Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Autostrady - Polska

A4 Katowice – Kraków: Z A4Go szybciej, a w promocji dodatkowo taniej

| Agnieszka Serbeńska źródło: RyenkInfratsruktury.pl 31.08.2016

PARTNERZY DZIAŁU


 

A4 Katowice – Kraków: Z A4Go szybciej, a w promocji dodatkowo taniej
fot. Stalexport Autostrada Małopolska

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Już ponad miesiąc funkcjonuje na koncesyjnym odcinku autostrady A4 Katowice - Kraków elektroniczny system poboru opłat A4Go. – Łącznie do tej pory wydaliśmy około 4 tys. urządzeń pokładowych – informuje portal RynekInfrastruktury.pl Rafał Czechowski, rzecznik Stalexport Autostrada Małopolska S.A.
Koncesjonariuszowi odcinka A4 zleży, by system A4Go się upowszechniał, nawet kosztem obecnie udzielanych w nim rabatów. Obniżają one wpływy, za to podnoszą komfort jadących autostradą i zapewniają im większe bezpieczeństwo. A to, jak zaznacza rzecznik koncesjonariusza A4 Katowice – Kraków, jest priorytetem. – Upowszechniając A4Go poprawimy sytuację na bramkach upłynniając przejazd – podkreśla Rafał Czechowski.

Dobre prognozy

A4Go umożliwia przejazd przez bramki autostradowe bez konieczności zatrzymywania się i dokonywania manualnie opłaty za przejazd. Zainteresowanie możliwością wnoszenia opłat poprzez zamontowane na przedniej szybie niewielkie urządzenie – jak ocenia R. Czechowski – jest znaczące. Przy czym jak na razie jest ono dość zmienne w czasie. – Najbardziej intensywne w udostępnianiu urządzeń A4Go były pierwsze tygodnie – przyznaje rzecznik koncesjonariusza. Przypomina jednocześnie, że wydawanie uprawnień do przejazdu autostradą A4 Katowice – Kraków z wykorzystaniem elektronicznego sytemu płatności rozpoczęto jeszcze w lipcu, przed jego oficjalnym uruchomieniem.

Dotąd wydano 4 tys. urządzeń pokładowych sytemu A4Go, co stanowi już pokaźną liczbę. Spółka Stalexport Autostrada Małopolska w ramach wewnętrznych kalkulacji ostrożnie szacowała liczbę urządzeń A4Go, jaką pobiorą kierowcy. – Jesteśmy mile zaskoczeni wynikiem pierwszych tygodni. Nie spodziewaliśmy się, że dynamika wzrostu pobieranych urządzeń pokładowych będzie w krótkim czasie tak znacząca – przyznaje Rafał Czechowski.

Na ocenę poprawy płynności trzeba poczekać

Na ocenę tego, jak system przyczynia się do upłynnienia ruchu na bramkach, co jest istotą wprowadzonego wdrożenia, trzeba jednak poczekać. Czas wprowadzenia tego rozwiązania przypadł na okres wakacyjny, w którym duży udział w ruchu mają podróże turystyczne. – Przyjęliśmy, że z systemu będą korzystali przede wszystkim kierowcy, którzy często podróżują naszym odcinkiem. Natomiast w strukturze całego ruchu w czasie wakacji jest wiele podróży incydentalnych, tj. wykonywanych przez kierowców rzadko korzystających z autostrady, a więc nie będących potencjalnymi użytkownikami A4Go – tłumaczy Rafał Czechowski. – Wpływ wydanych do tej pory urządzeń A4Go na sytuację na placach poboru opłat będziemy mogli ocenić dopiero za jakiś czas, w warunkach zwykłego ruchu – zaznacza rzecznik.

Nie zmienia to faktu, że ruch użytkowników A4Go jest już wyraźny. Jak informuje Rafał Czechowski dowodzi tego notowana codziennie znacząca liczba transakcji dokonywanych z wykorzystaniem systemu elektronicznego poboru płatności za przejazd. – Widać też, że często korzystają z niego użytkownicy, którzy mają do czynienia z innymi podobnymi systemami, na innych płatnych odcinkach autostrad, co wnioskujemy po braku istotnych problemów w sposobie użytkowania systemu – zauważa R. Czechowski.

Rzecznik koncesjonariusza zaznacza przy tym, że metoda poboru opłat jest w najwyższym stopniu bezobsługowa, a więc – po zarejestrowaniu urządzenia w systemie – zwalnia kierowcę z wykonywania jakichkolwiek czynności związanych z wnoszeniem opłaty. Kierowca musi jedynie pamiętać o doładowaniu konta po wyczerpaniu impulsów.

– Naturalnie zdarzały się drobne nieporozumienia, wynikające na przykład z tego, że jednostkę pokładową zarejestrowaną na pojazd danej kategorii użytkownik przeniósł na pojazd innej kategorii. Możliwość przenoszenia transpondera pomiędzy dwoma pojazdami może w takich przypadkach powodować zamieszanie – mówi rzecznik.

Jazda z promocją

Urządzenie pokładowe systemu A4Go jest wypożyczane użytkownikowi za kaucją w wysokości 50 zł. – System udostępniamy bez pobierania dodatkowych opłat. Ponadto użytkownicy, którzy do tej pory zdecydowali się na korzystanie z systemu oraz ci, którzy jeszcze w najbliższym czasie podejmą taką decyzję, korzystają z rabatów najwyższych w dotychczasowej naszej ofercie – podkreśla R. Czechowski.

Koncesjonariusz udziela 15-procentowego upustu w opłacie za przejazd. Jednocześnie bariera wejścia do systemu jest stosunkowo niewysoka. Otóż minimalna liczba impulsów, którą trzeba opłacić przy rozpoczęciu korzystania z urządzenia, wynosi 20. To oznacza, że kierowca otrzymuje pięć pełnych podróży w obu kierunkach, a z rabatem oszczędza na nich 15 zł. – Nawet więc dla osób, które stosunkowo rzadko, ale w miarę regularnie jeżdżą, np. raz w miesiącu, jednorazowy zakup większej liczby impulsów bardzo się opłaca – przekonuje R. Czechowski.

Czas trwania ofert z rabatami jest jednak nieokreślony. Koncesjonariusz chce wspomóc decyzje kierowców o wejściu do sytemu A4Go. W ten sposób spowodować, by jak najwięcej podróży było opłacanych przez A4Go, a co za tym idzie – usprawnić proces upłynniania ruchu na autostradzie.

Niestety, system koncesjonariusza A4Go i funkcjonujący na drogach krajowych viaTOLL, (wraz z viaAUTO) nie są sprzęgnięte, mimo że istnieje taka technologiczna możliwość. Niewykluczone, że w przyszłości, kiedy rząd wyłoni operatora krajowego systemu poboru opłat, powróci koncepcja interoperacyjności obu systemów, podparta już formalnymi rozstrzygnięciami umożliwiającymi taką współpracę. Póki co kierowcy muszą korzystać z odrębnych dla obu systemów urządzeń pokładowych.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5