Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Biznes - Śląskie

A1 Tuszyn – Częstochowa: Luka rządowych kalkulacji kontra samorządy

| Agnieszka Gyra źródło: Monitor 15.08.2015

PARTNER DZIAŁU


 

A1 Tuszyn – Częstochowa: Luka rządowych kalkulacji kontra samorządy
fot. Tomasz Sienicki, commons.wikimedia.org, CCA

Więcej z regionu:

Śląskie

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Odcinek autostrady A1 Tuszyn – Częstochowa miał powstać na mistrzostwa Euro 2012. Jak dotąd pozostaje 81-kilometrową luką w ciągu trasy istotnej dla kraju i międzynarodowych połączeń północ-południe (kluczowej europejskiej arterii między Bałtykiem a Adriatykiem). Wpisanie realizacji tego odcinka autostrady do rządowego programu Śląsk 2.0 otwiera nowy etap przygotowań tego przedsięwzięcia inwestycyjnego. Ale czy skuteczny?
Historia przygotowań budowy

Odcinek autostrady A1 Tuszyn – Częstochowa jest położony w znacznej części w województwie łódzkim i częściowo w województwie śląskim. Jego budowa, szacowana na 4,1 mld zł, zostanie sfinansowana i zrealizowana w formule pozabudżetowej, a więc przez spółkę celową z udziałem Skarbu Państwa. W ten właśnie sposób rząd zapisał ten odcinek A1 w programie dla Śląska. Tym samym podjął decyzję o powrocie do koncepcji budowy w partnerstwie publiczno-prywatnym, przyjętej w programie inwestycyjnym na Euro.

W styczniu 2009 roku minister infrastruktury i szefowie GDDKiA podpisali ze spółką Autostrada Południe 35-letnią umowę na budowę i eksploatację 180 km odcinka autostrady A1 Stryków – Pyrzowice. Miał to być wówczas najdłuższy odcinek autostradowy w systemie koncesyjnym. Szacowany przez spółkę koszt jego budowy sięgał 7,5 mld zł (1,7 mld euro). Według kursu obowiązującego w momencie zawierania umowy cena realizacji kilometra autostrady wynosiła 41,6 mln zł (9,6 mln euro). W przyjętym wtedy harmonogramie realizację podzielono na dwa odrębne fragmenty. Pierwszy objął odcinki Stryków – Tuszyn (41 km) i Tuszyn – Częstochowa (82 km). Ta część miała powstać do 31 maja 2012 r. Dłuższy termin realizacyjny przypisano autostradzie pomiędzy Częstochową a Pyrzowicami (57 km). Było to związane m.in. z koniecznością zastosowania specjalnych rozwiązań eliminujących szkody górnicze.

Problemy z finansowaniem

Niestety konsorcjum Autostrada Południe do stycznia kolejnego roku nie spięło finansowania projektu. Europejski Bank Inwestycyjny, po zapewnieniu państwowych gwarancji, zobowiązał się do udzielenia kredytu na połowę wartości inwestycji. Konsorcjum jednak nie dogadało się z bankami komercyjnymi na finansowanie drugiej części przedsięwzięcia. Brak zamknięcia finansowego automatycznie oznaczał utratę koncesji przez spółkę i budowanie trasy w modelu tradycyjnym, czyli ze środków budżetu państwa i przez rządową agendę – GDDKiA. W tym momencie rozpoczęła się „gra” na czas, by zdążyć z nową drogą na Euro 2012.

Zabezpieczeniem strony publicznej w tym niefortunnym partnerstwie było zobowiązanie koncesjonariusza do posiadania już w styczniu w 2010 roku projektu budowlanego. Został on przekazany GDDKiA. Po weryfikacji oraz po naniesieniu niezbędnych poprawek przez konsorcjum miał posłużyć do wszczęcia kolejnych procedur związanych z uzyskiwaniem koniecznych pozwoleń i ogłoszenia przez GDDKiA przetargu na wykonawstwo. Okazało się, że projekt jest praktycznie nie do wykorzystania. Ponadto, nie udało się na to zadanie zapewnić środków budżetowych. Oczywisty stał się fakt, że tej trasy na pewno zabraknie na piłkarskie rozgrywki.

Odcinki śląskie powstaną

– W lutym 2011 roku podpisane zostały umowy na zaprojektowanie 42,8 km autostrady A1 na odcinku granica województwa łódzkiego i śląskiego – węzeł Zawodzie (z węzłem) oraz 31,9 km autostrady na odcinku węzeł Zawodzie (bez węzła) – węzeł Pyrzowice (bez węzła), a także na zaprojektowanie 63,8 km trasy na odcinku Tuszyn – granica województwa łódzkiego i śląskiego. Obecnie w realizacji pozostaje odcinek Stryków – Tuszyn, a na etapie przetargu jest fragment Rząsawa – Pyrzowice. Odcinek Tuszyn – Częstochowa/Rząsawa, dla którego wydane zostały już decyzje ZRID, uwzględniony został na liście rezerwowej projektu Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-23 – informuje Jan Krynicki, rzecznik prasowy GDDKiA.

Ujęcie odcinka autostrady A1 Tuszyn – Częstochowa (Rząsawa, tj. granica miasta) w programie rozwoju Śląska, ogłoszonym z początkiem lipca tego roku, oznacza przesunięcie tej inwestycji z listy rezerwowej na podstawową PBDK. – Według obecnych planów autostrada ma zostać wybudowana po śladzie istniejącego odcinka A1/DK1. Z takim docelowym założeniem budowany był ten fragment w latach 70. minionego stulecia – podkreśla Jan Krynicki.

Cały artykuł do przeczytania na portalu MONITOR.



Zapraszamy na III Kongres Infrastruktury Polskiej, który odbędzie się 8 października 2015 roku w Łodzi. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi rola funduszy prywatnych w budownictwie infrastrukturalnym oraz kwestia relacji między członkami procesu inwestycyjnego.

Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.

   

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS