Na odcinku A1 Stryków – Tuszyn trwają intensywne prace. Około 40-kilometrowy fragment autostrady został podzielony na trzy mniejsze zadania, których realizację powierzono trzem odrębnym wykonawcom. W ten sposób GDDKiA chce przełamać ciążące nad A1 fatum i na łódzkim odcinku autostrady zapewnić kierowcom komfortowy przejazd już od przyszłego roku – po pięciu latach od pierwotnego terminu, wyznaczonego mistrzostwami Euro 2012.
Problemowa inwestycja
Odcinek A1 Stryków – Tuszyn był częścią większego koncesyjnego przedsięwzięcia, którego oddanie związane było z Euro 2012. Do początku 2010 roku Autostrada Południe miała spiąć finansowanie 180-kilometrowego odcinka A1 Stryków – Pyrzowice. Niestety, koncesjonariusz poniósł porażkę, a tym samym klęską zakończyła się rządowa koncepcja budowy trasy w partnerstwie publiczno-prywatnym. GDDKiA w tych okolicznościach podjęła procedury związane z budową w tradycyjnym modelu, czyli w oparciu o środki budżetu państwa.
Inwestycja objęła budowę nowego odcinka autostrady o długości 38,65 km, przebudowę istniejącego odcinka autostrady o długości 1,43 km oraz budowę węzłów i obiektów mostowych. Jedynym kryterium wyboru firmy w modelu tradycyjnym była cena. Wśród jedenastu ofert najtańszą okazała się złożona przez konsorcjum firm z liderem Polimex-Mostostal (partnerzy: Doprastav, MSF, Mostmar) – z ceną brutto ok. 1,15 mld zł. Kwota jaką GDDKiA zamierzała przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia wynosiła ok. 1,57 mld zł.
Podpisanie umowy z wykonawcą nastąpiło 22 grudnia 2010 r. Niestety, to przedsięwzięcie również skończyło się fiaskiem. Latem 2013 roku roboty na tym odcinku autostrady w zasadzie całkowicie ustały. Pół roku później – w styczniu 2014 r. – kontrakt został zerwany.
Nowi wykonawcy
GDDKiA przeprowadziła inwentaryzację wykonanych robót, następnie podzieliła feralny 40-kilometrowy odcinek A1 na trzy zadania i ponownie – jeszcze w lutym 2014 r. – ogłosiła przetargi, tym razem na wyłonienie firm zainteresowanych dokończeniem inwestycji.
Na zadanie I (od węzła Łódź Północ do kilometra 310+000, tj. 14,1 km) spośród 6 złożonych ofert, najtańszą – na kwotę 339,6 mln zł – złożyło konsorcjum firm Strabag i Budimex. Kosztorys inwestorski zakładał kwotę 366,9 mln zł brutto.
Na zadanie II (od kilometra 310+000 do kilometra 321+010, tj. 11 kilometrów) wpłynęło 5 ofert, w tym najtańszą – na kwotę 360,7 mln zł – złożyła firma Mota-Engil. Kosztorys inwestorski zakładał kwotę 402,5 mln zł.
Na zadanie III (odcinek od kilometra 320+010 do kilometra 335+937,65) wpłynęło 6 ofert z najtańszą – na kwotę 327 mln zł – od konsorcjum firm Budimex i Strabag. Kosztorys GDDKiA zakładał wydanie 414 mln zł. Realizowany odcinek to blisko 16 kilometrów (z wyłączeniem gotowego fragmentu trasy o długości 2,7 km, który powstał w ramach budowy odcinka realizacyjnego drogi ekspresowej S8 czyli węzła Łódź – Południe).
Łódź czeka na odkorkowanie
Trasa A1 Stryków – Tuszyn będzie stanowiła wschodnią autostradową obwodnicę Łodzi i to właśnie potrzeby tego miasta były decydujące dla tej inwestycji. Trasa też usprawni połączenie Śląska z północą kraju (nawet pomimo brakujących pewnych odcinków A1). – Kierowcy omijając Łódź zaoszczędzą w przejazdach 1,5–2,5 godziny, w zależności od pory dnia i rodzaju pojazdu – podkreśla Maciej Zalewski.
Oddanie odcinka A1 odciąży centrum Łodzi. – Poprawi sytuację na głównych przelotowych ulicach miasta, czyli na ciągach, po których teraz poprowadzona jest droga nr 1, tj. Jana Pawła II i alei Włókniarzy oraz Rydza-Śmigłego – Kopcińskiego – Palki – Strykowska – wyjaśnia Jacek Sarzało, naczelnik Wydziału Komunikacji Społecznej Zarządu Dróg i Transportu w Łodzi.
Po oddaniu wschodniej obwodnicy podniesie się jakość życia mieszkańców. Zmniejszy się emisja zanieczyszczeń powietrza i obniży poziom hałasu. Ponadto na nowej trasie zyskają też mieszkańcy innych podłódzkich miejscowości, położonych wzdłuż drogi nr 71, jak Zgierz, Aleksandrów, Konstantynów Łódzki. Ruch tranzytowy bowiem tą trasę wybierał jako alternatywną, a teraz ma wskazaną jako objazd, ponieważ od maja tego roku w centrum Łodzi obowiązuje zakaz ruch dla ciężkich transportów.
Więcej informacji znajdziesz w Monitorze.
Zapraszamy na III Kongres Infrastruktury Polskiej, który odbędzie się 8 października 2015 roku w Łodzi. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi rola funduszy prywatnych w budownictwie infrastrukturalnym oraz kwestia relacji między członkami procesu inwestycyjnego.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.