać, a nie tłumić – podkreśla Andrzej Porawski. – Samorządy, które już podjęły jakiś wysiłek, na pewno w pewnym sensie się cofną – ocenia.

Ustawa jako taka może nie ma decydującej roli dla rozwoju obszarów aglomeracji. Ale na pewno rozwiązuje ich szereg problemów. Jak podkreśla Andrzej Porawski, dla trzech metropolii, tj. dla aglomeracji szczecińskiej, Trójmiasta i konurbacji katowickiej, ma szczególne znaczenie. Tam bowiem funkcjonują skomplikowane systemy transportowe. – Pojawiła się szansa ich modyfikacji i pozyskania na to, choć może nie dużych, środków. Te samorządy wiedziały, że chcą to zrobić i zaczęły się do tego przygotowywać, zaczęły coś planować – zaznacza przedstawiciel ZMP. Wycofanie się z ustawy oznacza dla samorządów jakieś cofnięcie się.

Samorządy utraciły więc szansę. A mogły wiele zrobić, bo – jak zauważa dyrektor biura ZMP – do własnych środków pozyskałby dodatkowe, unijne, kierowane na zintegrowane rozwiązania, i oczywiście otrzymałyby zapewnione ustawą odpisy z PIT.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS