Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Regulacje - Polska

Adamczyk: Jesteśmy zdeterminowani. Specustawa kolejowa musi powstać

| Elżbieta Pałys źródło: RynekInfrastruktury.pl 25.03.2016

PARTNER DZIAŁU


 

Adamczyk: Jesteśmy zdeterminowani. Specustawa kolejowa musi powstać
fot. Pixabay

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Kolej, w okresie do 2023 roku ma do wykorzystania 67 mld zł. Nie da się dobrze wydać tych środków bez specjalnych przepisów, które przyspieszą proces przygotowania inwestycji – uważa minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk. Będzie jak w drogach?
Wydanie kilkudziesięciu miliardów na kolej w perspektywie najbliższych siedmiu lat spowoduje, że główne szlaki kolejowe – zarówno osobowe, jak i kolejowe – będą co najmniej odpowiadały średnim standardom europejskim – stwierdził niedawno na antenie TVP Info Andrzej Adamczyk.

Dużo w jednym czasie

Problem w tym, że pieniądze, które mamy do wydania, trzeba wykorzystać w krótkim czasie. Tymczasem brakuje gotowych projektów. – Gdyby nasi poprzednicy zadbali o to, by przygotować projekty inwestycyjne, to dzisiaj moglibyśmy wydawać zaplanowane środki kolejowe – mówił minister.

Kwota, którą moglibyśmy wydawać to, zdaniem ministra, ponad 8 mld zł rocznie. – Taka kwota nie zaburzyłaby transportu kolejowego w Polsce. Jednak ze względu na to, że nie mamy przygotowanych odpowiednich projektów inwestycyjnych – zastaliśmy puste szuflady – dzisiaj możemy wydać 4 mld 300 mln zł – stwierdził minister i ocenił: – To jest dużo za mało, bo będziemy mieli do czynienia ze spiętrzeniem inwestycji w latach 2019 – 2020.

Spiętrzenie robót będzie natomiast prowadzić do paraliżu transportu kolejowego, co będzie miało wpływ na cala gospodarkę. Wydatkowanie w jednym terminie 18 czy 19 mld zł spowoduje, że zabraknie firm, które będą mogły przetworzyć te pieniądze – mówił minister. – Dlatego specustawa kolejowa jest niezbędna – stwierdza minister. – Dziś przychodzą do ministerstwa przedsiębiorcy kolejowi i mówią: dajcie nam jakieś prace, ogłoście przetargi, chcemy pracować.

Andrzej Adamczyk stwierdza, że procesy przygotowawcze trwają zbyt długo. Samo przygotowanie to trzy lata, podczas gdy realizacja wymaga dwóch lat. – To nie jest normalne, my to musimy przyśpieszyć – mówił na antenie TVP minister Adamczyk. – W tym przypadku nie mamy wyjścia, jesteśmy zdeterminowani – stwierdził. – Bez specjalnych regulacji nie jest możliwe zrealizowanie inwestycji w sposób właściwy, czyli spokojnie, bez spiętrzeń inwestycji w tym samym czasie.

W drogach się sprawdziło

Specustawa nie będzie nowością w polskim prawodawstwie. Z podobnych powodów – konieczności wydania dużych środków – powstała specustawa na potrzeby inwestycji drogowych. Pierwsze specprzepisy drogowe powstały ponad dekadę temu – w 2003 r. – i dotyczyły tylko dróg krajowych. Pozytywne doświadczenia, zachęciły do rozszerzenia ich w 2006 roku na wszystkie drogi publiczne. Przepisy miały obowiązywać do 3013 r. jednak już w 2008 r. przygotowano nowe regulacje. To one były kluczowe dla skrócenia przygotowania i realizacji zadań drogowych w poprzedniej perspektywie unijnej.

Przygotowana wówczas ustawa o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych wprowadziła m.in. jedną decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej w miejsce dotychczasowych dwóch: decyzji o ustaleniu lokalizacji drogi oraz o pozwoleniu na budowę. Wprowadzono zostały także kary dla organów administracji za niewydanie decyzji w terminie oraz zasadę, zgodnie z którą na podstawie zrid możliwe stało się przejęcie przez Skarb Państwa lub samorząd nieruchomości niezbędnych do budowy drogi.

– Specustawa drogowa znacząco przyśpieszyła proces zarówno przygotowania, jak i realizacji inwestycji – ocenia Zbigniew Kotlarek, prezes Polskiego Kongresu Drogowego. – Inwestorzy kolejowi tego nie mieli. Wówczas mówiono, że w przypadku inwestycji kolejowych sytuacja jest łatwiejsza, ponieważ tam działa się we wcześniej wyznaczonych korytarzach – stwierdza. – Jednak mimo wszystko oddziaływanie korytarza i problemy związane z rozbudową elementów węzłowych stało się ograniczeniem.

Zdaniem Zbigniewa Kotlarka, specustawy co do zasady, nie są dobrym rozwiązaniem. Sprawy, które regulują powinny być zapisane w ustawach ogólnych. – Jednak jeśli przed branża kolejową są takie cele jak mieli drogowcy w poprzedniej projekcji unijnej i dzięki specustawie udało się w znaczącym stopniu wykorzystać środki unijne, to per analogia należałoby taką ustawę dla koli przygotować – mówi w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” prezes PKD.

Wersja udoskonalona?

Specustawa drogowa nie była doskonała, ale znacząco usprawniła proces inwestycyjny. – Kluczowy jej element to oczywiście jedna wspólna decyzja zrid. Drugi aspekt to możliwość uzyskania dostępności do terenu, a dopiero w drugiej kolejności prowadzenie formalnych procedur. Kolejny bardzo ważny element to usprawnienie procedur związanych z gestorami innych sieci – energetyką, gazownictwem, telekomunikacją i także koleją – mówi Kotlarek.

Zdaniem prezesa PKD, specprzepisy dla kolei mogłyby bazować na doświadczeniach z dróg, ponieważ część problemów jest podobna. – Oczywiście w części specyficznej trzeba wypracować własne doświadczenia, ale bazując na tych, które w zakresie specustawy mają drogowcy, można pokusić się o doskonalszą wersję – podsumowuje.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS