Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Autostrady - Polska

A1: Trasa łącząca północ z południem na razie nie będzie kompletna

| Leonard Dolecki źródło: RynekInfrastruktury.pl/ Gazeta Wyborcza 03.08.2015

PARTNER DZIAŁU


 

A1: Trasa łącząca północ z południem na razie nie będzie kompletna
fot.GDDKiA

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

A1 dla jadących znad morza urywa się pod Łodzią. Ta sytuacja ma się zmienić w przyszłym roku, kiedy do ruchu włączona zostanie droga ze Strykowa do Tuszyna. Kierowcy będą mogli wtedy dojechać do Łodzi autostradą już od Piotrkowa Trybunalskiego. Niestety, dalej autostrady na razie nie będzie.
W 2016 roku oddany do ruchu ma zostać odcinek, który pozwoli jadącym znad morza ominąć Łódź oraz zjechać na „ekspresówkę” S8 do Wrocławia. Do 2019 roku mają zakończyć się prace na odcinku łączącym Katowice z Częstochową. Na trasie Rząsawa – Pyrzowice prace mają rozpocząć się niebawem. Inwestycja w województwie śląskim została podzielona na 4 etapy. Na każdy z nich wybrano już najkorzystniejszą ofertę.

Aby kierowcy mogli szybko przejechać z północy na południe Polski potrzebna jest jeszcze droga z Piotrkowa Trybunalskiego do Częstochowy. Na razie nie ma co do niego dokładnych planów.

Stryków – Tuszyn, będzie koniec w 2016 roku


Ten odcinek został podzielony na 3 etapy. Każdy z nich jest już w budowie i ostatni ma zostać zakończony w przyszłym roku. Trasa o łącznej długości 41,1 km dzieli się na odcinki Łódź-Północ – węzeł Brzeziny, węzeł Brzeziny – węzeł Romanów i węzeł Romanów – węzeł Tuszyn. Te trzy odcinki będą kosztować GDDKiA razem 1,027 mld zł.

Każda z części drogi ze Strykowa do Tuszyna jest na innym etapie zaawansowania. Dla odcinka Łódź Północ – węzeł Brzeziny to ok. 49%, dla odcinka Brzeziny – Romanów to 41%, a dla fragmentu Romanów – Tuszyn 45%.

Po dokończeniu, trasa ta pozwoli na ominięcie Łodzi, a także połączy A1 z drogą S8, która ma ponad 200 km. To oznacza ułatwiony dojazd do Wrocławia, dla kierowców jadących z północy kraju.

Rząsawa – Pyrzowice, są najkorzystniejsze oferty

Część A1 w województwie śląskim jest podzielona na 4 oddzielne inwestycje. Na dwie z nich wybrano już wykonawców. Drogę z Rząsawy do Blachowni wybuduje konsorcjum firm Salini Polska, Salini Impregilo i Todini Costruzioni Generali. GDDKiA zapłaci za odcinek, o długości 20,3 km, 703,3 mln zł. Kolejny kawałek drogi, który ma już swojego wykonawcę, prowadzi z Blachowni do Zawodzia. Ma on 4,7 km, będzie kosztował 219,4 mln zł, a zadanie zostało powierzone firmom Berger Bau Polska i Berger Bau GmbH.

W przetargach na dwa kolejne odcinki wybrano już najkorzystniejsze oferty, ale nie podjęto jeszcze ostatecznych decyzji. Pozostałe 32 km trasy, która ma mieć w całości 57 km, będą miały wartość ok. 1,183 mld zł. Umowy na nie mają zostać podpisane jeszcze przed zimą. Po ich ukończeniu będzie można dojechać autostradą A1 od granicy z Czechami do Częstochowy. Prace mają zakończyć się w 2019 roku.

A1 z dziurą

Aby połączona została północ z południem kraju brakuje jeszcze odcinka z Piotrkowa Trybunalskiego do Częstochowy. Jest to duża część trasy, ma aż 70 km długości, a plany jej budowy podzielono na 5 części. Czterema z nich zajmuje się Łódzki oddział GDDKiA, a jednym Katowicki. Wszystkie fragmenty dostały już Zgodę na Realizację Inwestycji Drogowej oraz posiadają dokumentację projektową. Ale na razie nie ma żadnych informacji o przetargach na ich realizację. W tym momencie brakuje na nie środków.

Trasa ostatecznie ma mieć ok. 570 km, z czego 70 km nie ma jeszcze zapewnionej realizacji. Dotychczas przejezdny jest odcinek o długości 400 km. Kierowcy jadący znad morza mogą przejechać drogą a klasie A ok. 300km i dojechać jedynie do Łodzi. Jadąc od granicy czeskiej dojeżdżamy do Katowic i tu również autostrada się kończy. Wybudowanie odcinków między Katowicami, a Łodzią jest niezbędne dla dobrej komunikacji południa z północą kraju.

Zapraszamy na III Kongres Infrastruktury Polskiej, który odbędzie się 8 października 2015 roku w Łodzi. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi rola funduszy prywatnych w budownictwie infrastrukturalnym oraz kwestia relacji między członkami procesu inwestycyjnego.

Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.

   

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS