– Nominalnie Polska buduje w Europie najdroższe autostrady. Pytanie, na jakiej długości odcinka mierzy się średnią i jakie to są realizacje – mówił na antenie radia RMF minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk. Według jego wyliczeń kilometr autostrady budowanej podczas panowania poprzedniego rządu kosztował 14,2 mln euro.
– Jeżeli by budować autostradę czy drogę ekspresową tylko i wyłącznie na estakadzie, to cena jej będzie 10-krotnie wyższa, aniżeli autostrady na gruncie. Ale jeżeli by tę samą autostradę poprowadzić przez tunele i różnego rodzaju przewierty, to będzie jeszcze drożej. Tak naprawdę wszystko zależy od tego, co porównujemy – mówił Andrzej Adamczyk.
Minister zapewniał, że podczas ubiegłotygodniowego audytu nie nagiął rzeczywistości – Porównajmy średnią cenę budowy autostrady w Niemczech. Baza to około 450 km, średnia 8,2 mln euro. W debacie sejmowej podałem średni koszt budowy autostrady w Polsce, nie tylko autostrady, ale też drogi ekspresowej zsumowany. Średni koszt budowy autostrady w Polsce realizowanej przez rząd PO i PSL to 14,2 mln euro. To ponad 60% więcej, aniżeli koszty budowy autostrady w Niemczech – dodał minister infrastruktury.
Podsumowane zostały także działania obecnego resortu dotyczące realizacji Programu Budowy Dró Krajowych pozostawionego przez poprzedni rząd. – Od końca listopada ogłoszono przetargi i podpisano umowy na ponad 270 km dróg ekspresowych, 16 km autostrad. W sumie jest to bez mała 10 mld złotych – informował szef MIB.
Więcej na temat średnich kosztów budowy autostrad w Polsce przeczytacie tu:
Grabarczyk vs Adamczyk: Starcie ministrów
Niezrealizowane obietnice i marnotrawstwo pieniędzy – czyli rządy PO w oczach PiS
Furgalski: Średnie koszty kilometra autostrady to nie jest nasz problem