Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Autostrady - Łódzkie

Wschodnia obwodnica Łodzi: czy pozostanie bezpłatna?

| Roman Czubiński źródło: 01.07.2016

PARTNERZY DZIAŁU


 

Wschodnia obwodnica Łodzi: czy pozostanie bezpłatna?
Jedne z pierwszych samochodów na wschodniej obwodnicy Łodzifot. Roman Czubiński

Zobacz więcej na temat:

A1
Wschodnia obwodnica Łodzi

Więcej z regionu:

Łódzkie

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Można już korzystać z odcinka autostrady A1 Stryków – Tuszyn. Nazywana wschodnią obwodnicą Łodzi droga powinna znacząco usprawnić jazdę z północy na południe Polski oraz odciążyć ulice Łodzi od ruchu tranzytowego. Nie wiadomo jednak, czy przejazd odcinkiem pozostanie bezpłatny.
Otwarcie dla ruchu nastąpiło o 12.50. Na uroczystość przybyło wielu parlamentarzystów i przedstawicieli rządu, w tym wicepremier Piotr Gliński oraz minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk. – Zgodnie z deklaracjami pierwszego rządu Donalda Tuska autostrady wokół Łodzi powinny były być gotowe już 4 lata temu, podczas Euro 2012 – nie omieszkał zaznaczyć minister. Podkreślił też jednak, że zasługi dla budowy A1 mają też członkowie poprzednich ekip rządzących (plany inwestycji tworzono już w latach 70. ubiegłego wieku).

Po bankructwie poprzedniego wykonawcy w 2013 r. 40-kilometrowy odcinek podzielono na trzy mniejsze kontrakty, realizowane przez odrębne firmy. - To sytuacja bez precedensu, by w takich warunkach wszystkie trzy odcinki udało się oddać do użytku miesiąc przed terminem – twierdzi rzecznik łódzkiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Maciej Zalewski. O dobrej współpracy między sobą i z zamawiającym mówili też przedstawiciele wykonawców. Nie wykonano jednak jeszcze wszystkich prac (m. in. nie są gotowe wszystkie Miejsca Obsługi Podróżnych) – ich wykańczanie ma potrwać ok. pół roku.

– To dobra wiadomość dla Łodzi. Jej mieszkańcy mają prawo oczekiwać od rządu, by wschodnia obwodnica Łodzi pozostała bezpłatna – uważa poseł PO Cezary Grabarczyk. Jak twierdzi, taką właśnie decyzję podjął w swoim czasie rząd Donalda Tuska w odniesieniu do A8 – autostradowej obwodnicy Wrocławia. – Rozpoczęliśmy akcję wysyłania kartek w tej sprawie do premier Beaty Szydło – dodaje parlamentarzysta. Minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk unikał jednak jasnej odpowiedzi na pytanie portalu "RynekInfrastruktury.pl" w tej sprawie.

Kwestia opłat lub ich braku ma kluczowe znaczenie z punktu widzenia władz Łodzi. Prezydent Hanna Zdanowska zamierza wykorzystać otwarcie autostrady do wydania zakazu wjazdu dla TIRów jadących tranzytem przez miasto. – Oczywiście nie stanie się to od razu: trzeba najpierw zobaczyć, jak będzie rozkładał się ruch, i wyznaczyć trasy objazdu. Obiecuję jednak mieszkańcom, że wkrótce po otwarciu autostrady samochody ciężarowe będą miały zakaz poruszania się po Łodzi. z wyjątkiem wjazdów docelowych – deklaruje Zdanowska. Wprowadzenie zakazu miałoby nastąpić za ok. półtora miesiąca. Za wcześnie jednak – zdaniem prezydent miasta – mówić o tym, czy zakaz będzie obowiązywał przez całą dobę, czy tylko w wyznaczonych godzinach.

– Przewoźnicy samochodowi wykorzystują drogi krajowe przebiegające przez Łódź z braku alternatywy. Najczęściej wjeżdżają od strony Zgierza lub węzła autostradowego w Strykowie, potem jadą odpowiednio ciągiem drogi krajowej nr 1 (Zgierska – al. Włókniarzy – Jana Pawła II – Trasa Górna) lub DK14 (Strykowska – Palki – Kopcińskiego – Śmigłego-Rydza – Broniewskiego). Najsilniejszy jest właśnie ruch z północy na południe – uzupełnia rzecznik Zarządu Dróg i Transportu Piotr Grabowski. Obecność dużej liczby TIRów przejeżdżających przez miasto powoduje pogorszenie jakości powietrza oraz zniszczenia infrastruktury drogowej i utrudnienia w ruchu na miejskich ulicach. Zakaz ma dotyczyć pojazdów o masie powyżej 12 ton.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5