Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Autostrady - Polska

A1: Otwarcia bramek nie można kojarzyć z bezpieczeństwem

| Agnieszka Gyra źródło: RynekInfrastruktury.pl 22.09.2015

PARTNER DZIAŁU


 

A1: Otwarcia bramek nie można kojarzyć z bezpieczeństwem
fot. GTC

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

W lipcu na pomorskim odcinku autostrady A1 miało miejsce 6 wypadków. W nich obrażenia odniosło 9 osób. W sierpniu natomiast zdarzyło się 8 wypadków, w których zginęła jedna osoba, a 9 zostało rannych. W stosunku do analogicznego okresu zeszłego roku niestety zauważalny jest wzrost zdarzeń. Sprawdzamy jaki może mieć to związek z weekendowymi zwolnieniami z opłat za przejazd autostradą i czy podniesienie bramek ma swoje uzasadnienie w poprawie bezpieczeństwa.
Dla bezpieczeństwa

Zatory na bramkach poboru opłat na A1, do jakich doszło latem ubiegłego roku, spowodowały, że takie sytuacje w okresach wzmożonego ruchu turystycznego uznane zostały jako zagrożenie bezpieczeństwa drogowego. W ślad za tym rząd przed tymi wakacjami znowelizował ustawę o autostradach płatnych, a resort infrastruktury wydał na tej podstawie rozporządzenie w sprawie sposobu ustalania wystąpienia zagrożenia bezpieczeństwa ruchu drogowego lub wystąpienia zdarzenia zmniejszającego stopień tego bezpieczeństwa.

Dzięki tym regulacjom rząd może wprowadzić zawieszenie poboru opłat za przejazd autostradą lub jej odcinkiem w sytuacjach wyjątkowych, zagrażających bądź zmniejszających poziom bezpieczeństwa ruchu. W imię bezpieczeństwa podjęto więc decyzję, że w lipcowe i sierpniowe weekendy na A1 będą podnoszone bramki.

W weekendy nie było wypadków

Latem ubiegłego roku na pomorskim odcinku A1 zanotowano prawie o połowę mniej wypadków. Wtedy bramki otwarto tylko w weekendy sierpniowe. Liczba wypadków jaka miała miejsce w lipcu i sierpniu tego roku, kiedy zwolnieniami objęto wszystkie weekendy sezonu wakacyjnego, może świadczyć, że uzyskano efekt przeciwny do zamierzonego. – Trzeba jednak pamiętać, że w obecnym sezonie mieliśmy na autostradzie rekordowe natężenia ruchu – zaznacza Joanna Skrent z Wydziału Prewencji i Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Gdańsku.

Wspaniała pogoda przyczyniła się do wzrostu ruchu turystów korzystających z wypoczynku nad morzem. Jednak, jak zaznacza Joanna Skrent w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl”, nie należy z tym wiązać wzrostu liczby wypadków.

Tam, gdzie można było się spodziewać największego zagrożenia ruchu, czyli w miejscach bramek, gdzie pojawiał się natłok pojazdów, do żadnych zdarzeń nie doszło. Do wypadków doszło dalej, w ciągu autostrady. Miały one miejsce w trakcie tygodnia i w porach dnia charakteryzujących się mniejszym ruchem.

Na autostradzie mamy do czynienia z dużymi prędkościami, więc kiedy następuje utrata panowania nad autem dochodzi do najechania aut lub uderzeń w barierę. – Dodatkowo mamy do czynienia z sytuacjami, kiedy kierujący zapominają, że na autostradzie panują znaczne prędkości. Podczas zmiany pasa i wyprzedzania, kiedy w danej chwili nie widać żadnego pojazdu we wstecznym lusterku, nagle okazuje się iż pojawia się pojazd niebezpiecznie blisko – tłumaczy Joanna Skrent.

Policyjnego niepokoju nie budzi sytuacja na trójmiejskiej obwodnicy, wyprowadzającej ruch na autostradę. Od kilku lat w okresach wakacyjnych występuje tam znaczący wzrost ruchu. Tu na ruch tranzytowy nakłada się lokalny, generowany przez mieszkańców oraz przebywających w Trójmieście turystów. Z reguły na obwodnicy dochodzi do kolizji, głównie polegających na najechaniu na tył pojazdu. W sytuacji zwiększonej liczby pojazdów nie ma możliwości uniknięcia zablokowania pasa i zakorkowania się trasy.

Działanie pozbawione uzasadnienia

Zwolnienie z opłat na pewno zachęciło do korzystania z A1 i zwiększyło na niej ruchu, co tym samym mogło podnieść poziom ryzyka. Jednak samo otwarcie bramek w weekendowych okresach zwolnień z opłat nie przyczyniło się do powstania zagrożeń bezpieczeństwa. Takiego związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy otwarciem bramek a wzrostem zagrożenia w ruchu nie widzi dr Łukasz Zaborowski, ekspert w dziedzinie transportu z Instytutu Sobieskiego. Ale czy to służy poprawie bezpieczeństwa, jak założono ustanawiając zwolnienia z opłat?

– Na pewno wzrost natężenia ruchu skutkuje większą liczbą wypadków. I to nie jest żadna niespodzianka. Można się natomiast zastanowić czy zdjęcie ruchu z innych dróg, w wyniku zniesienia opłat za przejazd autostradą, mogło przyczynić się w jakimś stopniu – nawet niewielkim – do zmniejszenia liczby wypadków na pozostałych drogach. W to wątpię. Moim zdaniem podstawowym skutkiem zwalniania z opłat, a więc innymi słowy: dopłacania do transportu drogowego, jest odpływ ludzi z innych środków transportu, czyli głównie z kolei. A jeśli tak, to znaczy, że tego typu ruchy w dłuższym okresie czasu przyczyniają się do zwiększenia natężenia ruchu na całej sieci drogowej, a więc do wzrostu liczby wypadków. Zupełnie wierutnym tłumaczeniem jest to, że zwolnienie z opłat za przejazd autostradą przyczynia się do poprawy bezpieczeństwa – zastrzega ekspert.

Zwolnienie z opłat Łukasz Zaborowski ocenia jako działanie niedorzeczne, pod publiczkę i na potrzeby kampanii wyborczej. I zastrzega, że to nie ma nic wspólnego z bezpieczeństwem. – Rząd gdyby chciał zainwestować w bezpieczeństwo powinien bardziej docenić kolej, zmniejszając dysproporcje w nakładach na rozwój sieci drogowej, która już jest w nienajgorszym stanie, i na kolej, która ciągle ulega degradacji. Tu szukałbym poprawy bezpieczeństwa i interesu publicznego – podkreśla.

Zdaniem eksperta działania rządu idą w zupełnie odwrotnym kierunku. – Jeśli ludziom chcącym korzystać z samochodu funduje się darmowy przejazd autostradą, to dlaczego innym nie zafundować bezpłatny przejazd koleją? To byłoby z pożytkiem dla bezpieczeństwa i ochrony środowiska – podkreśla Łukasz Zaborowski.

Zapraszamy na III Kongres Infrastruktury Polskiej, który odbędzie się 8 października 2015 roku w Łodzi. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi rola funduszy prywatnych w budownictwie infrastrukturalnym oraz kwestia relacji między członkami procesu inwestycyjnego.

Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.

   

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS