Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Regulacje - Polska

Adamczyk: Przywróciliśmy dobre relacje z branżą drogową i kolejową

| Elżbieta Pałys źródło: RynekInfrastruktury.pl 17.05.2016

PARTNERZY DZIAŁU


 

Adamczyk: Przywróciliśmy dobre relacje z branżą drogową i kolejową
fot. www.andrzjadamczyk.pl

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Podpisaliśmy umowy dla 22 odcinków realizacyjnych. Obejmują one 274 km dróg, w tym prawie 17 km autostrad, 242 km dróg ekspresowych i 16 km obwodnic klasy GP. Wartość tych kontraktów to 10 mld zł – wyliczył, podsumowując pierwsze półrocze rządu, minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk. Jak stwierdził, jednym z wielkich wyzwań dla resortu są obecnie inwestycje kolejowe.
Jak powiedział podczas posiedzenia rządu Adamczyk, obecnie na ukończeniu jest program optymalizacji kosztów budowy dróg. W najbliższych dniach mają być przedstawione wypracowane propozycje. – Można budować drogi taniej, szybciej i we właściwej technologii – zapewnił minister.

Oś północ – południe

Wśród drogowych priorytetów szef resortu infrastruktury wymienił trasę Via Carpathia. Jak mówił, ma ona wytworzyć oś komunikacyjno-gospodarczą na linii północ-południe. – Pomimo ośmioletniego wysiłku inwestycyjnego nie ma przejezdności od Bałtyku do południowej granicy państwa – stwierdził Adamczyk.

Przypomniał, że na początku marca, z inicjatywy MIB odbyło się spotkanie ministrów transportu państw zainteresowanych realizację tego przedsięwzięcia. Przy tej okazji odnowiona została tzw. deklaracja łańcucka z 2006 roku. – Jest duże zainteresowanie tym projektem – mówił Adamczyk. – Via Carpathia to wielkie przedsięwzięcie, które mam nadzieję dane nam będzie realizować.

Kolej - wielkie wyzwanie

Wielkim wyzwaniem są teraz inwestycje kolejowe – mówił Adamczyk. Do wydania w tej projekcji unijnej jest 67 mld zł. – W tym roku powinniśmy wydać ponad 7 md zł – tak zapowiadał poprzedni rząd. Zastaliśmy puste szuflady, pomimo tego, że rozpisano 15 przetargów na modernizację szlaków kolejowych – mówił Adamczyk. Zdaniem ministra, przetargi te służyły tylko kampanii wyborczej. – Dzisiaj musimy zrobić wszystko, żeby przygotowanie tych projektów przyspieszyć – stwierdził Adamczyk.

Zadeklarował, że lada dzień złożony zostanie projekt nowelizacji przepisów, które umożliwią usprawnienie tego procesu. Jak mówił minister, zdiagnozowane zostały miejsca, w którym proces ten hamuje.
Jednym z obszarów do poprawy jest współpraca w wojewodami. – To u nich wydawane są decyzje dotyczące realizacji inwestycji drogowych czy kolejowych – wskazał minister infrastruktury. – Liczymy na bardzo bliską współpracę – powiedział. W przyszłym tygodniu w tej sprawie ma się odbyć spotkanie z przedstawicielami urzędów wojewódzkich.

Minister poinformował także, że wznowione zostały prace nad wieloletnim programem utrzymania infrastruktury kolejowej.

– Nie można nie wspomnieć, że wznowiliśmy dialog na kolei – mówił. – Nasi poprzednicy, kiedy spotykali się z branżą wykonawców drogowych czy kolejowych mieli dla nich tylko jedno słowo: jesteście oszustami, złodziejami, potencjalnymi osobami, które korumpują. Dialog z branżą drogową i kolejową praktycznie nie istniał. Przywróciliśmy dobre obyczaje, dobre relacje z tymi środowiskami – stwierdził Andrzej Adamczyk, wyrażając nadzieję, że pomogą one sprawnie realizować inwestycje.

Sukces: kontrakt dla Pesy

Mówiąc o tym, co już się udało Andrzej Adamczyk wspomniał o uratowaniu kontraktu na produkcję 20 pociągów przez bydgoską Pesę. – To zakład, który zatrudnia ponad 3 tys. ludzi. Ten kontrakt to było być albo nie być tego zakładu. Ten kontrakt to także 20 pociągów, które poruszają się dzisiaj po polskich torach – mówił. – Co bardzo istotne, kontrakt na Pendolino kosztował 2 mld 800 mln zł, zaś kontrakt na wykonanie tychże pociągów prze bydgoską Pesę, to 1 miliard 320 mln zł – powiedział minister.

Jak mówił, wyzwaniem zakończonym sukcesem było rozliczenie środków unijnych na realizację inwestycji kolejowych – chodzi o kwotę 13,2 mld zł. – Część tej kwoty była bardzo poważnie zagrożona. Udało się te środki rozliczyć, a tym samym z funduszy europejskich mogliśmy je zabsorbować – powiedział na posiedzeniu rządu Adamczyk.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5