– Wydzielenie bramek dedykowanych A4Go zaplanowaliśmy jako kolejną fazę wdrożenia naszego ETC. Szczęśliwie dynamika dystrybucji urządzeń A4Go, których wydaliśmy już ponad 4 tys., przybliża nas do decyzji o wydzieleniu dedykowanych linii poboru opłat w systemie slow&go – informuje portal RynekInfrastruktury.pl Rafał Czechowski, rzecznik Stalexport Autostrada Małopolska S.A.
Już ponad miesiąc funkcjonuje na koncesyjnym odcinku autostrady A4 Katowice - Kraków elektroniczny system poboru opłat A4Go. O tym jak w praktyce się sprawdza pisaliśmy w artykule
„A4 Katowice - Kraków: Z A4Go szybciej, a w promocji dodatkowo taniej”.
Wątpliwości użytkowników sytemu może jednak budzić fakt braku wydzielonych dla systemu bramek, co zostało wskazane w komentarzu do przytaczanego artykułu: „… i tak trzeba stać w kolejce za tymi, którzy ręcznie płacą na bramkach.”
Dlaczego zabrakło bramek dedykowanych dla A4go? – Wprowadzając tę metodę płatności przyjęliśmy, że oddanie linii dedykowanej przy jednoczesnym małym stopniu nasycenia urządzeniami zmniejszy przepustowość Punktu Poboru Opłat, zamiast wpłynąć pozytywnie na płynność ruchu – tłumaczy Rafał Czechowski. – W pierwszych okresie taka linii byłaby po prostu wykorzystywana w nikłym stopniu. Dlatego użytkownikom A4Go, którzy jeszcze nie mogą korzystać z dedykowanych bramek, rekompensujemy tę niepełną funkcjonalność oferując 15 proc. rabat w opłacie na przejazd – podkreśla.
Przejazd autostradą A4 Katowice - Kraków od 20 lipca br. jest możliwy bez przekazywania inkasentowi przez samochodowe okno gotówki czy karty. Wystarczy na przedniej szybie samochodu zainstalować urządzenie pokładowe A4Go, które komunikuje się z anteną zainstalowaną na bramce autostradowej i po dokonaniu kategoryzacji pojazdu bramka się otwiera.
Stalexport Autostrada Małopolska jako pierwsza spośród koncesjonariuszy płatnych autostrad w Polsce wprowadziła elektroniczny pobór opłat. A4Go działa w tej samej technologii co obowiązujący na drogach zarządzanych przez GDDKiA system viaTOLL – to technologia DSRC. Jednak na razie każdy z systemów działa oddzielnie, co oznacza że nie można przy pomocy jednego urządzenia pokładowego przejechać wszystkimi odcinkami autostrad, będących w zarządzie GDDKiA. Urządzenia wprowadzone przez SAM nie są też akceptowane na innych autostradach. Na razie elektroniczny system poboru opłat A4Go jest przygotowany do współpracy z urządzeniami pokładowymi włoskiego systemu Telepass.